Annons

Inredning och hållbarhet: Så mycket bättre är begagnat.

Betalt reklamsamarbete för Naturskyddsföreningen

Visste du att mellan år 2009 och 2019 ökade vi svenskar vår konsumtion av möbler och hushållsartiklar med 47 procent! Det gör inredningsbranschen till den mest expansiva av alla konsumtionskategorier. Inköpen av hemtextilier ökade med hela 78 % mellan år 2000 och 2020. 

Det är hisnande siffror.  

Inte minst i det läge vi står inför just nu. När vi istället borde hjälpas åt för att minska utsläppen i vår natur. Det här är något jag funderat mycket på de senaste åren. Vad bidrar jag med och hur kan jag ställa om? Därför har jag valt att hjälpa Naturskyddsföreningen sprida informationen från deras senaste rapport, i ett reklamsamarbete trots att det säger emot hela min verksamhet.

Modebranschen blir ofta kritiserad för sina korta trendcykler och sina lågprisplagg i tveksamma material. Men heminredningsbranschens utveckling har ju faktiskt gått åt samma håll de senaste åren. Vi har också ett allt snabbare mode och antalet producenter som gör avkall på kvalitén för att pressa sina priser har ökat markant sedan jag började blogga. Men låga andrahandsvärden, varor som snabbt går sönder, blir omoderna eller är svåra att laga passar dåligt in i en konsumtion som ska rymmas inom planetens gränser. Ändå avspeglas det inte på prislappen av dagens nyproducerade varor. Tvärtom. Det är ofta billigare att köpa det som är sämre för naturen, än det som är välgjort och framtaget med hänsyn till den. Så hur kan man då tänka istället?

Som en hjälp till mer hållbara beslut av bransch, konsumenter och politiker har Naturskyddsföreningen gett Ramboll i uppdrag att ta fram en rapport med beräkningar för att synliggöra vilka koldioxidutsläpp och vilket totalt avfall som uppkommer, eller kan sparas in, genom att köpa nytt kontra att köpa begagnat eller renovera/reparera. Alla produkter vi konsumerar blir ju förr eller senare avfall. Det är synligt och lätt att förstå. Vad som inte är lika tydligt är den resursförbrukning och det totala avfall som uppkommer under produktionen. Kunskapen om den totala avfallsmängden för en produkt kan göra det lättare att se den totala påverkan som konsumtionen har på miljön. Även jag som influencer behöver vara självkritisk här och fundera på hur jag kan bli bättre på att lyfta cirkulära satsningar, men också uppmuntra att välja andra hand, i första hand”.

Det måste bli enklare att välja andra alternativ än att köpa nytt och där har branschen ett stort ansvar, understryker Naturskyddsföreningen.

– Företagen behöver se över sina affärsmodeller och tänka mer cirkulärt och mindre linjärt. Det finns vissa som redan tänker i de banorna och erbjuder möjlighet till återbruk eller att laga och fixa. Låt dem bli förebilder för fler.

Källor:  
1. Konsumtionsrapporten 2020, Handelshögskolan Göteborgs universitet
2 Textilkonsumtion i Sverige, Naturvårdsverkets hemsida 2021-09-09

Jämförelsesiffror från rapporten.

  • Det går 13 begagnade kök på 1 nytt.
  • Det går 13 begagnade set av hemtextilier (matta, gardiner och soffkuddar) på 1 ny.
  • Det går 9 begagnade matgrupper på 1 ny.
  • Det går 7 begagnade sängar på 1 ny.
  • Det går 6 begagnade soffor på 1 ny.
  • Att måla om ett befintligt kök minskar klimatpåverkan med 97% (istället för att riva ut och köpa nytt).
  • Att måla om en matgrupp och klä om stolarna minskar klimatpåverkan med 69% (istället för att köpa nytt).
  • Att klä om en soffa istället för att köpa en ny minskar din klimatpåverkan med 63%.(istället för att köpa nytt).

Läs Naturskyddsföreningens rapport i sin helhet HÄR!

