Att skapa trivsel och stämning hemma handlar om mycket mer än enbart det visuella. För att få till det lilla extra bör man involvera alla sinnen, även hörseln. Naxos har tagit fram samlingsalbum för 99 kronor med olika teman och nu följer även fler skivbolag med den trenden. Dessa (för mat, studier och morgnar) kostar 69 kronor styck och finns på närmaste varuhus eller skivbutik på nätet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Söndag och dags att publicera årets första summering av inredningsnyheter. En något gles sådan, med anledning av att PR-byråerna och de flesta företag i branschen fortfarande är jullediga. Här kommer i alla fall en sammanfattning av vecka 1, 2025 i en scroll för dig som vill hålla lite koll! Just nu pågår den nyöppnade utställningen […]
Jag fingrade på den flera gånger i bokhandeln under hösten och var nära att slå till, men hejdade mig vid varje tillfälle och tänkte att det istället var en bra julklapp att önska sig. Och inte minst en härlig mellandagsläsning att spara sig till. Tro mig, jag blev inte besviken. Malin Haawinds Den som följer […]
2 januari 2024Andra januari 2024, kl 11.30. Det är på klockslaget prick ett år sedan vi klev över tröskeln för visningen av det hus vi nu flyttat till. Ett år sedan jag hade en butik och flera heltidsanställda och vi samma eftermiddag skulle påbörja den lagstadgade inventeringen, med allt vad det innebar. Samtidigt hade vi […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
….det är vetenskapligt bevisat att musik påverkar oss människor – medvetet eller omedvetet.
Musik påverkar vad och hur mycket kunder köper i butiker. Ett företag i södra Sverige provade att spela musik varannan dag i ett varuhus. De dagar då ingen musik spelades låg omsättningen kvar på samma nivå – de dagar musik spelades i butiken ökade omsättningen med ca 3%.
Ett test som gjordes i en vinaffär i England visade att kunderna köpte mer franskt vin när man spelade fransk musik. När man sedan spelade tysk musik ökade försäljningen av tyskt vin. Vid en efterföljande enkät hade kunderna dock inga minnen av musiken.
En butik som säljer varor där köpbesluten kräver lite eftertanke rekommenderas att spela lugn och lågmäld musik. Lugn musik får kunden att slappna av och spendera mer tid i butiken. Hög volym och fartfylld musik gör att kunderna rör sig fortare genom butiken och stannar kortare tid.
Snabbare musik får restaurang- och cafégäster att äta fortare. Om klassisk musik eller välproducerad pop spelas köper gästerna dyrare smörgåsar och kakor än om samma café spelar lättlyssnad topplistemusik eller inte har någon musik alls. Musik signalerar vilken typ av ställe man befinner sig på och på vilken nivå man förväntas konsumera.