När vi ändå är inne på skyltfönster kan jag inte låta bli att ta upp Lindex senaste stylingsamarbete med Jennie Bramer som bland annat har resulterat i ett antal installationsfönster under den pågående denimkampanjen. I utvalda storstadsbutiker har Lindex nämligen valt att ta in second-hand-prylar i form av inredning som rekvisita och skapat unika fönsterutställningar. Kuddar, stolar, porslin, byråer, böcker, drinkglas och prydnaddsaker med till synes en enda gemensam nämnare – färgen blått. Snyggt vet jag inte, men det är ett intressant grepp på temat ”mode ♥ inredning” som vi diskuterat här i bloggen flera gånger tidigare. På onsdag publiceras min nästa krönika i Market som faktiskt handlar om just det här: alla korsbefruktningar mellan inredning och konfektion som har sett dagens ljus det senaste halvåret. Jag lägger upp texten så snart den publicerats på papper. Den här bilden tog jag igår på Lindex Kungsgatan i Göteborg. Någon som sett fler fönster i andra städer?
Foto: Frida Berglund, Trendenser.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Just att blanda inredning och mode i skyltfönster är inget nytt. Långtifrån. De butiker som saknar inslaget brukar tvärtemot sakna duktiga dekoratörer. Det är hela dekoratörens uppgift att skapa en miljö som inbjuder till köplust.
Sant, om du tänker på NK, Åhléns och liknande kedjor – men det är rätt ovanligt och vågat för ett företag som bara säljer mode.
Spodes blå porslin verkar ha fått ett litet uppsving sen modebloggaren Ebba Von Sydow började blogga om sina muggar i tid och otid:
https://www.veckorevyn.com/mode/ebbas-blogg/2008/06/08/hemmagjort-iskaffe/index.xml
Eller också är det bara jag som börjat se dem överallt sedan dess. Kul iaf med liknande tallrikar i Lindexskylten!
Sovit gott i natt? 😛
heey =)
vilken tycker du är den finaste piercingen man kan ha? :*
Allting går "lite hand i hand" idag, och det är ju kul. Skyltfönstret och idén är super. Läckert !!!!!
Själv tycker jag att skyltfönstret var jättefint, det är kul att Lindex vågar tänka lite utanför ramarna.
Jag är mycket för lifestyle överhuvudtaget – gillar blandningar och mix mellan olika vackra ting, men den här skyltningen faller jag inte för. Det känns lite som om man har insett vart vinden blåser och velat få in temat med inredning bland sina kläder. Nja, säger jag här. Visst estetik med blått porslin och denim, men konceptet lyckas inte ändå i detta fall tycker jag.
Lycka till med krönikan, ser fram emot att läsa den!
Jag gillar blandningen mellan mode och inredning då det skapar både liv och en historia åt båda håll. Ex. Filippa K för Rörstrand. Båda stora genuina företag som nu delar en produkt. Tror vi kommer se betydligt mer utav detta i framtiden då både mode och inredning närmar sig mer och mer. / Henrick
Det här gick jag lite i gång på tror jag. Ovanligt men faktiskt mest okunnigt av modeföretagen att inte skylta mer lifestyle. Det har man gjort utomlands i många år. Titta på till exempel amerikanska Beyond Retro som har etablerat sig i Sverige. Men sådan skyltning kräver kompetens. Att hänga en docka med kläder som ser bra ut är lätt. Att skylta lifestyle är svårt. Just den skyltningen du visar klart på det. Inte särskilt proffsigt.
Vad roligt att de matchar både kläder och inredning. Snyggt också för den delen.
Kram Sandra
Läckert gillar verkligen fina skyltfönster.
Hemmariket/Charlotte – som dekoratör blir jag irriterad på din kommentar. Skyltning handlar ju främst om att sälja butikens produkter genom att skapa nyfikenhet och driva in folk i butik och då är det inte lätt att få igenom att man ska använda annan rekvisita som inte går att köpa och därmed "förtjänar sin plats i rampljuset". Sen får man ju inte bestämma helt själv som dekoratör/visual för man är ju liksom ingen konstnär med fria händer om man jobbar i en kedja med 2000 butiker över hela världen…. Att bara skylla på dåliga stylister är lite okunnigt och elakt av dig. Det är ju ledningen (vårat huvudkontor via regions visuals och inköp och landschefer som bestämmer) och som därmed håller tillbaka butikspersonalens kreativitet. De styrs av årsomsättningen/aktieägarna och där har inte Beyond Retro så mycket att komma med. Typ 30 Mkr per år i Sverige! Jämför det med H&M som omsatte 101 393 MSEK förra året och KappAhl typ 5 miljarder och Lindex 1 344 miljoner så kanske du förstår att butikskommunikation inte handlar om konst för oss utan försäljning….
hej hej, kikar in och önskar dig en trevlig kväll!
Hoppas du har det toppen!
Kramar från Mig
Håller med dig om att man ser allt fler "korsbefruktningar" mellan mode och inredning. Underbart! Kanske blir resultat allra bäst när modedesigners ger sig in i inredningsvärlden och tvärtom? Härligt mycket kreativitet tycker jag!
Helt utanför ämnet men jag tänkte att du kanske kunde hjälpa ändå 🙂 Jag har gått och kärat ner mig i en aluminiumstol från Emeco i senaste numret av Plaza Interiör. Har du koll på om det finns någon billigare budgetvariant på den stolen? Tacksam för svar!
Superläckert gillade verkligen detta, kul idé och återvinningstänk är alltid bra!
Sicken härlig blandning – kreativt och inspirerande så det förslår. Jag går igång på blandingar av gammalt och nytt och det här känns nytänkande och rätt i tiden.
Tummen upp för Lindex.
Kram
Idén är ju bra, om än inte så ny. Men genomförandet här känns inte så genomtänkt. Det hade behövts lite mer än att bara slänga in en bunt blåa saker till synes på måfå. Lite tankar kring skala, positionering osv. En del av sakerna är dessutom riktigt fula, som den blå barnstolen från ikea tex. Stylisten har ju bara gått in på närmaste Myrorna och tagit med sig alla blå saker hon kunde hitta. Dessutom finns ingen sammanhållning mellan modet/skyltdockorna och de övriga propsen. Dockorna bara står där i en hög med blått skräp.
Underbar idé och som många redan noterat, nygammal. Tycker det är kul att det kommer tillbaka lite mer exponering kring klädmode. I många år varit väldigt enkelt kanske en affisch bakom.
Jobbat som frilansande dekoratör i många år. För tänke ekonomiskt lånat från olika butiker och loppisar till mina skyltfönster. Så visst känner jag igen det…Viktigast är att tänka TEMA & BUDSKAP som man vill sända… kring jeans! Då blir den även en lyckad skyltning.
Lycka till LINDEX!
Jag gillar att dem vågat gå utanför ramarna. skyltfönster brukar vara väldigt styrda av huvudkontor och stylingböcker på stora klädkedjor och här har man vågat ge varje fönster ett mer unikt utseende. Det som ät viktigt är att alla ändå har en tråd och känns "Lindex" så att kunderna vet utan att se på loggan vad det är för butik som skyltar. Här tycker jag ändå att man vart lite väl crazy. Jag ser inget sammanhang alls förutom en blå färg. Det hade räckt att bara jobba medexenpelvid porslin och att man kanske krossat en del av det eller använt assietter som topp till jeansen. En blå stol och ett cocktail glas hör inte hemma här!
Tack för en fin blogg!