Annons

Därför vill jag inte längre kalla mig influencer

Det är något som har skavt i mig, länge.
Begreppet ”Influencer marketing”.

Konceptet att paketera säljande reklam i ett självbiografiskt, dokumentärliknande format.

Det som en gång var genuint, inspirerande och vardagsnära domineras nu ofta av köpta rekommendationer, påträngande reklam och konsumtionshets.

Affärsmodellen i sociala medier har förändrats. 
Från banners och displayannonsering till krav på att man ska agera och posera mot betalning. 
Som skådespelare i en kommersiell teater. 
En egen särart som dopats till oigenkännlighet.

Absolut inte alla, men alldeles för många.
Och jag vill inte vara en del av det.

Jag vill att den reklam som finansierar mina kanaler ska vara tydlig och avgränsad, inte suddig i kanterna och flyta ut över min integritet. Jag samarbetar gärna med företag jag kan stå för men jag vill göra det på ett annat sätt än att le in i kameran och säga ”köp den, jag har en själv”.

Det ställningstagandet är ju i sig inte nytt och jag är tacksam för de annonsörer jag redan har som förstår och respekterar min inriktning – men jag blir ofta missförstådd i kontakten med nya reklambyråer. De kategoriserar mig automatiskt till den grupp som har produktplacering i hemmet som USP. Drivkraften i mitt arbete har ju aldrig varit att dela inspiration därifrån utan att sprida inredningskunskap, inspirerande insikter och analyser.

Därför är det dags att markera ett skifte.

Från och med nu kommer jag inte längre att kalla mig för inredningsinfluencer utan inredningsanalytiker.

Kategorier:

Kommentarer

  • Anna skriver:

    Tack för att du tar ställning och helt slutar med detta, i mina ögon, otyg. Mitt värsta med bloggar och andra sociala medier är den uppenbara ”produktplaceringen i hemmet” (eller på arbetsplatsen), som du så insiktsfullt kallar den. Jag läser aldrig de texterna – ofta långa, många bilder, en känsla av att de flesta formuleringar är klippta direkt från företagen. Sammanfattningsvis helt och fullt ointressanta inlägg. Kör så det ryker – utan produktplacering! 🙂

  • Tack! För detta ställningstagande. Jag säger som du, det som en gång var genuina rekommedationer på bloggar har blivit otydliga (eller lika ofta övertydliga) budskap från en annan avsändare än den undertecknade, som i sin tur mer och mer känns som skådespelare i sitt eget (arbets)liv. Så mycket förspilld kraft som det finns bakom varje influencerskärm, vissa använder absolut sin tillgång och styrka till stordåd men den stora massan går tyvärr inte sällan detaljhandelns ärenden till synes helt oreflekterat. Inspirerande Frida, på så många plan.

  • Monnah skriver:

    Det känns som ett steg du redan har tagit rent praktiskt, det här som nu har fått ett namn. Same, same, men med en tydligare benämning.

  • erika skriver:

    tack för det, ett klokt ställningstagande. Om du inte har läst den rekommenderar jag varmt ”reklamen är livsfarlig” av Sven Lindqvist. den är skriven på femtiotalet har jag för mig, men är förbluffande relevant än.

    • Katti skriver:

      Den är så bra och känns helt dagsaktuell! Gavs ut i pocketformat för ett par år sedan av bokförlaget Pocky, en vän till mig drev det. Kanske finns den att köpa i det formatet.

  • Clara skriver:

    Applåder! Blir helt lugn och harmonisk när jag läser dina ord, som vanligt har du en sällsam förmåga att sätta ord på sånt som skaver men som man själv inte riktigt kan formulera varför. Så tacksam för att du gör din fantastiska blogg till en fristad, för det är faktiskt så det känns. Jag slipper vara på min vakt och ständigt ifrågasätta om något är genuint eller inte, eller fundera på hur inlägg kommit till och varför. Heja dig!!

