Annons

Årets sömnigaste kampanj. Eller?

Ni har väl knappast undgått IKEA’s stora sängkampanj som rullar i dagarna (det ligger en reklambanner alldeles här intill om inte annat). Kampanjen, som ska lansera den uppgraderade serien Sultan, tar plats i digitala medier däribland bloggosfären. IKEA kör banners, tävlingar med användargenererade Spotifylistor och direktsänd TV via webben där man uppmanar kunderna att delta i vadslagning om vem av "sängtestarna" som kan hålla sig vaken längst. Själv tycker jag att den senare idén känns väldigt sömnig. I ordets rätta bemärkelse. Speciellt med tanke på att den mycket mindre och coolare outdoorbutiken Playground gjorde en liknande grej, fast bättre, tidigare i våras. Men absolut inget ont om IKEA’s sängar, jag har själv en Sultan och är kanonnöjd. Upplägget på kampanjen för dem känns däremot sådär kul. Ska de här personerna bara ligga och skruva på sig tills de somnar – medan det pratas om dem i en studio? Jättespännande isåfall. Not. Det känns ungefär lika roligt som att se på färg som torkar. Dessutom undrar jag på vilket sätt testpersonerna som bara ligger och stirrar i taket och försöker hålla sig från att somna lyfter fram det som är allra bäst med IKEA’s sängar? Nämligen att de är vansinnigt billiga trots en helt övergrym kvalité och att man just därför kan tillåta sig att köpa precis den storlek eller sängmodell man behöver just nu (inte för livet, eller för hur man planerar att bo och leva imorgon) och därefter kan göra precis vad man vill i dem (och nej, då menar jag inte bara det uppenbara). Förutom att sova gott kan man dessutom äta söndagsfrukost utan att vara rädd för att spilla. Eller dricka fredagsvin, ta en kopp te eller sitt morgonkaffe i sängen medan man kollar mailen, eller TV’n, pratar i telefon, ritar, skriver, låter barnen leka, busa, hoppa, dansa, leva och ja vad sjutton som helst utan att man behöver vara rädd för att ha sönder sitt livs investering. Nej, för mig väcker den här sömnkampanjen ingen extra köplust eller liking för varumärket. Men jag kanske är reklamskadad. Eller så är det kanske bara extremt svårt att marknadsföra just sängar? Därför blir jag nyfiken på vad ni tycker, ni som inte äter och andas reklam hela dagarna. Påverkas ni av sådan här kampanj? Blir ni sugna på att köpa ny säng av IKEA’s upplägg? I’m all ears.

Foto: skärmdump IKEA

Kategorier:

Kommentarer

  • chr skriver:

    trött kampanj… 🙂

    tycker de sängmärken som fångar känslan snarare än exponerar produkten och fördelarna funkar bäst. bäst är de sängtillverkare som inte ens pratar om eller visar sina produkter. de säljer sömn. god sömn, förhoppningsvis. en känsla som är svår att kommunicera…

  • Linus skriver:

    Jag måste nog i stora drag hålla med dig. Det är bara dumt att tro att man kan göra "folkrörelse" av en uppgradering av Sultanserien. Känns också som att din USP är 100 gånger bättre än IKEAs, att man köper en billig men bra säng att leva i snarare än en unik sömnupplevelse…

    De skulle kört med den här gamla hederliga istället:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZjsrUTk8Jho

    Och när jag ändå är igång så måste jag bjuda på IKEAs bästa reklamproduktion genom alla tider:
    https://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

    ;D

    Kram

  • Anonym skriver:

    Kaxigt!

  • Gick in på Ikeas tröttaste tävling och blev väldigt trött när det skulle dröja 14 min till nästa sändning. Somnade tydligen och tryckte iväg en kommentar utan text.
    Men är det inte så att en riktigt dålig reklamkampanj brukar bli rejält omskriven.
    Själv lockas jag inte av en sån här tröttsam reklam utan mer av bra kvalitet till bra pris. Gillar din kommentar om färg som torkar:)

  • Maria skriver:

    Jag känner mig inte speciellt intresserad av att titta på personer som håller sig vakna. Möjligen om de skulle göra något roligare av det som sprider sig … men hur det skulle gå till vet jag inte alls. Sängkampanjen blundar jag mentalt för och har inte lagt märke till den trots att jag var på Ikea både igår och i förrgår och ofta tittar på deras sida.

  • Hörde precis en reklamsnutt på radion om denna trötta tävling. Man kunde vinna en KUDDE! Tjoho, då måste jag genast gå in och kolla vad det är. Not. Nej, kampanjen är inte så imponerande.

