Denna vecka har Designers Saturday ägt rum i Oslo, Norge. Ett event som samlar fler än 150 utställare och lockar över 6 000 professionella besökare under tre dagar. Här kommer en snabb recap och summering av veckans nyheter och branschsnackisar för dig som vill hålla lite koll!
I konstnären Paul Hellseggs privata hem visades utställningen Tidsånden 2.0 – Hos Paul, curerad av Kirsten Visdal och Per Olav Sølvberg, med särskilt fokus på taktilitet, norsk design, identitet och hantverk. Fler bilder hos @annemeranda_photo Temat för DS25 var Repurpose och utforskade hur design kan bidra till mer medvetna val, kreativt tänkande och smartare resursförbrukning.
Kjaer + Loge’s serie KLOSS är ett nytt norskt designföretag som utmanar de konventionella uttagen och lampknapparna under parollen ”electronics with furniture quality” Tipstack till Stefan Nilsson.
Den 2 oktober är det premiärvisning av dokumentärfilmen MÄSTAREN – med Bertil Vallien på Biograf Skandia i Stockholm. Samtidigt hyllar Kosta Boda Bertil Vallien med en utställning på samma tema. Hyllningsutställningen visas på NK i Stockholm mellan den 3-19 oktober.
Granit lanserar en ny kollektion möbler, en fin lampa i flera olika färger och en ny matta i höst.
Nordsjö har släppt ”Årets kulörer 2026”. Paletten The Slow colour story, med Nordsjö Slow Swing™ i fokus, innehåller lugna, neutrala kulörer i brunt och blått där inspirationen har hämtats från färgerna i ett vinterlandskap.
Danska VIPP har lanserat en ny storlek på sin klassiska tunna. Vipp12, är den mest kompakta modellen hittills. En 25 cm hög 3-liters soptunna, gjord för mindre utrymmen som hotellrum, kontorstoaletter, små lägenheter och gästtoaletter.
Sarah Jessica Parker har lanserat en tapetkollektion inspirerad av Sveriges fridfulla skönhet. Med utgångspunkt i konceptet ”mysa” (beskrivs som ett svenskt ord som framkallar mysighet, komfort och tillfredsställelse) blandar de värme, färg och målerisk elegans med nordiska vildblommor.
I veckan avslöjades temat på Årets glögg från BLOSSA. Den har fått namnet ”Alperna 2025” och är en tolkning av glühwein med karaktär från citronzest, torkade pomeransskal och granskott. Nytt för i år är att glöggen får sällskap av en unik glöggmugg från Rörstrand i samma design som flaskan.
Notiser
– Röda siffror för Home Furnishing Nordic, med nätbutiker som Trademax, Chilli och Furniturebox.
– VD’n för Folkhemmet lämnar, samtidigt som den krisande möbelkedjan är på väg ur sin företagsrekonstruktion.
– Rusta och Dollarstore meddelade i veckan att de öppnar sex nya butiker vardera.
– SOVA’s ehandel ökar med 35%.
– Mio förstärker ledningen och styrelsen med fyra nya nyckelpersoner.
– 50 mode- och textilföretag kräver sänkt moms på secondhand i ett gemensamt upprop till regeringen inför nästa års budget.
Till sist, den största snackisen i IKEA-Sverige just nu? I veckan släpptes Gustav Westmans julkollektion VINTERFINT. Han har fått mellan 50 000 – 80 000 likes (!!!) på sina instagraminlägg om detta! Inget ni kommer hitta på mitt julbord, men så är jag nog inte i målgruppen heller. Tror inte denna kollektion riktar sig till traditionskramande tanter utan är skapt för att nå en yngre, lite mer nytänkande målgrupp. Hatten av för succé från start!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer