Innehållet innehåller reklam för Designtorget
Jag har fått den stora äran att sitta med i Designtorgets jury. Deras affärsidé är ju att regelbundet välja ut nya produkter från kända och okända formgivare och ta in dem till försäljning i sina butiker. Produkterna väljs ut i en juryprocess och grundkriterierna förutom god form och innovation är att de ska hålla en hög kvalitet och vara hållbara ur ett produktionsperspektiv.
Här ser du hela juryn. Från höger; Malin Wåhlström (inköpschef på Designtorget), jag, Margot Barolo (formgivare) och Cecilia von Mentzer (editionschef Elle Decoration). De vinnande bidragen får en garanterad marknadsplats i butik och på webben hos Designtorget under minst sex månader, till ett värde av 50 000 kronor.
I juryprocessen får alla som pitchar sin idé också snabb feedback och rådgivning, vilket kan vara värdefullt för att utveckla sitt koncept vidare. På så vis bidrar Designtorget kontinuerligt till att sätta nya svenska formgivare på kartan och uppmuntrar fler att våga satsa på sin idé eller produkt. Självklart vill jag vara en del av det!
Processen pågår under ett par månader från ansökan till urval inför pitch, till jurydagen där man utser finalisterna. Därefter har juryn en överläggning och väljer vinnare.
Vi fick träffa så många fantastiskt duktiga formgivare. Utöver vinnarna var den här pläden en av mina personliga favoriter. I år valde vi ut två produkter. En med fokus på form och en på innovation.
Vasen Tulpe av Siri Boekhout – Årets vinnare med fokus på form
Juryns motivering
Siri visar att en vas inte bara är en vas, utan kan vara särskilt omhändertagande för tulpanbuketten, svenskarnas favoritsnittblomma. Vasen fungerar både för ett helt fång tulpaner eller bara några långhalsade stjälkar. Tulpe är stark i sitt uttryck och en vacker detalj i hemmet, även utan blommor. Vi förutspår att vasen blir en framtida klassiker och ett nutida måste i vasgarderoben.
Väggit av Martin Gustafsson Magnusson – Årets vinnare med fokus på innovation.
Juryns motivering
Martin har tagit fram lösningen på var mans dilemma, aldrig har det varit enklare att få upp favoritmotiven på väggarna, eller byta efter säsong. Produkten rimmar bra med Designtorgets kärnverksamhet och ursprung. Vem som helst kan komma med en innovativ idé och producera produkten med ganska enkla medel. Vi ser att Väggit kan bli en storsäljare med möjlighet att utvecklas i det oändliga på vägen. En genial idé och blivande succé.
Stort tack till alla formgivare och kreatörer som kom och presenterade sina idéer. Jag håller tummarna för er allihopa.
Foto: Anna Roström, Smallpigart.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Filten på bilden ser helt fantastisk ut. Vart kan jag hitta den?
Jag ska höra mig för om den är till salu/går att köpa ännu. Återkommer!
Tack snälla Frida
Vad coolt! Hoppas ert arbete inspirerar till fortsatt innovationsarbete och skapande.