Annons

Inredningsnyheter v.46/2025

Här kommer, som alltid på söndagar, en sammanfattning av veckans nyheter och snackisar från den nordiska inredningsbranschen!


Överdriver jag om jag kallar grundarna av Artilleriet för vår tids Estrid Ericsson? När de släpper nya kampanjbilder blir de ofta lika stilbildande som hennes utställningar var förr i tiden. Nu finns Årets Jul att beskåda på Artilleriets hemsida och utifrån de bilderna ser vi ut att gå mot mörkröda tider.


Swedese har lanserat vägghyllan Levi, avskalad och självklar i sitt formspråk där hyllplanen vilar på bågformade träkonsoler. Hyllan kommer i ask och ek samt i ”Ilke blå”, en färgstark bets som konstnären Emlia Ilke tagit fram i samarbete med Swedese. 


En nyhet jag missat i tidigare svep: i oktober rullade företaget Nordic Knots ut en rad nyheter, i form av kollektion för sovrummet. Sängkläder och egna sänggavlar. Foto: Anders Kylberg.


Nya Antikmässan lanserar ”Buyers Day” – exklusiv förhandsförsäljning för företag som vill inreda med vintage och designklassiker. Under några timmar innan mässan öppnar för allmänheten får de exklusiv möjlighet till förköp.. Till Buyers day välkomnas restauranger, hotell och caféer. Inköpare, inredare och designers som söker unika objekt till sina projekt. Museer, gallerier och konstföreningar som vill komplettera sina samlingar. Företag och fastighetsägare som vill skapa inspirerande miljöer med vintage, retro eller antika föremål, konst och möbler.


Göteborgsföretaget Tvåla & tvaga har lanserat en ny Jultvål med dofterna saffran, kardemumma, kanel och apelsin.

Notiser
– Lagerhaus kundklubb har passerat 1 miljon medlemmar. 
– Indiska fortsätter gå med mångmiljonförlust.

– Linum har under flera år arbetat för att minska sitt svinn och har nu nått en försäljningsgrad på imponerande 99 procent!
– SVT följer iskonstnärerna bakom ICEHOTEL i ny dokumentärserie.
– Branschen jublar när de kinesiska jättarnas ”gräddfil” slopas. Nu införs nya tullar för varor under 150 euro från bolag utanför Europa.

– NK har avtäckt sina julfönster. Den första boken om Pippi Långstrump lanserades på NK inför julen 1945. För att uppmärksamma 80-årsjubileet är den populära barnbokskaraktären huvudperson i årets julskyltning.


Modeföretaget Dagmar har haft visning för sitt konstssamarbete med Karolina Hägg, säljs exklusivt på deras flaggskeppsbutik på Biblioteksgatan i Stockholm. Fler bilder här.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.