Annons

Inredningsnyheter v 7/2025

Vecka sju har bjudit på en hel del (färgstarka) inredningsnyheter på temat glas och textil. Här kommer en scroll för dig som vill ha koll på senaste nytt från branschen!

 


Finska Iittala har avtäckt sin nya kollektion för vår/sommar 2025. De introducerar bland annat en serie små accessoarer (charms) i glas och metall samt nya textilier i pigga kulörer. Finns i butik från 21 mars 2025.


NK Inredning’s designinitiativ och stipendium Together visas just nu upp i NK’s skyltfönster, både i Stockholm och Göteborg. Har du vägarna förbi i dagarna, passa på att kika in. Här finns mer info! Hatten av för Kadi Harjak.


Den hajpade danska satsningen The Apartment stänger ner sitt showroom / butik i Christianshavn och kör stor rea. Fyndläge är ett relativt begrepp men billigare är det ju nu.


2025 firar det svenska inredningsföretaget Hilke Collection 10 år genom att lansera en limiterad produktserie i samarbete med Skrufs Glasbruk. Kollektionen släpps i maj 2025.


Artilleriet har lanserat en serie lampor i massiv trä och munblåst glas med en handgjord linneskärm. Framtagna i samarbete med SEKT. 


NCS har offentliggjort NCS Colours Beyond 2026+ En omfattande, internationell och tvärindustriell färganalys för yrkesverksamma inredare, arkitekter och formgivare. De identifierar fyra nyckelfärger och paletter för 2026 och framåt. Läs mer här!


Nyheten String® Pocket Stockholm är en serie hyllor färgsatta efter fyra platser i vår huvudstad; Sergelgrå, Oxtorgsröd, Tegnérgrön och Nybroblå. 


Danska &Tradition lanserat Ita Collection by OEO Studio. En mix av skandinavisk design och Japanskt hantverk. Matbord, bänk och soffbord i två olika toner av trä. Fint!

Notiser
– Supermodellen Helena Christensen har tillträtt som kreativ chef för danska varumärket BoConcept. Oväntat och spännande! Men… pressbilderna är diskussions-stoff för genusfotografen.
– H&M’s VD har petat hållbarhetschefen från ledningsgruppen.  
– Hemtex satsar på export till Europas största marknad.
– Indiska lanserar nytt butikskoncept, först ut är Sollentuna Centrum.
– Orrefors x JAY3LLE har släppt ett exklusivt schackspel tillverkat helt i glas, handgjort i Kosta. Priset? 120 000 SEK!



Efter mitt förra nyhetssvep fick jag tips om en ny Fanzine som skapats av tre branschkändisar. JAG HÖR INTE #1 som såldes under mässan. Så nyfiken! Någon som läst?

Kommentarer

  • Sara skriver:

    En tidigare arbetsgivare ville använda vanliga anställda i sin reklam och som en av få kvinnor under 60 fick jag vara med. Den enda bilden på mig de sedan faktiskt använde var där jag och ytterligare en kvinna fick sitta på samma stora pilatesboll och skratta. Den användes förstås i en annons där de skulle rekrytera en administratör. Alla administratörer var kvinnor och det var tydligen inget de ens försökte ändra på.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.