Annons

Inredningsnyheter v.45/2025

November raskar på och det rasslar av inredningsnyheter i mailen, för både detta år och nästa vår. Här kommer en kompott av pressreleaser och branschsnackisar från vecka 45, 2025!


I samarbete med Boråstapeter lanserar Gotain tapeten Sweet Pea. Mönstret i Cotswold-stil med en stiliserad luktärt, har en tydlig inspiration av den engelska landsbygden och finns i fyra färgställningar.

Cappelen Dimyr har släppt en ny julgransmatta. Kände ett enormt vill-ha-begär när jag fick syn på den, tills jag såg prislappen på 7500 kr. Säkert motiverat pga handvävd i ull, men den är en bit över budget för mig.


Outdoorföretaget Klättermusen har öppnat en spännande satsning. Klättermusen Verkstad för citat ”todays kraft makers, creatives and outdoor enthusiasts”. Så spännande!


Caparol har presenterat vad de tror kommer att bli 2026 års trendkulör: Deep Ocean. En djup, blå nyans som hämtar inspiration från havets stillhet och lugn.


År 2016 skapade Brännland Iscider det egna ciderglaset La Pomme tillsammans med Ingegerd Råman. Glaset har fått internationell uppmärksamhet och ingår i Nationalmuseums utställning av Råmans verk.. Nu lanseras även ciderkaraffen La Pomme, formgiven för att rymma exakt en flaska cider. Eftersom få svenska glasbruk kan producera den tillverkas karaffen i Ungern.


I februari 2026 öppnar ECHO, en ny utställningsplattform där designföretag och formgivare kan visa upp sig för journalister, arkitekter och en designintresserad allmänhet. Första utställningen äger rum 3-6 februari 2026, och nästa nedslag sker under 3daysofdesign i Köpenhamn i juni 2026. Utöver utställningsyta på 800 kvadratmeter erbjuder ECHO en mötesplats där besökare kan ta del av ECHO Talks i regi av internationella tidskriften The New Era Magazine, arkitekt- och pressfrukostar, cocktails samt olika events under kvällstid. Initiativtagare? Karin Sköldberg, som driver PR-byrån Trendgruppen.

Notiser
– Mio rapporterar sin starkaste oktobermånad sedan starten 1962.
– Oktober 2025 blev även en historisk rekordmånad på Tradera och söndagen den 26 oktober blev den enskilt bästa försäljningsdagen någonsin på plattformen. 
– Liljeholmens Stearinfabrik har öppnat en tillfällig butik på Södra Tullgatan 3 i centrala Malmö, pågå fram till årsskiftet.
– Designtrion Claesson Koivisto Rune har designat en klocka för Sjöö Sandström’s Annual Edition 2025

Formex har släppt biljetterna till vårens mässa och offentligtgjort temat: ”Fira traditioner”som kommer tolkas av Saša Antić och Niklas Hansen.


Veckans största snackis får mig att längta till Köpenhamn. Där har årets julbord avtäckts i Royal Copenhagens butik. Har du inte vägarna förbi avtäcker de bord efter bord via deras instagram kommande dagar. Tips! Men låt oss också stanna en stund vid att de lanserat en adventskalender i år. Den blir man ju otroligt nyfiken på.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.