Då har vi ännu en vecka att lägga till handlingarna och här kommer en snabb summering av de senaste nyheterna från inredningsbranschen för dig som vill ha en uppdatering.
Marbodal presenterar RE: NEW, en ny möjlighet för dem som har ett befintligt Marbodal-kök att förlänga livslängden på det genom att endast byta ut det som behövs istället för att totalrenovera.
Boråstapeter har lanserat den nya kollektionen Timeless Traditions som har inspirerats av blommor och målat porslin.
Fine Little Day och Emilia Ilke har avslöjat att de släpper gemensam kollektion i vår. Mer information kommer när produkterna kommit in i lager!
IKEA och Ilse Crawford har lanserat serien KONSTFULL där bland annat den här vasen ingår. Vid första anblick tyckte jag den kändes som en mix av Carina Seth Anderssons vaser Ponny och Kolonn. Har också fått flera läsarmail om det. Men tydligen succé pga redan slutsåld.
Sami Kallio har designat ett nytt förlängningsbart matbord, Expand, för Northern. Bordet kommer i tre storlekar, två rektangulära och ett runt.
Vedum har visat sina badrumsnyheter för 2022. De präglas av sinnliga träytor, mjuka former och naturnära kulörer.
Steamery som jobbar med produkter för textilvård har lanserat ’’Space saving hanger’’ som gör det enklare att ha en rensad och välstädad garderob. Tål den även tyngden av plädar och gardiner undrar jag? Hade varit smutt.
Nyhetsnotiser
– IKEA har släppt sin hållbarhetsrapport som bland annat visar att företaget har tagit ett stort kliv mot målet att endast använda sig av förnybar energi. Hela rapporten finns tillgänglig här.
– 3 Days of Design i Köpenhamn kommer att bli av i vår, arrangörerna är hoppfulla!
– Modeikonen André Leon Talley har gått bort vid 73 års ålder. Leon Talley är bland annat känd som Vogues f.d Editor at Large och en av domarna i America’s Next Top Model.
– Även Signe Persson Melins son, skulptören Truls Melin har gått ur tiden. 64 år gammal.
Till sist. Fyren Pater Noster, utanför Marstrand, har utsetts till världens bästa hotellkoncept av AHEAD Global Awards. Se fler bilder från detta mäktiga hotell här!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
IKEA fortsätter att kopiera andra designers (Carina Seth i detta fall) och har dessutom fräckheten att kalla det ”demokratisk design”. Att ”alla” har rätt till ”god design till låga priser. Är det verkligen så? Var ligger ansvaret? Hos konsumenterna själva eller hos IKEA? Båda två.
Vasen är kanske inspirerad av de båda andra vaserna. Det är tråkigt med alla kopior på Daggvasen, tycker jag (kopiorna är ofta inte särskilt snygga heller) men här vet jag inte om jag kan se så stora likheter att det kan kallas en kopia.
https://www.sleepo.se/produkter/kolonn-vas-20cm
Menade främst Carinas vas Kolonn från Skruf (se länk). Men även till viss del Vass gällande den andra klotformade vasen ja. 🙂
/Gustav
Nej precis, jag tycker mest formerna påminde om varandra som om de mergats ihop.
Men håller med övriga kommentarer om att det är en intressant diskussion om ansvarsbiten. First level thinking är att leverantören/formgivaren är ansvarig. Såklart. De är ju det åtminstone juridiskt, på papperet. Men om det inte funnits en så stor efterfrågan på lookalikes hade företagen inte producerat sådana mängder av dem heller. Hönan ägget… Å andra sidan, vem skapar det där behovet/begäret? Kanske vi som bevakar branschen och upplåter utrymme för de tveksamma produkterna? Journalisterna. Eller influencers, som haussar upp en livsstil som inte ens vi själva hade haft råd med om det inte vore för alla sponsorkontrakt, rabatter och ”gåvor” vilket indirekt gör att dem som inte har samma lön och förmåner söker alternativa lösningar för att hänga med? Eller som kanske rent av får se dessa grejor när de marknadsförs mot dem, trots att avsändaren egentligen vet bättre (bara för att det ger så bra betalt…många av de företag som gör stora mängder kopior är de som betalar allra bäst som annonsörer både i print och i sociala medier).
Alldeles oavsett, intressant läsning i kommentarsfältet. Tack för det! Jag tycker att det saknas (konstruktiv) kritik i dagens mediebevakning av inredning och design. Det är ganska glättigt och klappas mycket medhårs. Där kan alla bli bättre.
Jag slutade med ”lika som bär” eftersom jag blev skrämd, men också för att jag upplevde att många såg det som köptips och att det blev kontraproduktivt. Kanske dags att omvärdera om det är något jag kan bidra med för att dela kunskap om originalen.
Slutade för att du blev skrämd skriver du. Blev du skrämd av mängden eller skrämde någon dig?
Personligen tycke jag mycket om det innehållet och det var möjlighet tips för mer hållbara och ärliga inköp.
Tycker nog väldigt liten del,av ansvaret ligger hos konsumenterna. Jag kände te.x. Inte alls till de två vaserna som Ikeas nya vas påminner om. Det är ju en omöjlighet för konsumenten att finkamma alla inredningsbutiker innan man gör ett köp på en billigare kedja för att se till att det inte är en kopia/ påminner för mycket om ett redan existerande objekt.
Jag håller med. Köpte själv en handväska på en större kedja för en massa år sedan. Älskade verkligen den. Blev mycket snopen och kände mig lurad när jag på en resa i Italien (ett par år efter mitt köp) såg ”min” väska i skyltfönstret i en designaffär. Hade ingen aning om att det var en kopia jag hade köpt.
Men det förekommer ju absolut även konsumenter som medvetet söker efter, och köper, kopior av både inredning och mode för att komma billigare undan. I Trendensers Facebookgrupp kommer det ibland upp den typen av inlägg, där billigare ”varianter” efterfrågas. Det är alltså inte bara omedvetna konsumenter som köper kopior.
På tal om Pater Noster – @bjorn_ceder har tagit fantastiskt stämningsfulla bilder där, kan titta på dem om och om igen…
Tänkte också på Carina när jag såg vasen på Ikeas hemsida. Sjukt vilket likt formspråk det var.
Man kan nog utgå från att mer eller mindre så är det mesta snott rakt av och justerat litegrann inom de större kedjorna tyvärr. Det som däremot pratar för att köpa av originalet är ju kvaliteten och känslan. Och att man vill stötta designern om man vill kunna njuta av dennes föremål framöver också.
Och som redan sagts så är det en omöjlighet för kund att hålla koll på vem som designat originalet. Det ansvaret måste ligga hos Ikea.
Själv så köpte jag den där lilla runda igår, visst den påminner om de andra nämnda men vad jag vet i dagsläget så är den inte en direkt kopia som vasen.
Soffan Famna är en personlig favorit och har ju funnits ett tag så tror den utmärkelsen är ett år gammal, årets priser hos Rum delas först ut den 3 feb.
VH Anette
Tack för ögat Anette. Miss av mig att den slank igenom.