Efter en välförtjänt julledighet har det blivit dags att damma av tangentbordet igen. Under 2020 firar Trendenser 15-årsjubileum och jag har vilat upp mig ordentligt inför allt som komma skall. Så skönt! Låt oss börja med en summering av säsongens första inredningsnyheter.
Lagom till det nya 20-talet har det lanserats ett nytt svenskt köksföretag som gör massiva träkök i (äldre) 20-talsstil. Kolla in Malmöbaserade Kulladal. De har dessutom lediga tjänster ute.
Ett annat svenskt köksföretag som står i startgroparna – som jag tycker ni ska hålla ögonen på under 2020 – är Cupboards & Goods som har smygsläppt pressbilder på sitt instagramkonto.
Kasthall har lanserat sittpuffar och kuddar av sin populära rya-mattserie Fog. Kuddkollektionen kallas Foggy och släpps i tre olika storlekar.
Cooee har inlett samarbete med den norske Lars Tornøes. Kollektionen släpps våren 2020.
IKEA har släppt bilder på sina vårnyheter. Klicka här för fler.
Danska TineK har släppt sin katalog för 2020.
På torsdag kväll (efter Antikrundan) är det jag som sitter bänkad och kollar in Elsa och seriestarten av Äkta Billgrens. Gör det du med! Läs mer i helgens DN.
Formex har släppt namnen på årets Design Talents inför januarimässan. Nyfiken på de unga utställarna? Kolla in hela listan här.
Notiser
– Bagaren & Kocken får ny VD (tidigare MQ och Mio)
– NK’s leksaksbutik i konkurs
– Bygghemma köper Linström & Sondén
– Marc O Polo lanserar inredningskollektion av återvunna textilier
Det här rosa tornhuset i Söderhamn är tydligen ett av de mest klickade objekten under årets första dagar och på instagram har den här eklektiska lägenheten gjort ett par piruetter. Visning 12 januari!
Foto: pressbilder från ovan angivna företag
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Tycker väldigt mycket om din blogg men dessa inlägg görlig deppig. Mer kök, mer trender, mer produkter. Vill bara att företag ska gå i konkurs och att Australien ska sluta brinna. Inte ditt fel på något sätt. Du är bra. Kanske kan man trendrapportera om produkter OCH vara hållbar? Men ska jag vara ärlig så får jag inte ihop det längre.
Ja absolut Moa, låt alla företag (och människors livsverk och arbetsplatser) gå i graven. Det gör säkert världen till en bättre plats.
Jag förstår hur du tänker och brottas själv med det tankedilemmat. Är också beklämd över konsumtionshetsen och det själviska i vår bransch samtidigt som jorden brinner. Blir oerhört provocerad av influencers som ideligen köper nytt, rensar ut, skapar nya begär och flyger på nöjesresor flera gånger per år – trots det uppenbart onödiga och ohållbara i den livsstilen. Både ur ett materiellt hänseende och ut ett livsmedvetet perspektiv. Om vi sätter miljöfrågan åt sidan för en stund så är ju hela influencerkulturen idag starkt präglad av orimliga livsstilsnormer (skapade av människor som arbetar heltid med att generera content, som direkt eller indirekt är dopade av annonsörer).
Sådant reagerar och funderar jag själv mycket på – så jag förstår att man också kan känna sig trött på ”min” nyhetsrapportering.
Ändå har jag klamrat mig fast vid dem. För några år sedan var nyhetssummeringarna mina mest lästa poster. Numera börjar inläggen om inredningskunskap (som syftar till att vara mer kunskapshöjande än konsumtionsdrivande) de mest uppskattade. Så det kanske är läge att se över fortsättningen med nyhetssvepen. Jag försöker prioritera nordiska företag och lyfter alla hållbara branschnyheter jag bara kan hitta – men tyvärr är de försvinnande få i förhållande till de övriga.
Du skrev under sensommaren/tidig höst om ett tips på en podd (?) som du lyssnade på i bilen.
Letat, men hittar inte tillbaka till inlägget…
Tack för en fantastisk blogg!
Veckans höjdpunkt!
Som hantverkare uppskattar jag dina nyhetssvep mycket! Inte för konsumtionen, utan för att få kunskap om nytt inom hela genren hantverk, inredning och naturliga material. Jag har tex via dessa inlägg hittat en ny arbetskontakt.