Annons

Front Design för Höganäs

Höganäs Keramik hade sin storhetstid för bra länge sedan. Även om jag för all del har ett par klassiska krus och muggar från dem i skåpen och det senaste Barolo-samarbetet var lyckat, så har de ju inte gjort mycket spännande för att lyfta varumärket sista tiden. Tills nu. Får man hoppas. De har nämligen gett sig in i ett oväntat samarbete med svenska designgruppen Front, som haussats i både svensk och utländsk media och vunnit massor med priser för sina fantasifulla designprojekt ihop med bland andra Kartell, Moooi, Zero, Sketch och IKEA. Dessutom satsar Höganäs på att nå ut i sociala medier i höst genom en egen blogg, där de skapar trafik genom att låta oss etablerade inredningsbloggare med mycket trafik vara gästblogga och peka in till sajten. Smart drag! Hoppas bara att reklamkrumbukten och designen gör att produkterna får fötter i butikerna också. Jag behöver nog se lite mer än det här för att bli övertygad, och det krävs nog en hel del för att svenskarna ska släppa det krampaktiga greppet om Filippa-K-muggen, men kanske kan det namntunga projektet nog bana väg för en exportsuccé? Jag vet inte men jag håller verkligen tummarna för vårt anrika och i dubbel bemärkelse ”ursvenska” varumärke.

Foto: Per Ranung

Kategorier:

Kommentarer

  • Det här låter ju spännanade, jag har oxå Höganäs muggar som är flera år, och de håller sej än. Det här med bloggar tar väl aldrig slut…..smart drag som du skrev. Själv ser jag framemot en kreativ höst. ha det gott i sensommaren !!!!!!!

  • Jag gillar det man har fått se så här långt. Framförallt känns det som om man har respekterat arvet, men placerat det i nutiden med färgval och glasyr. Det skall bli roligt att se delarna i butik och se hur det hela landar nu i höst.

  • Anna skriver:

    Bara det inte blir en häst i naturlig storlek med en lampa på huvudet 😀

  • Thilda skriver:

    Tyvärr kan man inte säga att Höganäs keramik eller att det är ett "ursvenskt märke" existerar längre då det inte produceras i Sverige av keramiker i Höganäs… Utan allt är kineiskt! Tyvärr ännu ett!

  • Lina skriver:

    Jag blev inte fullt så imponerad som jag hade hoppats när namnet "Front" susade förbi. Formspråket andas lite "klumpighet" och färgerna fångar mig inte. Klart att både namnet Höganäs och färgen vitt håller sig på den klassiska mattan, men mer spännande än så blev det ändå inte.
    Kanske ändrar jag mig när jag har hållit i godset – jag hoppas verkligen det.

  • Isa skriver:

    Shit vad kul. Älskar verkligen Front, de gör otroligt snygga möbler. har tillägnat diverse inlägg om dem.

    https://www.isabsson.se/2010/07/07/moooi-on-the-brain/

    Skall bli kul att se vad de kan hitta på.

    Ciao
    /Isa

  • Jeanette skriver:

    Inte det minsta imponerad över det nya "samarbetet"!!!!!

  • Emelie skriver:

    Om man ser till den extrema våg av de rustika Le Creuset grytor och formar som drar över Sverige just nu, så är kanske inte resultatet efter samarbetet helt ute och cyklar. Jag tror det kommer att funka, om det fortsätter att bli så omskrivet som det varit hittills.

  • Låter som en god ide…
    De behöver uppenbarligen lite hjälp på traven
    =)

    Fina saker – det har de – utan tvivel…

    Må gott

    Maliin
    ps blir det Formex i helgen månne..?

  • Johanna B. skriver:

    Gäsp. Men inte för Front utanför Höganäs. Det krävs en mindre jordbävning för att skaka liv i ett så dött varumärke.

  • Åsa skriver:

    Jag tycker att Fronts produkter ser ut att platsa hos Höganäs mycket mer än Barolos Flora-mugg (som ser ut som en mugg som hade gjort sig bättre i porslin).

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.