    • Emilie skriver:

      Åhh precis så är det! Håller med vartenda ord. Tack för ett grymt bra ställningstagande! ????

  • Joanna skriver:

    Spot on! Som reklamare tänker jag ofta på att det som anmäls i traditionell reklam har blivit vardagsmat i sociala medier. Vilseledande och överdrivna löften, förvanskning av foton, objektifiering, stereotypa kvinnoroller och poserande med omotiverat sug i blicken typ sälj grej med tjej…

    • Frida Ramstedt skriver:

      JA! Jag kan bara hålla med. Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam (ERK) och ICC är ju väldigt tydliga i sina riktlinjer kring jämställdhetsfrågor i betalda annonser hos printmedia, radio och TV men jag har aldrig sett någon diskutera detta i sociala medier? Vem är exempelvis ARU (Ansvarig Reklamutgivare) när influencers som inte har utbildning i marknadsföringslagen skapar annonser åt sina kunder där budskap och bildspråk befäster snäva könsroller eller konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna (schabloniserande reklam)?

      Konsumentverket/KO´s beskrivande kriterier för bedömning av könsdiskriminerande reklam vore också intressanta att utgå från vid en bildanalys av influencer marketing.
      Exempelvis: ”Reklam där kvinnan utnyttjas som blickfång. Reklam där kvinnan är exponerad på ett sätt som är onaturligt i sammanhanget. Reklam där kvinnan poserar i en onaturlig kroppsställning…”

  • Kristina skriver:

    Vilket fint ställningstagande. Du är så reflekterad och har verkligen stor integritet både som person och som företagare. Hoppas att ditt ställningstagande influerar andra???? Följer dig naturligtvis med ännu större självklarhet!

  • N. skriver:

    ”Influencer-marketing har blivit skådespeleri och en kommersiell teater.”

    AMEN!

  • Elisabeth V. skriver:

    Vad skönt att du sätter ord på detta! Många sk influencers som jag följt i flera år, har jag nu helt tagit bort från alla mina kanaler på sociala medier. Blev så trött på all reklam, som du säger, förklädd till personliga rekommendationer. Vem tror t ex att influencern/programledaren som skrivit flera kokböcker köper mat från Dafgårds? Vem tror att den härliga bohemchica influencern och hennes lika bohemhärliga podkompis använder billighetsshampo och byter (dyr) hudvårdsrutin varje kvartal (känns det som)? Vem tror att lyxinfluencern med Hermesfilt och Vuittonväskor helst av allt handlar på Ellos eller Lindex?
    Nä, du gör rätt. Och framstår som alltid som ärlig.

  • Ingrid skriver:

    Inredningsanalytiker. Så rätt, så perfekt. Så skönt det är att följa din blogg och instagram och bara får vila i att det aldrig är några baktankar eller fake news ????

  • Erika skriver:

    Kluvet!! Jag tycker att det kan vara givande när ex matbloggar man följer provlagar nya rätter i samarbete med en annonsör men inte när en inredningsinfluencer målar över eller tapetserar samma vägg för åttonde gången i samarbete med en leverantör. Då känns det inte längre rimligt. Har alltså inget emot reklam i sig men när den utformas så att den uppmuntrar ett helgalet beteende eller underskattar mig som mottagare får den mer negativ effekt på mig.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag håller med om att det inte är svart eller vitt. Tycker att Underbaraclara är ett bra exempel på en influencer vars reklam känns genuin, även när den sker i samarbete med företag. När hon installerade solceller på sitt tak gjorde hon det i samarbete med en leverantör och förklarade dels hur processen gick till och hur man kunde sälja sitt överskott av el vidare osv i en följetong av inlägg. Den typen av reklam känns både trovärdig och värdeskapande så det finns absolut undantag. Det jag vill ta avstånd från är snarare när flera influencers skådespelar i en manusstyrd form och fotar reklamkampanjer i vardagsnära situationer med produkter de annars aldrig använder (och ibland sedan säljer vidare på sina Bloppisar) för att få rekommendationerna att framstå som något de inte är. Ärliga, när de i grund och botten är köpta.

