Är att få krypa upp i soffan med en sprillans ny tidning, lite vaniljglass och en näve färska hallon. En helt vanlig måndag, efter jobbet. Här kommer en ögonblicksbild från soffan. Och jag måste säga att jag gillar ”bloggkollegan” Elin Klings nya magasin Style By, helgens oförtjänta kritik till trots.
Foto: Frida Berglund, Trendenser.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Innehåller reklam för egen verksamhet Igår eftermiddag när jag satt i kundmöte plingade mobilen plötsligt till av sju sms i rad från Fanny på The Book Affair. Öppnade ivrigt och fick se bilder på det allra första ”signalexemplaret” av min nya bok, som kommit med expressbud från tryckeriet. På torsdag åker jag till lagret för […]
Inlägget är betald reklam för Impecta fröhandel Nu är den äntligen här – Impectas efterlängtade adventskalender 2025! Varje dag fram till julafton får man öppna en ny lucka fylld med nya fröer och kunskap om odling. Impectas tanke med kalendern är att inspirera fler att testa nya saker att odla! En perfekt present till dig […]
Första helgen i oktober har passerat och här kommer som alltid på söndagar, ett svep med veckans inredningsnyheter för dig som vill hålla lite koll på vad som händer i branschen! Veckans absoluta största skräll? Stockholmsmässan och Stockholm Furniture Fair meddelade häromdagen att de beslutat att möbelmässan inte kommer genomföras alls i februari 2026. I […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
vardagslyx-stund!
MUMS! Snart kommer jordgubbarna också. Älskar Filippa-skålen. Vill också ha!
Är det en elefantkudde i bakgrunden?
Men jag läste krönikan och tyckte att den var väldigt bra och intressant, faktiskt. Har dock inte läst magasinet. 🙂
Visst är det spännande med någon som vågar ifrågasätta, och visst har krönikören några viktiga poänger. Men, jag tycker det är lite väl onyanserat angående entreprenörskapsbiten. Hur skulle Sverige och världen någonsin utvecklas om det inte fanns människor som vågade riskera trygga anställningar och fasta jobb för att skapa fler och nya arbetstillfällen genom att starta egna företag.
Fast jag uppfattar inte alls någon kritik i krönikan mot själva entreprenörskapsbiten, utan snarare mot det oreflekterade, köpta (?) förhållningssätt gentemot mode- och skönhetsindustrin. Det finns väldigt lite utrymme för egen kreativitet i dagens modebloggande, åtminstone som jag ser det. Där tycker jag att inredningsbloggvärlden är mer tillåtande, med fler "gör det själv"-tips, återanvändning av äldre produkter, mixa nytt och gammalt osv.
Som sagt visst har krönikören sina poänger, men i stycken som det här, tycker jag verkligen att hon resonerar lite skevt:
"Entreprenörskapet har exempelvis släppts in i gymnasieskolans kursplaner och annekterat allt som är positivt: kreativitet, självständigt tänkande och egna idéer.
Men egentligen är entreprenörskapet Svenskt Näringslivs våta dröm – alla ska skaffa sig f-skattsedel för att kunna få uppdrag. Och bli kickad. Och få uppdrag. Och bli kickad. En ”karriär” helt utan trygghet, på arbetsgivarnas villkor…."
Åh vad mysigt!
Håller helt med om att kritiken mot Kling m.fl. var oförtjänt. Förstår inte varför det är fel att skapa en karriär som bygger på kunskaper och känsla för mode.
Skrev ett riktigt argt blogginlägg om artikeln igår https://fettlatt.blogspot.com/2011/05/den-bittra-generationen.html
Inget fel på karriär och entreprenörskap, men sättet man gör det på är det som räknas. Att 90-talisterna är den minst samhällskritiska generationen någonsin är mitt i prick! Livet handlar inte om saker man bara måste ha och om att shoppa hela tiden. Skönt att det är någon som reagerar.
Åh, vardagslyx när den är som bäst!
Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
https://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/
"Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott
Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i
sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration,
som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte
dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina
egna politiska syften.
Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer.
Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi
dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i
hop, låt oss börja med samhällsklass."