Annons

Tidningsfundering

Jag tog ett snabbt foto av tidningshyllan när jag stod och valde bland magasinen på Pressbyrån igår, inför hemresan med X2000. En sak slog mig nämligen. Har ni tänkt på att det bara är de nya uppstickarna i inredningstidningsbranschen som har synliga ansikten och människor på omslaget. Undrar hur det kommer sig? Säljer det sämre? Är det någon som vet varför de inarbetade titlarna är så konservativa och konsekventa med dessa människolösa tidningsomslag på inrednings- och designtidskrifter i Sverige?

Foto: Frida Berglund, Trendenser.se

Kategorier:

Kommentarer

  • Johanna skriver:

    Var kommer alla de här olika "vårt nya" tidningarna från? Vårt nya hus, Vårt nya hem, Vårt nya bad & spa, Vår nya kök… Hur många sådana nya tidningar finns det egentligen.

  • Peter Aderstedt skriver:

    Tror nog bara att de nya tidningarna vill visa att det bor folk i inredningarna ockå!

  • Annika skriver:

    Jag läste senaste numret av Tove hemma hos min syster. Tydligen fanns det två olika omslag till tidningen. Ett med en person på (tror att det var Agneta Sjödin) och ett människolöst. Det fanns en undersökning om vilket omslag som man gillade bäst. Så de verkar ha liknande funderingar som du har. Vilket omslag som säljer bäst är förstås intressant. Det finns ju en uppsjö av inredningstidningar att välja bland. 🙂

    Elle har ett omslag för prenumeranter och ett för lösnummer. Omslaget för prenumeranter är nästan alltid finare. Hus & hem har provat med ett renare omslag för prenumeranter. Samma bild som i affärerna, men utan "lockande" text på framsidan. Intressant fråga du tar upp! Trevlig Valborg!

  • Anna skriver:

    Kan det inte helt enkelt vara så att de vill att man ska kunna föreställa sig själv sittandes i den där stolen, liggandes i den där sängen eller ståendes i det där köket de har på omslaget. Att ha en person med visar väl mer på att det är någon annans hem, inte att det skulle kunna vara mitt.
    Och även att man ska fokusera på inredningen, och inte på människorna på bilden.

  • Lina skriver:

    Intressant diskussion. Varför skulle man inte kunna se en människa på omslaget för att det skulle bli exkluderande? Säljer modetidningarna bara till den sortens person som syns på omslaget (ung tjej? kändis etc) nej, för där köper vi på ideal och visioner… Varför råder inte samma villkor i inredningsvärlden. Mycket spännande tråd!

  • Lisa skriver:

    Intressanta funderingar! Själv vill jag inte ha människor på omslagsbilder till inredningstidningar. För mig tappas inredningsfokuset då på något sätt..

  • Lisbeth skriver:

    Tror också att en person på omslaget kan verka exkluderande. En urban 20+ are, ett jättelyckligt par/småbarnsförälder/familj eller 50+ are kan begränsa och vara avgörande de där få sekunder som man fattar beslutet om ett köp: "angår detta mig???" Och detta gäller verkligen ÄVEN i inredningsvärlden. Särskilt i homestaging (specifik inredning vid försäljning av fastigheter). Är du inte medveten om VEM/VILKA grupper du stagar för, blir resultatet knappast professionellt.

  • Det var en intressant iakttagelse, har inte tänkt på det förut.

  • Knaada skriver:

    Vi förde just den diskussionen kring ett jobb jag gjorde. Kunden ville ha en man på framsidan eftersom broschyren ska vända sig till blivande pappor. Jag menar att dels är det lättare för målgruppen att föreställa sig själv i rollen om man inte sätter ett ansikte på framsidan. Sen är det ju det som också skiljer sig mot kvinnor, till kvinnor säljer man med andra kvinnor och till män säljer man också med kvinnor 🙂

    Det blev en man på framsidan, det blev bra – men blev det bäst?

