Annons

Inredningsnyheter v37/2025

Denna vecka har Designers Saturday ägt rum i Oslo, Norge. Ett event som samlar fler än 150 utställare och lockar över 6 000 professionella besökare under tre dagar. Här kommer en snabb recap och summering av veckans nyheter och branschsnackisar för dig som vill hålla lite koll!


I konstnären Paul Hellseggs privata hem visades utställningen Tidsånden 2.0 – Hos Paul, curerad av Kirsten Visdal och Per Olav Sølvberg, med särskilt fokus på taktilitet, norsk design, identitet och hantverk. Fler bilder hos @annemeranda_photo Temat för DS25 var Repurpose och utforskade hur design kan bidra till mer medvetna val, kreativt tänkande och smartare resursförbrukning.


Kjaer + Loge’s serie KLOSS är ett nytt norskt designföretag som utmanar de konventionella uttagen och lampknapparna under parollen ”electronics with furniture quality” Tipstack till Stefan Nilsson.


Den 2 oktober är det premiärvisning av dokumentärfilmen MÄSTAREN – med Bertil Vallien på Biograf Skandia i Stockholm. Samtidigt hyllar Kosta Boda Bertil Vallien med en utställning på samma tema. Hyllningsutställningen visas på NK i Stockholm mellan den 3-19 oktober. 




Granit lanserar en ny kollektion möbler, en fin lampa i flera olika färger och en ny matta i höst.


Nordsjö har släppt ”Årets kulörer 2026”. Paletten The Slow colour story, med Nordsjö Slow Swing™ i fokus, innehåller lugna, neutrala kulörer i brunt och blått där inspirationen har hämtats från färgerna i ett vinterlandskap.


Danska VIPP har lanserat en ny storlek på sin klassiska tunna. Vipp12, är den mest kompakta modellen hittills. En 25 cm hög 3-liters soptunna, gjord för mindre utrymmen som hotellrum, kontorstoaletter, små lägenheter och gästtoaletter.


Sarah Jessica Parker har lanserat en tapetkollektion med Wallshoppe inspirerad av Sveriges fridfulla skönhet. Med utgångspunkt i konceptet ”mysa” (beskrivs som ett svenskt ord som framkallar mysighet, komfort och tillfredsställelse) blandar de värme, färg och målerisk elegans med nordiska vildblommor. Läs mer här!


I veckan avslöjades temat på Årets glögg från BLOSSA. Den har fått namnet ”Alperna 2025” och är en tolkning av glühwein med karaktär från citronzest, torkade pomeransskal och granskott. Nytt för i år är att glöggen får sällskap av en unik glöggmugg från Rörstrand i samma design som flaskan.

Notiser
Röda siffror för Home Furnishing Nordic, med nätbutiker som Trademax, Chilli och Furniturebox.

– VD’n för Folkhemmet lämnar, samtidigt som den krisande möbelkedjan är på väg ur sin företagsrekonstruktion.
– Rusta och Dollarstore meddelade i veckan att de öppnar sex nya butiker vardera.
– SOVA’s ehandel ökar med 35%.

– Mio förstärker ledningen och styrelsen med fyra nya nyckelpersoner.
– Inredaren Jannice Wistrands podd blir Vlogg med deras nya Youtube-kanal!
– 50 mode- och textilföretag kräver sänkt moms på secondhand i ett gemensamt upprop till regeringen inför nästa års budget.  



Till sist, den största snackisen i IKEA-Sverige just nu? I veckan släpptes Gustaf Westmans julkollektion VINTERFINT. Han har fått mellan 50 000 – 80 000 likes (!!!) på sina instagraminlägg om detta! Inget ni kommer hitta på mitt julbord, men så är jag nog inte i målgruppen heller. Tror inte denna kollektion riktar sig till traditionskramande tanter utan är skapt för att nå en yngre, lite mer nytänkande målgrupp. Hatten av för succé från start!

Kommentarer

  • Martina skriver:

    Tack för uppdatering! Jag blir nyfiken på om Sarah Jessica Parker har ritat tapeterna själv och om hon har någon anknytning till Sverige?

    • Erica Svane skriver:

      Vill också veta mer om denna kollektionen! Påminner om en blandning av Svenskt Tenn och Boråstapeter/Hanna Werning. Oväntat från SJP 🙂

    • Frida skriver:

      Det står lite om samarbetet på länken jag delar, verkar vara mer kurerat än formgivet av henne. Står såhär: ”Curated by Sarah Jessica Parker in collaboration with Wallshoppe Co-Creative Director Eric Hughes.” Kurerat brukar betyda att man är med i moodboardprocessen, skiss- och idearbetet och gör urval och men inte ritar på egen hand.

      • Sara skriver:

        Kul namngivning av produkter också. En salig blandning av namn som jag inte riktigt skulle värdera på samma sätt. Anki och Linnea känns som två väldigt olika personer. Ottilia tror jag iof jag hört på något yngre barn men kanske inte ett av de mer typiska svenska namnen. Sassa låter inte alls svenskt.

        • Frida Ramstedt skriver:

          Eller hur! Brigitta, Agenta och Sassa? Lite oväntade… Birgitta känns mer svenskt och de andra två?

          • Klara skriver:

            Känns helt ärligt lite som att de har missförstått och att det skulle vara Birgitta och Agneta, med tanke på typ Anki, Linnea, Tove och Astrid fanns med. Men Sassa verkar inte passa in alls…

  • Pia skriver:

    Vinterfint från IKEA. Jag tillhör inte heller målgruppen 🙂 Traditions-tanten i mig säger nej 🙂
    Tack för dina fina inlägg!

  • Elin skriver:

    Gustaf är enormt stor på TikTok! Kommer ihåg när han hade en popup i Amsterdam för något år sedan och kön löpte många hundra meter. Gen Z you guys!

    Han har en mysig ”serie” på TikTok där han låter sin mamma visa upp sina inredningsfavoriter, tips tips!

    • Frida Ramstedt skriver:

      Gustaf är jätteduktig, raljerade mer över min egen ålder och insikt om frånvaro till förändringsvilja – men det kanske blev otydligt 🙂

  • Pernilla skriver:

    Hurra för Vipps minitunna, tycker det är något som har saknatsi deras utbud. Förresten är det någon mer än jag som tycker kvaliten på deras produkter har blivit sämre? Alla mina tvålpumpar börjar rosta i några mikroskopiska sprickor, eller prickar på pumphuvudet efter bara några månader. En del har jag reklamerat men det blir samma så totalt har jag gått igenom 5 pumpuhuvuden på mindre än 4 år. Min först Vipp tvålpump hade jag i över 10 år utan några som helst problem (och det var ändå under småbarnsåren och betydligt mer hårdhänt användning)
    Tur smaken är som baken! Och nej, jag är inte heller målgruppen för Vinterfint samt att det ser sjukt opraktiskt ut. Det enda föremålet i kollektionen som skulle kunna vara ett kanske (men högst troligen inte) var hans version av en elljusstake.

    • Elise skriver:

      Tycker att IKEA-kollektionen är ett bra exempel på fast fashion översatt till möbler/inredning. Är högst tveksam till att målgruppen kommer att vara lika förtjust i kollektionen om fem år, med risk för att den hamnar på tippen alternativt Blocket.

  • Josefin skriver:

    Jag tycker tapetkollektionen är snudd på cultural appropriation. Tapeten Liselott känns rakt av stulet från trycket flora från Josef Frank.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.