      Håller också med dig om problematiken när sponsring skapar ett beteendemönster som är ohållbart. Hade influencern bytt möbler eller målat om så ofta ifall hen inte hade fått gratis produkter eller rabatt? Då är inte bara otydlig reklammärkning ett bekymmer utan också att den typen av samarbeten normaliserar en rotationstakt som inte är rimlig.

  • Katarina skriver:

    ❤️
    Tack för ett mycket bra inlägg!

  • Annmarie skriver:

    Bra jobbat! Som alltid.

  • Mlou skriver:

    Jag hoppas att du inspirerar andra bloggare. Dina ord är kloka och så rätt i tiden. Jag får klimatångest av många mode- och inredningsbloggar tack för motvikt.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Tack! Jag hoppas framförallt att de som planerar kampanjer hos media- och reklambyråer slutar uppmuntra influencers att skapa innehåll som gränsar till vilseledande. Om den skådespelande typen av reklam är det enda sättet att kunna försörja sig som influencer numera för att annonsörerna vill undvika ”reklam som ser ut som reklam” så är frågan vad som är hönan och vad som är ägget.

  • Susanne Eklund skriver:

    Sammanfattar mina tankar utifrån din text med ett enda ord: TACK!

  • Maria skriver:

    Så bra, så rätt. Tack för att du tar tydligt ställning och går i täten genom att använda dina förmågor till att belysa, reflektera och analysera – eftertänksamhet är viktigt. Så mycket har alldeles för länge hamnat ur folkets fokus eller aldrig fått komma fram ur mörkret. Reklamen tar ljuset. När pengar styr blir folk som förblindade och vågar/vill inte stiga ur gropen de själva gräver ner sig och andra i. De blir levande reklampelare för all möjlig skit och slutar använda sitt sunda förnuft. Reklamen som kväver och hjärntvättar måste få ett STOPP och folk som underhåller den smutsiga branschen måste ta ansvar för vad de faktiskt gör: världen en otjänst. Det är dags att ta tillbaka verkligheten och de grundläggande värderingar som gör att man fattar beslut som är långsiktiga för Jorden och dess liv.

  • Anna skriver:

    Ännu ett steg i rätt riktning! Du är så bra!

  • Kajsa skriver:

    Du är som vanligt briljant. Tonen från bloggarna är till och med nedlåtande. Bara som xx på Elle som står i en ribbad tröja som hon förmodligen fått gratis men för att alla ska vara med på tåget och sponsra hennes glättiga liv så bjussar hon på länkarna: budget, mellan och lyx-modell. Denna person låtsas även ha blivit miljösmart…

  • josefin skriver:

    Men JAAA! Bra. Fler borde ta efter och ta ansvar och sätta ribban för vad som faktiskt är hållbart och rimligt. Så trött på alla uppmaningar om att köpa, resa, köpa, resa och i nästa andetag låtsas ta ställning för klimatet.

  • B. skriver:

    Gillar det här! Tror absolut det finns en efterfrågan när det gäller mer professionella och ämnesspecifika bloggar som inte är så säljiga.

    Jag har följt många av bloggarna på Elle, men har tröttnat på att de är så konsumtionsdrivna. Jag är också trött på att alla är så insyltade i varandra med konstant gratisreklam för varandra. Om en har släppt en bok får alla andra den i bud och visar upp och hyllar. Och det är ju inget samarbete i sig, så där finns ju inga regler. Men det känns som att allt är så.. jävigt? Vet att det inte finns krav på att vara opartisk som influencer, men jag känner mig allt mer som mottagare av ren reklam.

  • B. skriver:

    Jaaa! Så befriande! Marknaden måste vara mättad för länge sen på all bloggreklam. Oäkta, ointressant, onödigt, ohälsosamt, omoraliskt… – you name it! All miljöförstörande produktion av skit vi inte behöver – det står mig upp i halsen vid det här laget! För att inte tala om allt som förblir osålt som sedan kastas eller bränns upp – tillsammans med gifterna. Det skulle behövas en FOLKSTORM mot detta elände! Vill vi verkligen bidra till att göra företag och deras olika marknadsförare rikare på bekostnad av hälsan för människor, djur och natur? Tänk om produktion kunde ställas om till nyttiga saker istället?
    Du går från klarhet till klarhet, Frida. Men du är ju proffs och har alltid tänkt ett steg längre så din blogg läser jag gärna.

    • B. skriver:

      Inte samma B. som i kommentaren ovan. Jag byter signatur nästa gång! ???? Men jag gillar den andra B.s inlägg!

  • Nina skriver:

    Strålande !

  • Emma skriver:

    Det är så pinsamt låg nivå på mycket av den typen av reklam också. Vuxna kvinnor med fönat hår och fest-makeup som står i sina hem med en proffsfotograf och lajvar vardagssituationer. Det är så långt från anledningen till att jag först föll för dem. Innan var de som mig nu är de utomjordingar ????

    • Louise skriver:

      Exakt så!! Tänkte senast på det idag när jag såg en känd person i festklänning och proffssmink medan hon hängde tvätt och doftade på kläder från en annan sponsor. Ska det inspirera mig? Come on…

      Saknar bloggarna som de var förr innan alla de här iscensatta inläggen eller det ”betalda skådespelandet” som Frida så bra beskrev det.

  • Josefine skriver:

    Tack Frida för att du markerar och styr om! Och tack även ni som kommenterat ovan, så många som sätter ord på hur åtminstone jag ofta uppfattar influencerbranschen. Tyvärr är alltför många bloggar och IG-konton baserade på ohållbart konsumtionsbeteende som i sig dels är ur miljösynpunkt är förkastligt, men även ur rent psykosocialt perspektiv är förödande. Det uppvisar en livsstil där vi aldrig ska vara nöjda utan bör fortsätta konsumera, förändra och förnya. Jag hoppas att det blir ett paradigmskifte, där vi går från tron att för att må bra så behöver vi en tillvaro och ett hem i ständig förvandling, till att känna att vi kan vila i, att vi i hem och tillvaro istället kan finna vår förankring.

    • B. skriver:

      Ja!! Så bra formulerat. Det måste komma något annat snart. Hela den här grejen med att sträva efter något nytt tar ju död på planeten, vår egen ekonomi (allt fler tar konsumtionslån har jag läst) och är som du säger förödande för den egna psykiska hälsan. Det är ett slags ekorrhjul som tillåtits snurra alldeles för fort alldeles för länge. Det är dags att sluta springa i det och kliva ur.

  • Charlotte skriver:

    Så klokt och bra i lägg.

  • Cecilia Hallberg skriver:

    Tycker det är så tråkigt…
    Som häromdagen när typ 5 st av de jag följer gjorde reklam för Cellbes. Ett märke som ingen av dem har kläder från i vanliga fall och knappast står för.

  • Tack för ett starkt och viktigt ställningstagande !
    Du är stark och beundransvärd !!

  • Stina skriver:

    Tack! Brukade förr följa många olika bloggare, men numera knappt någon som känns intressant. Bara konstiga långsökta samarbeten, som bara känns löjliga! Att sedan tro att vi som läsare skulle gå på det hela är bara skrattretande!

  • Kajsa K skriver:

    Tack för att en får landa här. Bland ärlighet och snällhet. För både folk och fä.
    Och just detta, det går alldeles utmärkt att följa sitt hjärta. Att göra sitt jobb utifrån vad som känns bra i både mage och hjärta. För mig går du från klarhet till klarhet.
    Ser mycket fram emot vad du kommer ge oss i höst.

  • Hanna Andersson skriver:

    Sällan jag kommenterar! Men JA!!!!
    Sååå bra! Heja dig!

