Inlägget är reklam för DBKD
Under vinjetten ”Local hero” belyser jag kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. Genom att berätta mer om möblernas historik, bakgrund och tillverkningsprocess hoppas jag att fler ska få kunskap om och förståelse för den verkshöjd de faktiskt har. Dessutom känns detta som en roligare och mer lärorik annonsform än traditionell reklam.
Om det är någon kruka vi kommer minnas från 2000-talets början så är jag säker på att det är Hanna Wessmans storsäljande klassiker Cloudy, för varumärket DBKD. Cloudy är tillverkad i keramik och har en matt ”bubblig” struktur som kommit att bli hela seriens signum. Den tredimensionella texturen ger krukan en vacker relief och skuggeffekt och passar till en mängd olika växtsorter tack vare sitt djup som ger plats för rötter, jord och lecakulor. Krukan passar också till både krukväxter och till snittblommor för den som vill använda den som vas!
Hanna Wessman som formgivit krukorna i serien Cloudy är inredare och ett känt ansikte från TV där hon länge arbetade som programledare för TV4’s programformat Äntligen Hemma. ”Det finns inget som lika effektivt och enkelt kan få ett rum att kännas hemtrevligt och ombonat som vackra blommor och växter! Jag ville skapa en kruka som tar för sig utan att ta över och som var lika snygg som vas som kruka!” Med tiden har Cloudy-serien utökats till fler storlekar och kulörer. Krukorna produceras på en fabrik i Sri Lanka som företaget har en tät relation med.
DBKD har skapat moderna klassiker sedan 2012 och har sitt huvudkontor i Vara mitt på den svenska landsbygden. Allt började med att Karin Gunterberg drev en blomsteraffär i den västsvenska småstaden Vara. Vid sidan av butiken designade hon egna gratulationskort som hon sålde. Det var där idén föddes om att formge en kruka som skulle vara lika vacker med – som utan blomma. Med åren började företaget ta in gästformgivare, där Hanna var en av dem som tillfrågades att sätta sin egen prägel och succén var ett faktum. Idag har DBKD cirka 1000 återförsäljare runtom i världen och många av dem har Cloudy som sin bästsäljare. Från Vara till Världen.
”– Vi trodde inte att vi skulle sälja så pass mycket av Cloudy som vi gjort till dags dato. Vi tog fram krukan tillsammans med Hanna, mest som en marknadsföringsprodukt men den har faktiskt blivit vår bästsäljande produkt hittills. Det var den som gjorde att vi började synas ordentligt på marknaden, berättar Karin Dahlin Gunterberg.”
Visste du att?
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer