Annons

Veckans snackisar och nyheter – v 33

En dag sen med anledning av Formex, men här kommer som vanligt en summering av den gångna veckans snackisar och nyheter. V 33 hände det så mycket att en kort sum up egentligen inte räcker till, men här är några highlights värda att uppmärksamma lite extra från de senaste sju. Först ut. Carl Philip! Om jag fick syn på dig på stan skulle jag strunta i konventionerna och ge dig en stor bamsekram!
Har ni hört talas om Rörstrands Rödlista? Om inte, läs in er lite här. Så himla viktigt och bra. Enligt ryktet vägrade Carl Philip lystra till den egentliga kravspecen när Rörstrand ville samarbeta kring en ny porslinsserie. Han ville lyfta den här frågan, och så fick det bli.
Istället för att formge själv satsade han på konceptutveckling och tog hjälp av Rörstrands mångåriga medarbetare Anna Lerinder samt illustratören Stefan Hörberg för att uppmärksamma utrotningshotade svenska arter. Resultatet är fint på så många sätt. Heja Carl Philip!
På tapetfronten händer det också mycket i höst. Min favorit bland alla pressreleaser för väggen är denna. Eco BT lanserar en ny kollektion inspirerad av höstens stora DIP-dye, akvarellvattniga och batikiga trend. Skapad i samarbete med Emma Von Brömsen. Eco Earth finns i butik från 17/9 och kostar 439 kr/rulle.
En mindre rolig nyhet är att det snart är tack och godnatt för exklusiviteten i Josef Franks mönster. I en artikel på Resumé.se kan man läsa att både Designersrevolt och Textilis planerar att sälja ”kopior” til en tredjedel av orginalpriset nu när upphovsrätten på Svenskt Tenns klassiska mönster går ut i EU.
Med tanke på ovan är det frågan om ålder är något värt att fira numer, men Norrgavel fyller 20 år i år och gör det med en rad nyheter. Kolla in dem här! Bloggveckan har mest handlat om Formex så det har varit få omskrivna interiörer. Men kul kuriosa i sammanhanget är att årets Formex-pristagare säljer sin lägga på Hemnet just nu. Kolla in Mattias Stenbergs hem här. Ha en bra start på veckan allihopa!

Kommentarer

  • Fin rapport i vanlig ordning Frida, heja Dig!
    Dubbel BU BU för företag som Designers Revolt (avskytt sedan länge) och nu även tydligen Textilis. Textilis känner jag för dåligt till för att yttra mig om, men Designers Revolt har verkligen inte tillfört inredningsvärlden ett endaste dugg, enbart förstört.
    En kopia är och förblir enbart en dålig efterapning far from originalet, men det förstör så otroligt mycket.
    Hoppas att fler kan börja inse detta faktum och bojkottar sådana förtag.
    Kram Anette

  • Inte alla håller med om Prinsens design – https://www.resume.se/nyheter/design/2013/08/19/carl-philip-fortsatter-det-skamlosa-plagierandet/ Jag håller med om Svenskt Tenns tyger – så himla tråkigt! Kul med denna kategori tycker jag. Ha en fin vecka!

  • STILITIDEN skriver:

    Håller fullt med dig, Rödlistan är unik och väldigt fin. Påminner om Svenskt Tenn, framtida klassiker. Och Eco BT:s tapetnyheter och de många otroligt snyggt stylade inspirationsbilderna till gjorde inte intrycket sämre:) Norrgavels satsning på valnöt (pallen!) är helt rätt och ursnyggt tycker jag. Fin round up:)!

  • Robert skriver:

    Märkligt… varje gång jag ser Carl Philips verk känns det som jag har sett det förut även om jag gillar det.

  • Tack för fina bilder från Formex och alltid kul att träffa dig. Och nu även lilla söta Max. Jättetrist och sorgligt med Svenskt Tenns tyger.

  • Agnes skriver:

    Än en gång har han fulat sig med ett plagiat. https://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/prins-carl-philip-anklagas-for-plagiat_8434438.svd
    Det här kommer han bara undan med för att han är den han är. Trist för det är en ren kopia. Fy Carl!

  • Benita skriver:

    Är inte direkt nån rojalist men tycker inte heller att Carl Philips serie är så himla lik Arter i Fara. Temat är detsamma men designmässigt är de ju vitt skilda. Att värna om arter i fara kan säkert behöva göras mer än en gång på ett sekel menar jag.

  • Maja skriver:

    jätte fina bilder 🙂

  • Jeanette skriver:

    Jag tycker inte alls det är någon kopia. Visuellt helt olika och själva idén borde väl isf plagieras ofta. För en god sak. Det är väldigt vad populärt det blivit med djur i inredning dock.

  • Mikael Vestman skriver:

    Den här diskussionen att Designers Revolt gör "kopior" medan andra är "äkta" känns lite barnslig och onyanserad.
    Om vi tar Eames-stolen DSW som exempel. Det exemplar som säljs, till exempel, på Rum 21 är tillverkat av Vitra, ett schweiziskt företag. Vad har Vitra att göra med Eames? Ingenting. Vitra har köpt licensen att få tillverka stolen av Herman Miller, det företag som äger licensen i USA.
    Om vi ser till Designers Revolt så använder de EXAKT samma design/produktskisser/produktmall/ritningar som Vitra/Herman Miller, det är bara att de inte har köpt licensen från Herman Miller, vilket gör att de inte kan stämpla stolen med Eames namn, vilket även är den enda skillnaden.
    Med DSW som exempel så kan vi till och med se att Designers Revolt gjuter sin stolsits i fiberglas, som de ursprungliga originalen, medan stolarna från Vitra/Herman Miller gjuter sina stolsitsar i plats. Borde inte då Vitra/Herman Millers DSW-stolar vara kopiorna, eftersom de frångått originalritningarna av Eames?
    Men i grund och botten handlar det här om vad som är "äkta" och vad som är "kopia". Köper man det dyrt från typ Rum 21, då är det "äkta". Köper man det billigt från typ Designers Revolution, då är det "kopia". Om man ställer en DSW från Rum 21 bredvid en DSW från Designers Revolt så tror jag inte någon kan se skillnaden på dem och avgöra vilken som är "kopia" och vilken som är "äkta". Och då kan ni prata om "känslan av kvalitet" i all oändlighet, för då visar det sig enbart att den "känslan" sitter i den feta plånboken och skrytfaktorn av att köpa möbler från Rum 21.

  • Anonym skriver:

    Tummen upp för stolarna!

  • Anonym skriver:

    Arter i fara är ju inte ens lika. Att säga att han "plagierat" idén är ju som att anklaga alla företag som gör något för cancer-nånting’ att det är värdelösa copycats. Det är ju design för en god sak, helt andra tallrika och med en helt annan färg och form + illustration än "Arter i fara" så vad är problemet?

  • Sandra skriver:

    tqck Mikael vestman för ett vettigt inlägg med sakligt innerhåll.

  • Anonym skriver:

    Hur tänker du egentligen? Har ett designföretag inte några utvecklingskostnader och fabrikskostnader/maskiner/innovation etc på samma sätt som läkemedelsföretag Mikael? Varför skulle de inte ha rätt att sälja licensen till en produkt på samma sätt som Astra säljer licensen att tillverka en medicin eller coca-cola sin dryck? Är formgivning allemansrätt menar du?

  • KikkiSandström skriver:

    Ojojoj så mycket inspiration jag får här på Trendenser. Det börjar klia i fingrarna att göra en makeover/recover hemma…

  • ECO Earth var ordentligt snygg! Det sätter igång lite grand i huvudet med tanke på att vardagsrummet är på tapeten att göras om 🙂 Kanonfin tapet!

  • sven Jansson skriver:

    Hej Mikael här kommer lite tillrättaläggande angående din information om Kopior, Vitra och Eames.
    Familjen Fehlbaum som äger familje företaget Vitra är och var nära personliga vänner med Familjen Eames, så att säga att Vitra och Eames inte har något med varandra att göra är inte riktigt rätt. Paret Eames testamenterade delar av sin studio till Vitra som tack för deras vänskap och nära samarbete .
    Vitra licenstillverkar inte Eames produkter åt Herman Miller, Vitra har fulla rättigheter till Eames produkter i Europa och mellanöstern. Vitra har alltså inte köpt någon licens av Herman Miller.
    Det är sant att Vitra inte producerar plastic chairs i fiberglas, det har man inte gjort sedan 1993 då man upptäckte att produktionen var ohälsosam för de anställda och att fiberglas inte går att bryta ner i naturen. Man avbröt då produktionen trots att det var en storsäljare och återtog den först 1999. Då i det nya materialet polypropylen som är återvinningsbart till 100 %. Jag jag kan hålla med om att de inte är lika estetiskt tilltalande som glasfiberstolarna men jag tror det är ett val vi måste lära oss att göra idag. Designersrevolt version av plastic chair är tillverkad i Kina och där tror jag inte att samma hänsyn visas varken för industriarbetaren eller miljön. Vi kanske kanske måste lära oss att "slit och släng" inte är framtiden utan lära oss att uppskatta second hand och vintage mer. Hellre ett gammalt original en en ny glänsande kopia, lite mer som Danskarna.
    Vad tror vi då att Charles Eames själv skulle ha gjort han som tillsammans med Saarinen var först med tekniken att böja trä på det sätt som ledde till Organichair och Plywood group. Han som skapade världens första massproducerade skalstol i plast som var ett nytt material och som tidigt började intressera sig för de då nya materialet aluminium, vilket ledde till Aluminiumgroup. Jag tror att han hade varit mycket intresserad av att jobba med nya material som till exempel polypropylen.
    Vad gäller kvaliteten kan väl bara tiden utvisa hur länge t.ex. Designers Revolts produkter håller. Vitra lämnar 30 års garanti på Eames Lounge chair – finns Designers Revolt eller deras stolar kvar om 30 år ?.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.