  • Anna skriver:

    Jag försökte lista ut vilken influencer du kunde ha menat…jag följer liksom inga direkt men tittar på två bloggar någon gång i månaden. Det kunde vara båda….alla verkar göra det. Och det gör en väldigt ointresserad. Men så vet jag att jag INTE är mainstream. Allt jag gillar utgår ur produktionen osv…men ändå. Sälja sig….trist. Den stora frågan är vad som får folk att följa ÄNDÅ?! Märker folk inte skillnaden på reklam och verkliga inlägg/artiklar osv, för då är vi illa ute…då har vi snart en influencer som Statsminister…ja tjänsten är ju ledig.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag syftar inte på någon särskild bloggare, det problematiska är inte den enskilda individen här eller reklam i sig utan just marknadsföringskonceptet ”influencer marketing” som så ofta utger sig för att vara något det inte är.

      • Anna skriver:

        Jag fattar, men det kändes väldigt spot on. Håller med om att UnderbaraClara klarar detta bättre än andra men ändå, ett nytt kök…solceller och gud vet allt. Jag orkar liksom inte längre. Bagges kök för 800000kr…..och DET vet jag bara för vi bor på samma ö. Nej. Jag håller mig långt bort från allt. Jag blir bara arg. Snart får man bo i en grotta…utan radio.

        • Frida Ramstedt skriver:

          Jag hör vad du säger om vansinnesrenoveringar som aldrig hade kunnat genomföras utan sponsorer och rabatter (syns ofta bland influensers i Stockholm innerstad som flyttar hela tiden och gör helt vansinniga lösningar) men dit tycker jag inte Claras kök hör. Det var dumt av mig att ens nämna henne i det här sammanhanget, jag ville bara lyfta någon jag tycker klarar av att göra vettig och ärlig reklam i sitt eget hem men hon hör absolut inte till den grupp jag syftar på att jag ofta klumpas ihop och ville ta avstånd från, dvs de om låtsas använda saker mot betalning eller konstruerar situationer för att kunna göra reklam i dokumentärt format. Jag ber om ursäkt om det missuppfattades.

  • Frida Ramstedt skriver:

    Tack för all feedback på detta inlägg!

    Jag vill gärna uppmuntra en diskussion om fenomenet men har tagit bort några kommentarer som varit väl hårda mot namngivna influencers. Syfte är inte att peka finger åt enskilda personer, snarare markera mot en branschutveckling jag inte vill vara en del av. Jag tror många följare skulle bli förvånade om de visste hur ofta man får kampanjförslag där bokaren tydligt understryker att de inte vill att utformningen ska kännas ”som reklam” utan ”vara mer personlig och äkta”. Det är ju bara ett annat sätt att uttrycka att man vill att influencern ska luras lite.

    Att säga att influencers manipulerar marknaden som någon skrev är att ta i men visst vilar det något oärligt över reklamuppläggen när exempelvis flera profiler plötsligt påstår att de alltid äter ett visst knäckebröd till frukost varje dag, för att sedan gå tillbaka till att instagramma om sin favoritgröt när kampanjen är över.

    Återigen, jag är inte emot reklam i sig utan sättet den ofta utformas på just nu
    och hur den nästan tagit över helt i vissa flöden.

  • Malin skriver:

    Tack, tack, tack Frida! Äntligen gör du återigen avstamp från övriga i rätt riktning. Så trött på ett flöde där plötsligt 10 konton rekommenderar exakt samma produkter under några dagar.

  • Lisa S skriver:

    Heja heja heja dig!!!! Ser verkligen upp till dina beslut. Du är sååå klok o jordnära o har en enorm integritet. Tyvärr inte många som har det o många som ”säljer sig själva”! Förstår inte att gemen man inte ser igenom det. På fullt allvar blir jag lite lätt illamående när jag ser dessa filmer o bilder på IG med ”stora o välkända” influenser som tjatar om fantastiska produkter o smink o kläder etc. Good on you, som de sa när jag bodde i Australien. Önskar så att fler kunde ta efter. Kram Lisa S

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.