Annons

Inredningens Greta Garbo?



Jag hör mig själv börja snörvla när PR-konsulten undrar hur jag mår. Frågan är ställd som en ren artighetsfras, men den öppnar en dammlucka på glänt. Jag har egentligen ingenting att klaga på. Tvärtom. Den nya boken ligger i fas med tidplanen, redaktören har varit helt fantastisk och det nya förlaget har ett engagerat team som backar upp mig – precis som jag drömde om. Ändå rinner tårarna okontrollerat när det blir prat om bokningar i tevesoffor, offentliga framträdanden och filminspelningar för att marknadsföra mina böcker i höst. Men du har ju gjort det så många gånger förr? Ja, precis. Just därför vet jag exakt hur dåligt jag mår av det. Före, under, efter.

En journalist ber om nya foton på mig till en artikel i Expressen Leva & bo. Jag bläddrar igenom min bildbank men hittar bara ännu fler vinklar där jag tittar bort, skruvar på mig och undviker kameran. Jag fastnar inte ens på kort när jag försöker och klarar definitivt inte av att spela in selfiefilmer för att sälja saker. Oavsett om det är kampanjer för mina annonsörer, eller för att göra reklam för de tusentals böcker jag köpt loss för att kunna bryta mig fri från mitt gamla förlag.

En vän tipsar om en text av Fredrik Backman från 2018. Han beskriver den introverta författarens vedermödor och jag sträckläser, igenkännande. Han sätter ord på känslan: Att det är ett helvete att vara blyg i en bransch där alla utgår från att man älskar att stå i rampljuset. Det är stor skillnad på att tycka om att skriva böcker och känna sig bekväm med att göra sig själv till en produkt.
“I’m either doing things that makes me uncomfortable or I’m making people disappointed.
I either do shit or feel like shit.” 

Det är tur att jag har en förläggare som kan skratta åt alltihop. Som kallar mig inredningens Greta Garbo, som säger ”att det allra viktigaste är att du får lov att vara dig själv” och uppmanar mig att ta sommaren på mig för att tänka ut andra sätt att nå ut med budskapet i mina böcker – istället för det förväntade. Själv tänker jag tyst att jag varken hade sökt jobbet, eller (än värre) hade fått tjänsten, om det hade funnits en platsannons till den självexponerande delen av mitt arbete.

Kategorier:

Kommentarer

  • Lina skriver:

    Fint och viktigt!!

  • Petra skriver:

    Jag upplever att din integritet är lite som en del av ditt ”varumärke”. Kanske likt Greta Garbo. På ett väldigt bra sätt. Du gläntar ibland lite på dörren, men jag tycker att du är oerhört tydlig med att skilja på ditt yrkeskunnande och din personliga sfär. Hoppas att du hittar en väg eller förhållningssätt som funkar för dig.
    All lycka till dig med nya boken och styrka med allt därtill!

  • Sandra skriver:

    Så bra skrivet och ett så viktigt ”ämne”. Att lyssna inåt, lyssna på magkänslan och vara sann mot sig själv. Med åren är det just det jag tränar på, vill jag egentligen svara ja eller känns det som att det är det jag borde göra och därför svarar ja? Du är grym precis som du är!

  • Marianne Persson skriver:

    Älskade Frida, det är inte lätt när man vill så mycket med skrivandet o ändå vara bakom kulisserna, du är så himla duktig, noggrann o kunnig så du kommer att klara av det, du är egentligen väldigt stark o modig, vår finaste viol ❤️

  • Elisabet skriver:

    Det finns så många kanaler för marknadsföring att det borde gå att undvika de som inte känns bra. Prioritera hälsan ❤️

  • Aina skriver:

    Ta hjälp av AI! Den kan skapar bilder på dig i olika miljöer etc. Då behöver du bara ta en enda och sedan låta AI göra resten 🙂 Den kan också göra så mycket mer av det säljarbete som du inte är bekväm med! Ta sommaren på dig till att utforska den vägen 😊 Lycka till!

  • Elisabet (en annan) skriver:

    Håller verkligen med Petra ovan, din integritet är en del av det som gör ”dig”. Tänker också att den sortens integritet som gör att du inte vill ”fläka ut dig” går hand i hand med att du bara verkar göra det du verkligen kan stå för, i olika sammanhang. Och som lins-skygg kan jag relatera…
    Hoppas det går att hitta en bra balans, och att just integriteten och professionalismen kan funka som en ”sköld” också!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.