    Sen vet jag ju med mig själv att är det en person/kändis jag inte gillar på omslaget så kanske jag väljer en annan tidning.

    Jag hade hoppats att någon smarting kunde ge oss svar här till ditt inlägg. 🙂

  • Catarina W H skriver:

    Jag vet inte.
    Men om jag bläddrar i mina gamla Sköna hem ser man modeller i inredningsrepotagen. Det känns lite konstigt kan jag tycka. Jag gillar nya Sköna hem bättre.

  • Mycket intressant
    Inget som jag reflekterat över tidigare..

    Ska fundera på saken

    Ha en fin söndag!

    Maliin

  • Hanna skriver:

    Rent perceptionellt förmedlar dessa tidningar med en männsika på omslaget att de är ett livsstilsmagasin, mer än enbart inredning, eftersom människan bakom får ta plats.

    Det intressanta här är just varför de "äldre" inredningsmagasinet så tydligt ej väljer att profilera personer på omslagen. Vill de ej riskera att bli förknippade med livsstils- och modemagasinen, något som de yngre magasinen inte verkar ha något problem med?

    Och är det inte lika exkluderande att profilera tex. ett lantligt hem, om inte hela målgruppen är intresserade av den stilen, på samma sätt som en urban 20+ kille på omslaget hade fått många av de vanliga läsarna att välja en annan tidning, framför tidningshyllan? Målgruppsbyggande på samma sätt görs väl även inom inredning, med produktval och styling (och inte enbart med människor?)- alla gillar väl inte allt bara för att man gillar inredning?

  • Pethra skriver:

    Intressant fundering. När jag tänker till hur jag själv skulle fungera vad gäller valet av inredningstidning, så känner jag starkt att jag skulle föredra de tidningar som inte har människor på omslaget.

    Hus & Hem (tror jag det var) hade två varianter för ett tag sedan, ett för lösnummer och ett för prenumeranter, där upplagan för prenumeranternas omslag var mer avskalad. Sedan fick man rösta på nätet vilken variant man föredrog. Jag gillade den som vann bäst, dvs den mer avskalade. Så, för mig funkar en riktigt snygg interiörbild utan människor och klatschiga banners bäst. Då blir jag en köpare. 🙂

  • Malin Ahlqvist skriver:

    Det är nog något inbyggt i människan att man dras till ansikten. Min man har forskat och arbetat inom ansiktsigenkänning så jag har hört lite om detta… =). Spädbarnet t.e.x. lär sig känna igen sin mammas ansikte nästan mycket snabbt. Och det spelar ingen roll vilken riktning hon tittar på det – upp och ner, från sidan… Och tydligen letar man efter ansikten överallt… Man ser ansikten i moln, bland träd, i skuggor… ja överallt! Det är det viktigaste för människan att känna igen. Det är nog det de nya tidningarna försöker spela på – vårt öga dras utan att vi tänker på det till ansiktena bland myllret av inredningstidningar där på displayställen… ?! Men jag undrar varför vissa tidningar väljer att i varje nummer displaya en och samma person – hade inte "Amelia" väldigt ofta sin chefredaktör Amelia på första sidan ibörjan? Eller minns jag fel? Ja, usch vad tråkigt hur som helst!

    Kram/Malin Ahlqvist

  • sparris skriver:

    Jag föredrar inredningstidningar med fritt från folk på omslagen, det är bara störande. Vårt Nya Hem är värst, det är så tydligt att det är fotomodeller som posar framför nån interiör de inte har ett jota gemensamt med.

  • Lambo skriver:

    Jag har läst att genom undersökningar har tidningsbranschen kommit fram till att tidningar med människor säljer bättre lösnummer. Speciellt om det är en blonding på? (då även tidningar som riktar sig mot kvinno…) Sen ser jag även en positioneringstaktik från "Vårt nya…" tidningarna. De är ju samma företag som är avsändare så de vill ju bli igenkända och sammanknippade.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.