Här kommer som alltid på söndagar, ett svep med veckans inredningsnyheter. Vecka 49, 2024 har bjudit på allt från konstverk till nya kulörer.
Finnish Design Shop firar 20-årsjubileum genom att reproducera Alvar Aaltos björkplywoodrelief från 1933. Konstverken är framtagna i en numrerad upplaga på 20, som lanserades den 6 december 2024, på Finlands självständighetsdag.
Varje år utser Pantone ”årets färg”. Nu är 2025’s hetaste kulör utsedd: Mocha Mousse. Visst ligger det i tiden med brunt, absolut, men jag vet inte om det kändes så värst framåtblickande?
Svenska aarke tar steget från kolsyrat vatten till kaffe med lanseringen av sin nya bryggare. Designen går i samma matchande stil som deras övriga sortiment.
IKEA har släppt sina vårnyheter inför 2025. Bland en ny lampserie som jag tror kommer bli populär.
En annan IKEA Sverige-nyhet är att varuhusen dubblar priset på sina korvar under hela december månad. Konceptet ”korv med stöd” är ett valfritt komplement till ”korv med bröd”. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta Sveriges Stadsmissioners arbete för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
I ett oväntat samarbete har Carlsberg och det svenska hemtextilvarumärket Midnatt skapat en ny, inredningskollektion under namnet Table of Triumph. Tanken bakom är att hylla dramatiken och gemenskapen som skapas under säsongens alla spelkvällar. Den 4 december lanseras kollektionen som är den första i sitt slag för båda varumärkena.
Notiser
– Glaskoncernen Orrefors Kosta Boda, som uppnått den högsta lönsamheten i USA på ett decennium, gör sig redo för Donald Trumps utlovade importtullar genom att bygga på sig ett lager. Läs mer hos DI.se
– Striden mellan Ellos och KO intensifieras angående lagen om betalningsalternativ (att inte erbjuda kreditbetalningar som första val) – nästa anhalt blir Högsta domstolen.
– Mitt i julhandeln öppnar IKEA en pop up som helt tillägnas en av företagets mest ikoniska produkter; den blå Frakta-kassen.
– Möbelentreprenören Johan Sjöberg och modeskaparen Camilla Thulin skapar exklusiva utställningar på Antikmässan 2025.
Till sist fortsätter Bernadotte Kylbergs varumärke NJRD sin designresa genom att ta ett kliv in i möbelvärlden med sin nya kollektion VIOR – matsalsmöbler i lackerad ek. Framtagen i samarbete med Nordic Nest.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer