Annons

Inredningsnyheter v 34/2024

Tisdag den 27 augusti öppnar Formexmässan sina dörrar och det har redan börjat smattra av pressreleaser i inboxen. Höstens inredningssäsong är officiellt inledd. Här kommer en summering av nyheter och snackisar att hålla koll på från vecka 34, 2024!


I veckan blev det officiellt. IKEA köper Möbeldesignmuseums samling och kommer inom kort att utöka sin utställning i Älmhult med denna historiska tidskapsel av designklassiker. Nästan så man blir sugen på att flytta söderut och skola om sig till museiguide! Hatten av till IKEA för att de bidrar till att bevara historien om utvecklingen av möbeldesign i stort – inte bara i de egna leden.


Kedjan Plantagen har ansökt om rekonstruktion. Trots att siffrorna ser dystra ut har VD’n hopp om att man ska kunna undvika konkurs (arkivbild/BFU).


I höst släpps den sjunde och åttonde tallriken i serien Waldersten Everyday Contrast, ett samarbete mellan konstnären Jesper Waldersten och Gustavsbergs Porslinsfabrik.


Nästa knep i priskriget i återförsäljarledet = EMV? Inredningsbutiken och ehandlaren LÄNNA lanserar två egna soffkollektioner – Famn och Folk. Pris från 15 000 kr med ett generöst djup på hela 108 cm (om jag tolkar pressreleasen rätt). I butik från oktober.


Formgivaren Nina Christensen vars alster vi sålde på Trendenser & Friends är aktuell med en helt ny serie för Kosta Boda. Jomo består av fyra munblåsta glas där materialet ”vikts ihop” i botten för att skapa en oväntad kombination av former och organiska linjer.


Höganäs Kakel har lanserat Kalmarsund, en serie som efterliknar kalkstenen från Ölands kust genom avancerad 3D-teknik avsedd som alternativ till traditionell natursten för golv och väggar.

Notiser
– H&M lägger ner hela Afound och 40 personer förlorar sina jobb
– Natalie Schuterman stänger sin ikoniska butik
– Varuhuset Åhléns firar 125-år och lanserar en uppdaterad ehandel.
– Zetas siktar på utlandsexpansion.
– Även Hemtex ska lanseras utanför Norden och ägarbolaget ökar vinsten



Svenska Gense relanserar formgivaren Folke Arströms Thebe anpassad till framtiden, genom att besticksserien släpps i en version större.


När Formex öppnar på tisdagen den 27 augusti fokuserar årets mässa på hållbarhet med en ny utställning av IMMA Agency (Malin Jensen, Maria Lagerman och Maria Soxbo) i entréhallen till Stockholmsmässan. Utställningen ska visa hållbarhet utifrån åtta perspektiv med fokus på lokal produktion, återbruksdesign, innovativa material, transparens och hantverk. Målet är att inspirera besökarna till reflektion, inte bara konsumtion. Modigt av en inköpsmässa där majoriteten av de besökande butikerna ju är återförsäljare av nyproducerade saker som tillverkats i fjärran – men icke desto mindre viktigt just därför. Heja alla inblandade!

Kommentarer

  • Anncha Jönsson skriver:

    Den bästa nyheten är förvärvet av möbeldesign museet. Hatten av för ikea. Vissa saker hade jag helt missat, så tack för en fin rapport

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.