Vilken nyhet man vaknade upp till idag då? Det var väl visserligen ganska väntat att det skulle införas någon form av punktskatt för oss influencers, förr eller senare. Precis som det ju länge funnits en reklamskatt för annonser i printmedia etc. Men att den föreslås bli så hög och att det kommer bli dyrare att samarbeta med ohållbara företag (ju mer utsläpp en kampanj genererar) det var en skräll! Jag har inte satt mig in i beräkningsmodellen ännu eller Skatteverkets nya app ”R-IL” som tagits fram för redovisning av reklam i sociala medier, men jag är ändå helt övertygad om att den här lagen kommer göra influencers mer kräsna. Både kring vilka samarbeten och rabatter vi går med på att sprida och hur ofta vi postar upp reklam i våra kanaler. Fel annonsör eller affiliatelänk kan ju bli en förlustaffär på sikt. Speciellt om man inte läser på ordentligt.
Eller vad tror du? Hur kommer det här att påverka branschen?
Foto: Faksimil från dagensmedium.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
April april
Hurra! En sån bra idé.
Det var verkligen inte en dag för sent 😉
Inte en dag för tidigt heller 😛
Den va bra????
April, April….????????
April april… 🙂
April, april…?
Gillar skatteverkets app r-il app skarpt! Så lättanvänd ändå!
Ja, eller hur! Den var inte så svår att förstå ändå…
Hade varit en bra nyhet! Vi måste göra mycket mer för att skapa ett mer hållbart samhälle. Skatt är en utmärkt vägledare. Glad påsk och tack en mycket bra blogg.
Jag tänker bara om det kommer att bli orättvist om andra länder inte har samma skatteregler. Men annars bra att göra yrket mer seriöst.
April april, Haha…den var bra Frida ! Glad Påsk helg !
Även om det är ett skämt så tycker jag du lyfter i något som jag har reagerat på när det gäller samarbeten mellan influencer och företag. Det gäller reklam/samarbeten som först var mest i bloggar tidigare, för att sedan bli mer genom bloggarens instagramkonto och nu där genom hens stories.
Det jag reagerar och funderar på är att jag kan inte ta ställning själv till om jag vill stödja och känna att det här var bra och inspirerande.
I och med reklam i stories på instagramkonton så har jag inte en chans att medvetet stödja eller inte, OM det nu är så att det vid varje visning ges ett tecken/registrering som ett bra reklamsamarbete mellan influencern och det företaget.
Jag blir överrumplad av reklamen om jag väljer att se stories-inlägg hos Influencern. Det är förändring som jag ser mer och mer nu.
Vad tycker Ni, är det fler som reagerat på detta (om det nu fungerar på det viset med resultatet av samarbetet mellan influencern och företaget ?)
Vänliga hälsningar från
N.
April, april. 🙂
Hade varit fantastiskt om det vore verklighet. Snälla Frida, driv det vidare med dina kloka kolleger ex Maria/husligheter. Har ju spårat ur avs alla samarbeten, procentrabatter etc och blir på riktigt illa berörd av den påverkan de har på miljö, konsumtion, beteende och hälsa.