Dags för summering av ännu en nyhetsvecka i inredningsbranschen. Som synes en vårsprakande sådan. Värt en scroll för att få koll på det senaste!
Dirty linen släpper en unik kollektion till sin egen ehandel. Undercover är namnet på den nya linneserien tillverkad i Europeiskt lin.
Pure & Original har släppt
nya kulörer för våren sommaren 2019.
Stelton och RigTig lanserar en ny serie kannor av Pierre Foulonneau.
Det är inte bara jag
som har släppt bok i vår. Hemmafixbloggen är aktuell med
99 hacks för dig som vill göra massproducerade möbler mer personliga. Köptips!
Ogeborg har släppt ett nytt designsamarbete med Alexander Lervik och nyheten Twine som inspirerats av hårflätor.
H&M Home har hyllats i veckan för att de börjat med
produkttransparent information på sina varor. Man kommer från och med nu att ange produktionsland, fabrik, adress och antal anställda samt information om materialen för att citat ”inspirera kunderna till mer aktiva val”. Hm? Jag kan inte låta bli att undra. Om H&M istället bara gjorde bättre val för miljön framöver så skulle ju kunderna slippa lägga tid på att utvärdera den ena fabriken mot den andra? Eller tänker jag snett?
Notiser
– Lisa Hilland vann Sköna hems utmärkelse årets möbel 2019 för skåpet Anno.
– Marlene Birger ställer ut sin konst på Sunday-s Gallery Köpenhamn 1/5-1/10 2019
– Åhléns söker inköpare till textil private label Åhlens Hem Stockholm
Klässbols lin samarbetar med Hanne Vedel och har tagit fram en ny servett med tillhörande tablett. Mönstret är enkelt men raffinerat. Beroende på hur man väljer att vika servetten uppstår tre olika uttryck; randig, schackrutan eller slät.
Royal Copenhagen presenterar nya servisen HAV skapad i samarbete med arkitekt Bjarke Ingels, industridesigner Lars Holme Larsen och designfilosof Jens Martin Skibsted. Sist men icke minst. Kolla in veckans
Hemnet-snackis på
Vanadisvägen 22B!
Foto: Dirty linen, Other stories, Pure Original, H&M, Klässbols, Notar
Kommentarer
Hej!
Länken till Fine Little Day gick till Dirty Linen. 🙂
Fast att hm home publicerar sin värdekedja kommer ju kanske på sikt förhoppningsvis tvinga konkurrenter att göra det samma. Och alla kanske inte är helt stolta över sin produktion idag så jag tänker att det ändå då kommer leda till en positiv förändring?
Nej jag håller inte med dig om H&M nyheten. Tycker att det borde finnas samma produktinformation på kläder och möbler som det finns för mat. En form av innehållsförteckning liksom. Och dessutom vänder jag mig emot synsättet att om man bara gör något ”bra för miljön” så behöver man inte berätta exakt vad man gör. Vem är det då som bestämmer vad som är bra? Ett gäng lobbyister? Storföretag? NGOs?
Alternativet skulle vara att man även jobbar med fler märkningar men den biten är ju en djungel i sig. Deras initiativ är verkligen något att applådera känner jag. Förhoppningsvis hakar fler på och i förlängningen kanske vi får en lagändring om att alla tillverkare måste ange en innehållsförteckning.
I övrigt tycker jag att detta var ett fantastiskt söndagsinlägg med så mycket fina saker och grejer som händer. Kul!
Länken till att House doctor söker säljkoordinator fungerar ej och jag hittar inte denna tjänst när jag googlar?
Line
Tack för intressant inspel. Jag menar inte att märkningen inte är bra men att det känns lite som att de lämpar över bedömningsansvaret till kunderna. Om de själva ställde högre krav på sin produktion ur hållbarhetssynpunkt skulle innehållsförteckningen kunna vara mer informativ än underlag för subjektiva bedömningar. Hur ska jag som kund kunna veta viken stad, vilken fabrik och vilket antal anställda som är bäst ur ett produktcykel-, hållbarhetsperspektiv eller CSR. Men din idé om standardisering av märkningar är bra tycker jag.
Anne:
Tjänsten kanske har tillsats då.
Frida / Lina:
Håller med er båda två, men känns som att diskussionen HELA tiden går tillbaka till; Vem bär ansvaret – Konsumenten eller Producenten?
Jag kan känna att svaret är Båda? Även om dessa 2 grupper fortsatt konstant väljer att peka finger åt varandra så är det på något samspelet mellan de båda som är nyckeln. Väljer därför att se positivt på H&Ms ”satsning” – Alla steg i rätt rikting är ju iallafall i rätt riktning, även om de kanske kan upplevas som för små.
Klokt inspel om H&M och skönt att någon inte bara ställer sig i hyllningskören utan faktiskt konkret pekar på problemet. Det är detta som gör Trendenser så otroligt bra.