Är att få krypa upp i soffan med en sprillans ny tidning, lite vaniljglass och en näve färska hallon. En helt vanlig måndag, efter jobbet. Här kommer en ögonblicksbild från soffan. Och jag måste säga att jag gillar ”bloggkollegan” Elin Klings nya magasin Style By, helgens oförtjänta kritik till trots.
Foto: Frida Berglund, Trendenser.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
I höst firar jag 20 år (!) som bloggare. Helt galet, det är knappt jag förstår det själv, men jag tänkte att det kunde vara en anledning god nog för att haka på bloggenkäten som cirkulerar just nu. Den publicerades först av Flora och har fått ringar på vattnet hos bland annat Underbaraclara och Krickelin. […]
Ännu en semestervecka kan läggas till handlingarna för många (eller ännu en varm arbetsvecka för dem som håller ställningarna) men det betyder inte att branschen står stilla. Det puttrar fortfarande lite i nyhetsgrytan. Här kommer ett svep för dig som vill ha koll på de senaste snackisarna från den nordiska inredningsbranschen! Bucksandspurs som gör luckor […]
Inlägget innehåller reklamlänkar Nu blir det lite upprepat innehåll för er som följer mig på @trendenser_garden men eftersom alla inte gör det och jag har fått många DM’s med frågor om var man kan köpa fåtöljerna – så kostar jag på mig en dubbelpost. Hjälpte mina svärföräldrar att styla deras uteplats inför en mäklarfotografering häromdagen. […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
vardagslyx-stund!
MUMS! Snart kommer jordgubbarna också. Älskar Filippa-skålen. Vill också ha!
Är det en elefantkudde i bakgrunden?
Men jag läste krönikan och tyckte att den var väldigt bra och intressant, faktiskt. Har dock inte läst magasinet. 🙂
Visst är det spännande med någon som vågar ifrågasätta, och visst har krönikören några viktiga poänger. Men, jag tycker det är lite väl onyanserat angående entreprenörskapsbiten. Hur skulle Sverige och världen någonsin utvecklas om det inte fanns människor som vågade riskera trygga anställningar och fasta jobb för att skapa fler och nya arbetstillfällen genom att starta egna företag.
Fast jag uppfattar inte alls någon kritik i krönikan mot själva entreprenörskapsbiten, utan snarare mot det oreflekterade, köpta (?) förhållningssätt gentemot mode- och skönhetsindustrin. Det finns väldigt lite utrymme för egen kreativitet i dagens modebloggande, åtminstone som jag ser det. Där tycker jag att inredningsbloggvärlden är mer tillåtande, med fler "gör det själv"-tips, återanvändning av äldre produkter, mixa nytt och gammalt osv.
Som sagt visst har krönikören sina poänger, men i stycken som det här, tycker jag verkligen att hon resonerar lite skevt:
"Entreprenörskapet har exempelvis släppts in i gymnasieskolans kursplaner och annekterat allt som är positivt: kreativitet, självständigt tänkande och egna idéer.
Men egentligen är entreprenörskapet Svenskt Näringslivs våta dröm – alla ska skaffa sig f-skattsedel för att kunna få uppdrag. Och bli kickad. Och få uppdrag. Och bli kickad. En ”karriär” helt utan trygghet, på arbetsgivarnas villkor…."
Åh vad mysigt!
Håller helt med om att kritiken mot Kling m.fl. var oförtjänt. Förstår inte varför det är fel att skapa en karriär som bygger på kunskaper och känsla för mode.
Skrev ett riktigt argt blogginlägg om artikeln igår https://fettlatt.blogspot.com/2011/05/den-bittra-generationen.html
Inget fel på karriär och entreprenörskap, men sättet man gör det på är det som räknas. Att 90-talisterna är den minst samhällskritiska generationen någonsin är mitt i prick! Livet handlar inte om saker man bara måste ha och om att shoppa hela tiden. Skönt att det är någon som reagerar.
Åh, vardagslyx när den är som bäst!
Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
https://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/
"Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott
Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i
sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration,
som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte
dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina
egna politiska syften.
Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer.
Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi
dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i
hop, låt oss börja med samhällsklass."