  • Martina skriver:

    Tråkigt att dom inte kom med nåt nytt, istället för den där tråkiga tävlingen som så många andra redan gjort… ZzZzz..

  • Gabbe skriver:

    Känns inte så imponerande. Känns som många av radiokanalernas tävlingar här i USA om att stå och hålla på en bil tills det bara finns en kvar, som vinnar.

    Nej, Ikea kan bättre än så här. Å andra sidan har de fått massvis med gratisreklam så vem vet?

  • Siri skriver:

    Haha det verkar ju lite tröttsamt tråkigt.. Jag tror att Adam & Gry hade en liknande tävling för nå´t år sedan-fast då var det en Hästens på spel…

  • Marianne skriver:

    Kampanjen har en morsom tittel, men det er alt. Det verste med den er at kampanjeideen er den rake motsetningen til produktfunksjonen – en seng skal være behagelig, så behagelig at man sovner raskt. Å ha en kampanje som viser mennesker som IKKE sovner blir derfor absurd for meg. Det hadde vært mye morsommere om de hadde hatt en konkurranse om hvor fort man kan sovne! Både fordi det hadde harmonert med budskapet og fordi mennesker ser merkelige ut når de sovner.

  • Johanna skriver:

    Jag förstår inte, har inte folk semester nu? Vem vill kolla livesänd webb-TV då?

  • Anna skriver:

    Ikea behöver väl knappast göra så mycket reklam…

  • ZzzzzNARK, helt klart tröttsamt. Jag håller med dig om att sängreklam generellt känns trött. De verkar sitta i låsa positioner och ha svårt att vinna teräng av varandra. Jag tror att det skulle vara läge att ta fram nya produkter att marknadsföra sig med som tex nya sängkappor i knalliga och klassiska färger med fickor för fjärrkontollen. Lyxiga frukostbrickor. Inbyggd men osynlig radio etc. Nya friska tag tror jag på!

  • Ana skriver:

    Not impressive.

  • Monika skriver:

    Håller med de flesta ovan! Inte så dum idé, men utförandet är ju uuurtrist att följa!! Hemmarikets Charlotte hade bra förslag, dock, på marknadsföring, tycker jag! 🙂

  • Janne skriver:

    Om kampanjens mål var att sprida att Sultan-serien uppgraderats fungerade den inte på mig. Jag har visserligen sett "Sveriges tröttaste tävling"-annonser här och var, men inte blivit tillräckligt intresserad för att ta mig en titt. Den spontana känslan är att kampanjen i sig känns lite trött och gammaldags.

    Är det inte storytelling och fejkbloggar som gäller nuförtiden? Eller är det för 2008? 🙂 Två bloggar: en man 31, en kvinna 29, lagom snygga, lagom framgångsrika, bloggar tillspetsat om sina respektive singelliv. Man lockar läsare under några månader, innan deras vägar korsas, då båda av olika anledningar provligger madrasser på IKEA och svävar iväg in i avslappningens värld. När de sedan öppnar ögonen nästintill samtidigt, med bara en säng emellan, känns det mycket speciellt. De måste bara växla några ord, stämningen är elektrisk. Och samma kväll skriver de om madrasser, avslappning och pirr i magen. Dock blir det ingen Hollywood-ending här, utan istället får bloggosfären föra dem samman, vilken grej!

  • Jag ska vara så ärlig och säga att jag har missat den här IKEA-grejen. Tycker ändå att jag hänger en del på nätet och brukar ha koll på diverse reklamkampanjer, men detta har jag lyckats missa helt! Är just nu mest insnöad på Apoliva-reklamen och den mycket otäcka bruden som i regn och rusk där ska få oss konsumenter att vilja köpa hud- och hårvårdsprodukter. Huvaligen!

  • H C Barregren skriver:

    Det hade varit roligare om de gjort en fejkad tävling där ingen kunde motstå att lägga sig i sultansängen i mer än tio minuter eller nåt…

  • Sussi skriver:

    Jag har sett annonserna för sveriges tröttaste tävling och med det noterat att IKEA uppgraderat sitt sängsortiment. Men jag har inte fått behov av att varesig ytterligare konusmera reklamkampanjen eller köpa produkten. De lockar mig inte, vilket den borde göra, jag tillhör en relativt köpstark målgrupp med en halvtaskig säng. Reklamkampanjen borde kunna väcka köpsignaler hos mig, men icke.

  • Saber skriver:

    Finns inget företag som är bättre än IKEA på smart marknadsföring! 🙂

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.