Att skapa trivsel och stämning hemma handlar om mycket mer än enbart det visuella. För att få till det lilla extra bör man involvera alla sinnen, även hörseln. Naxos har tagit fram samlingsalbum för 99 kronor med olika teman och nu följer även fler skivbolag med den trenden. Dessa (för mat, studier och morgnar) kostar 69 kronor styck och finns på närmaste varuhus eller skivbutik på nätet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Stockholm Furniture Fair har länge varit ohotad som den självklara årliga mötesplatsen för Nordens möbel- och inredningsföretag. Men så lanserade danskarna 3 Days of Design i juni och gav de lysrörsbelysta mässhallarna i ett frostigt februarikallt Sverige en tuff match. I år fick dock Köpenhamnseventet utstå lite motvind, trots försommarvädret eftersom arrangörerna missat (!?) att […]
Jag tvärnitade hastigt under min Hemnetscroll häromdagen när jag fick syn på detta objekt. Vi har ju semestrat där varje år sedan 2010 så det känns minst sagt vemodigt att nuvarande ägare lämnar. Håller alla tummar och tår att de som köper och tar över sköter det med varm hand. Kanske är det någon läsare […]
Sommarlovet är här och PR-byråerna börjar slå ner lite på takten inför semestern men jag samlar mig ändå till en summering av inredningsnyheter och branschsnackisar för dig som vill hålla koll. Om än lite kort denna vecka. På onsdag äger efterlängtade eventet 3 Days of Design rum i Köpenhamn, så då lär nyhetsflödet dugga tätt […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
….det är vetenskapligt bevisat att musik påverkar oss människor – medvetet eller omedvetet.
Musik påverkar vad och hur mycket kunder köper i butiker. Ett företag i södra Sverige provade att spela musik varannan dag i ett varuhus. De dagar då ingen musik spelades låg omsättningen kvar på samma nivå – de dagar musik spelades i butiken ökade omsättningen med ca 3%.
Ett test som gjordes i en vinaffär i England visade att kunderna köpte mer franskt vin när man spelade fransk musik. När man sedan spelade tysk musik ökade försäljningen av tyskt vin. Vid en efterföljande enkät hade kunderna dock inga minnen av musiken.
En butik som säljer varor där köpbesluten kräver lite eftertanke rekommenderas att spela lugn och lågmäld musik. Lugn musik får kunden att slappna av och spendera mer tid i butiken. Hög volym och fartfylld musik gör att kunderna rör sig fortare genom butiken och stannar kortare tid.
Snabbare musik får restaurang- och cafégäster att äta fortare. Om klassisk musik eller välproducerad pop spelas köper gästerna dyrare smörgåsar och kakor än om samma café spelar lättlyssnad topplistemusik eller inte har någon musik alls. Musik signalerar vilken typ av ställe man befinner sig på och på vilken nivå man förväntas konsumera.