Kategorier:

Kommentarer

  • Josefine skriver:

    Tack för att du lyfter detta Frida! Detta är något vi alla behöver bli mer medvetna om och reflektera kring. Jag upplever att konsumtion idag (bland annat) dessvärre är ett sätt att få snabba kickar och tillfredsställelse och inredning är inget undantag. Många av oss behöver ta ett par steg ner på behovstrappan och söka tillförsikt, acceptans och välmående inifrån och inte utifrån. Inget nytt men dessvärre lever alltför få fortfarande så.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag håller med till 100% Dagens inrednings och modekonsumtion (OCH inspiration) gränsar ibland till självterapi i allt identitetsmarkerande, vilket i sig inte behöver vara fel – men om det innebär att man försvarar en orimlig ombytlighet i sin jakt på att ”hitta sig själv” blir det dyrt, både för den egna plånboken och planeten till slut.

  • Sofia skriver:

    Jag tycker att du redan påbörjat den resan även om det är svårt att dra det till sin spets. Det finns många andra influensers jag hellre hade sett länka till rapporten men också tänka efter lite mer i hur de konsumerar inredning… Även om jag förstår att Naturskyddsföreningen gärna vill ut via din plattform för att nå många.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Tack! Uppskattar dina ord men vet också att jag och många med mig har mycket kvar att göra. Det är ingen tävling, det enda målet och den enda lösningen är att göra det tillsammans.

  • Karin skriver:

    Om du investerar i nya (eller beg) möbler; köp så dyrt (och klassiskt) som du kan. Så har du allokerat pengar i din budget som inte kan gå till annat ’krafs’. Och ifall du måste byta så ökar chansen att kunna sälja tingesten på andrahandsmarknaden.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Helt enig!

      • Sandra skriver:

        Men oj, detta måste väl bara gälla dem som har extremt överskott av pengar?
        Jag har själv en bra inkomst, köper dyrare saker någon enstaka gång. Köper det mesta begagnat även om det inte är designklassiker eller saker med bästa andrahandsvärde, utan bara för att det kostar mindre. Men så sparar jag till mina barn (framtida handpenning). Vi har två bilar (inte nya) utan lån, har 50% belåning på vårt hus fast vi bott där i 3 år och lagt ner ca 500tkr på renovering.
        Pengar vi har över lägger vi i trädgårdsarbete och i huset (det var ett dödsbo i dåligt skick). Förutom nöjen o nödvändiga saker såklart. Vi sparar innan vi köper/renoverar.
        Sen blir jag förvånad över folk som tjänar mer pengar än mig som konstant springer till banken för billån, renoveringslån mm. De flesta kan inte ens köpa en tv utan avbetalning längre.
        Är den bästa lösningen att köpa dyra saker då för folk som annars lägger sina pengar på billigt krafs?
        Känns som vi borde backa till 90-talets hemkunskap o börja prata lite privatekonomi. Man borde lära sig att ha en budget och inte konstant unna sig allt man ser. Att sluta jämföra sina hem med varandras. Den trendkänslighet (ängslighet) man ser här i Sverige är extrem jämfört med resten av Europa. Det är ju där vi har ett problem tänker jag. Vi har haft det bra i många år och folk har pengar över men ingen ser nått värde i att spara, investera eller amortera för det syns eller märks kanske inte utåt lika mycket som fräsch inredning eller dyra möbler.

  • Linda Hällgren skriver:

    Gör gärna en guide om hur man handlar via auktionsfirmorna online och hur det fungerar med frakt till norra Norrland. Skulle gärna köpa klassiska möbler där men drar mig då jag inte vet hur det funkar.

  • Monnah skriver:

    Vilka spännande siffror! Tack. Det blir så påtagligt då man ser denna jämförelse.

    Jag (vi) köpte drömmöblemanget Herrgården (Carl Malmsten) för 4400 kr på en lokal auktionsfirma för några månader sedan. Bedrövligt skick färgmässigt, men urstabilt trots att det byggdes ihop 1957. Lämnade in för omlackering och håller nu på att klä av och klä om sitsarna. Det kommer att landa på ca 12 000 innan vi är klara med renoveringen, men jag är så nöjd och glad! Tänk ändå att drömma om ett möblemang i trettio år innan man gör slag i saken. Ingen kan påstå att köpet varit överilat.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Wow! Bra poäng. Att handla andra hand kan göra att man får så mycket mer för pengarna än att köpa nytt för samma peng. Bara bordet från den serien kostar väl mellan 25-35′

      Grattis till ett bra köp i dubbel bemärkelse!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.