Tisdag-Fredag den här veckan gick den stora inköpsmässan Formex av stapeln ute på Älvsjömässan i Stockholm. Färgstarkt är väl ett ord som kan sammanfatta det hela ganska väl. Både med tanke på de produkter som visades upp och den temautställning som fanns i entréhallen. Och den stora lansering som alla pratade om. Här kommer en snabb resumé!
Det material som stack ut absolut tydligast var glas. Utan tvekan. Det var väldigt många nyheter på det temat, dock inte alltid svensktillverkat – vilket är lite synd eftersom Sverige tidigare haft en så stark tradition inom glashantverket. Jag är ingen färgglad general privat men min personliga favorit var de randiga lamporna visades i vintageutställningen, kurerad av Brandstationen. Se nedan:
Vintage och återbruk syntes också i fler former i år. Bland annat i Art & Bottles koncept som ställde ut på Young Designers.
Hon gör lampor av gammalt glas. Bland annat vaser och fat som hon fyndat på loppis. De blir sladdlösa tack vare LED.
Men, mässans absolut största branschsnackis var megasatsningen av Colorama i form av nystartade Cancan-colours, som ska utmana hela färgbranschen. Kan inte ens föreställa mig vad denna lanseringskampanj kan ha kostat. Positiv kritik: Nytänkande och kreativt koncept, smart lösning med små rollers för enkel provmålning, tummen upp för genomskinliga burkar och att de bidrar med nytt syre i en ganska konservativ bransch Negativ kritik: Inte ett ord om hållbarhetsfrågan? Alltså verkligen inte ett enda. Kan man lansera ett nytt färgvarumärke 2023 utan att ens nämna den aspekten med tanke på vad färgerna tillverkas av (fossila material)? Vissa av namnvalen fick mig också att höja på ögonbrynen. Exempel: ”Old Money”. Man undrar vad nästa säsongs IT-kulör blir. Noveu Riche eller Arbetarklass? 🙂
Själv var jag inte bara där för att kolla in utställningarna utan också (reklam för egen verksamhet!) för att hålla två föreläsningar om min nya bok Handbok i möblering och två guidade Design Walks tillsammans med Trendstefan. Stort tack till alla som kom och lyssnade och peppade. Jag tycker det behövs fler perspektiv på inredandet än det som dominerar idag.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Du behövs verkligen Frida, som en motpol och ifrågasättande av alla dessa nya trender och produkter i en aldrig sinande ström. Du har ett sunt förhållningssätt och stort tack för dina böcker som sprider saklig kunskap! Märket med nya målar färgen Cancan- så märkligt att ingen ifrågasätter mer kring färg när vi är så medvetna om kost, miljö etc i andra delar av livet? Om det ska vara något nytt så borde väl fokus vara på fossilfria produkter 2023? Dvs ingen plast… det är väl bara marknadsföring och förpackning etc som är nytt, i själva verket, när det gäller Cancan…
Kunskapen om väggfärg är ganska låg hos konsumenterna. Även vattenbaserad färg har ju oftast akrylat som bindemedel vilket är ett slags plastkulor som binds samman när färgen torkar. Dessutom innehåller de många olika tillsatser. Bra att det diskuteras!