Du har säkert stått i ett provrum någon gång och känt dig missnöjd med ditt utseende? Eller suttit framför spegeln hos en frisör och inte känt igen dig själv. Man kan förstås inte skylla allt på lamporna, men faktum är att det finns vedertaget ”ful-ljus” och ”snygg-ljus”. Har du koll på vad som gör skillnaden? Här är en kort förklaring över hur placeringen av belysning kan ge helt olika upplevelser av samma ansikte (och kropp). Värt att tänka på när du ska placera ljuskällor i badrummet, eller intill en hallspegel hemma.
Gloria-ljus
Om du bara har en enda lampa placerad rakt ovanför ditt huvud är risken stor för gloria-effekten. Hjässan blir den mest upplysta kroppsdelen vilket gör att håret tenderar att se mer slitet ut eftersom man ser varenda strå som inte ligger rätt. Dessutom kommer du se mer hålögd ut eftersom man får mörkare partier under ögonen, näsvingarna och mungiporna vilket kan ge en förvrängd upplevelse av ansiktsdragen och göra rynkorna tydligare.
Sidoljus / Splitlight
Sidoljus kallas även split light på engelska. Det uppstår när man bara har placerat ljus på ena sidan av kroppen eller ansiktet, så att den ena halva ligger i skugga medan den andra halvan är kraftigt upplyst. Ytan delas då i två fält, ett mörkt och ett ljust. Det kan framhäva ojämnheter i hyn (och kroppen) och gör det även svårare att läsa av ansiktsuttryck och mimik. Åtgärda det genom att komplettera med fler ljuskällor på båda sidor .
Grävlingsljus
När ljuskällorna är placerade snett bakom huvudet lyser det upp ansiktets sidopartier medan mitten av ansiktet får en mörkare strimma, ungefär som teckningen på en grävling. Med den typen av belysning (eller inkommande dagsljus) vid en spegel kan det också uppstå reflexbländning i spegelglaset som bländar ögonen. En bra tumregel när man ljussätter är att man ”alltid vill ha solen i ansiktet”, inte i ryggen – speciellt där speglar är placerade.
Rembrandtljus
Rembrandt var en av de första konstnärerna som förstod att återgivningen av ljuset i ett konstverk hade lika stor betydelse som själva motivet i sig. Hans sätt att porträttera människor har gett namn åt en ljussättningsteknik som kallas Rembrandtsljus. Om den enda ljuskällan placeras ungefär 45 grader framför och lite ovanför huvudet så att ljuset bara träffar den ena halvan av ansiktet och skuggsidans kind så formas en triangel av ljus under ögat. Effektfullt i ett måleri eller foto, men inte lika kul när man vill kunna se sig själv ordentligt. Eller se trevlig ut.
Snyggljus?
För att ansiktet ska belysas utan konstiga skuggbildningar (och för att skavanker ska slätas ut) är ett kombinationsljus bäst. Alltså flera ljuskällor som riktas mot ansiktet framifrån. Både från sidorna och snett uppifrån. Det finns alltså en god anledning till att sk. ”ringlights” används vid filminspelningar, smink-tutorials och Teams-möten med andra ord. På så vis så får du en betydligt mjukare, jämnare och mer smickrande ljusbild över ansiktet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Åh, då vet jag! Det är bara belysningen det är fel på! Jag ser fortfarande ut som tjugo och är skitsnygg IRL! Tack, Frida! ????????????
Precis så. Det ligger mycket tid, teknik och utveckling bakom Monlux speglar . Men så blev det också som på sista bilden 😉 best reflection possible