Första helgen i oktober har passerat och här kommer som alltid på söndagar, ett svep med veckans inredningsnyheter för dig som vill hålla lite koll på vad som händer i branschen!
Veckans absoluta största skräll? Stockholmsmässan och Stockholm Furniture Fair meddelade häromdagen att de beslutat att möbelmässan inte kommer genomföras alls i februari 2026. I stället planeras en ny strategisk inriktning och återstart 2027!
Jotex har släppt en höstkampanj med inspiration av TikTok-fenomenet Booktok, som utspelar sig runt middagsbordet. Men om man bortser från böckerna, visst är det svärtade redigeringsmanéret och den ostylade stylingen också en trend just nu?
PPG har lanserat Key Lime Pie som Årets Färg 2026. I Sverige kommer kulören att lanseras under varumärket Alcro. Den har valts ut av PPG:s globala team av färgexperter efter citat ”noggrann analys av trender inom arkitektur, design och konsumentbeteende”. Jag är tveksam.
Danska & Tradition firar 10 års designsamarbete med Luca Nichetto genom att ge ut bordet LATO i en begränsad upplaga om 100 exemplar med denna gröna stenfot.
GUBI lanserar en ny version av Greta M. Grossmans Gräshoppa-bordslampa med en canvasskärm.
Carl Hansen & Søn presenterar OW-serien i design av Ole Wanscher i fyra jordiga färger i silkesmatt TERRA®-läder.
Notiser
– Kjell & Company flyttar in på IKEA i Kalmar i ett tillfälligt samarbete kring smart teknik i hemmet.
– Flera franchisetagare inom Electrolux Home har gått i konkurs under sommaren och tidiga hösten.
– Butiken Soffor och sängar i Malmö har gått i konkurs.
– Søstrene Grene ökade sin omsättning med 31 procent under det senaste redovisningsåret.
– För att uppmärksamma sitt 20-årsjubileum lanserar Önska en egen version av Carl Fredrik Reuterswärds Knutna Revolver. Bild här!
– Nornorm, som istället för att sälja möbler väljer att hyra ut dem, tar nu in en halv miljard kronor i riskkapital. Bland investerarna återfinns Ikea och H&M-arvingen Karl-Johan Persson.
Till sist har det svenska modevarumärket House of Dagmar öppnat dörrarna till sin nya butik i Stockholm som ska föra tankarna till ett privat vardagsrum. Butiken är designad i nära samarbete mellan Dagmars grundare och kreativa chef Sofia Wallenstam och den New York-baserade inredningsarkitekten Alyssa Kapito.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer