En återkommande fråga jag får handlar om vilka kurser som är bra om man vill jobba med inredning. Missa inte min guide över olika inredningsutbildningar som jag skrev för ett par år sedan. Men, det kanske är på sin plats med en tydligare begreppsförklaring. För vad är egentligen skillnaderna mellan de olika yrkestitlarna?
Inredningsarkitekt
Inredningsarkitekt SIR är en titel man får när man är medlem i SIR (Svenska Inredningsarkitekters riksförbund). Denna titel får man ansöka om när man gått på Konstfack eller HDK. Inredningsarkitekter ritar och formger interiörer och rumsfunktioner samt skissar, illustrerar och visualiserar idéer för nybyggnad, ombyggnad och tillbyggnad. Genom att förstå hur akustik, belysning, färgsättning och möblering ska vara utformat för olika ändamål och platser är inredningsarkitekten expert på hur människor upplever rummen omkring oss. Som inredningsarkitekt kan man jobba både med privat och offentlig miljö, med olika byggprojekt, skolor eller hotell.
Vad du kanske inte tänker på? Att kunna gestalta sina idéer digitalt i ex. CAD-program är en viktig del av arbetet så ett visst teknikintresse utöver färg och form är inte fel. Man kommer sällan in på HDK eller Konstfack på första försöket (det är mer regel än undantag att man får söka flera gånger) så förbered dig på att behöva jobba med dina ansökningsprover, gå på förberedande konstskolor och att inte ge upp i första taget.
———————
Inredare
Det krävs ingen formell utbildning för att få kalla sig inredare men det finns ett digert utbud av kurser att gå. Allt från kvällskurser till fleråriga program (och det finns många diplomeringar med varierande ”tyngd”). Som inredare jobbar man ofta mot privatpersoner och hjälper till att skapa lösningar för hem och renoveringar.
Vad du kanske inte tänker på? De flesta som söker sig till yrket har en naturlig fallenhet för färg och form men att vara en bra inredare handlar inte så mycket om att ha bra smak som att vara en bra lyssnare och människokännare. Att vara prestigelös och villig att kompromissa med sin egen personliga stil för att uppfylla kundens vision och att vara en fena på att kombinera arvegods, nytt och nött är viktiga färdigheter. Det är också bra att kunna göra budgetar och arbeta mot olika ekonomiska ramar.
———————
Mäklarstylist
Att lära sig styla en bostad för att optimera en försäljning är något helt annat än att inreda ett hem som privatpersoner ska bo i. Här handlar det väldigt mycket om att tänka i bilder och kommersiella vinklar, att skapa bra förutsättningar för fotografen och för mäklaren/säljarna. Med det sagt så är det inte mindre krävande eller svårt, men färdigheterna som behövs är mer liknande en reklamstyling än ett renodlat inredningsuppdrag till sin karaktär.
Vad du kanske inte tänker på? Du måste ha körkort och tillgång till egen bil. gärna med långt lastningsutrymme (om du inte är anställd på en homstagingfirma som tillhandahåller detta). Du bör också vara (eller bli) duktig på att fickparkera och att packa med ”Tetris-precision”. Arbetet innebär en hel del bärande av möbler och rekvisita, så man ska vara medveten om att detta är ett fysiskt krävande arbete som ställer krav på en stark kropp. De flesta mäklarstylister/stylingfirmor behöver även hålla sig ett eget rekvisitalager för att kunna jobba med flera objekt parallellt – men det består inte bara av möbler utan också av växter som ska hållas vid liv mellan fotograferingar, visningar och tömningar. Som mäklarstylist får du ofta följa med mäklaren till kundmötet för att sälja in din tjänst och presentera ditt förslag till säljarna vid emotionellt känsliga lägen (de är ofta nervösa eftersom deras ekonomi står på spel och det är deras ”hem” du ska editera) så att vara bra på att ta folk och att klara av att hantera pressade människor är också bra egenskaper.
———————
Kommersiell stylist
En stylist som är inriktad på kommersiella uppdrag arbetar ofta återkommande med reklambyråer och större marknadsavdelningar för att skapa interiörer till kataloger, reklamfilmer, broschyrer och lanseringslampanjer.
Vad du kanske inte tänker på? Det är ytterst få kommersiella stylister som har anställningar. De flesta frilansar och driver sin verksamhet via egna företag så ett visst intresse för eller kunskap om enklare företagsekonomi är inte fel. Du jobbar också med dubbla kunder. Dels med reklambyrån som har anlitat dig dels med företaget som beställt uppdraget. Det är en rolig utmaning för rätt personlighetstyp, men jag tror det är viktigt att vara beredd på det dvs att man kommer gå in och ut ur olika team och uppsättningar ideligen så bra om man är socialt lagd.
———————
Butikskommunikatör / Visual Merchandiser
De flesta stora kedjor och butiker har egna stylister eller dekoratörer, som även kallas butikskommunikatörer eller Visual Merchandisers. De har till uppgift att skylta upp kampanjer, göra i ordning skyltfönster och podier samt förstärka och förtydliga koncept/varumärken och sortiment genom att bygga olika butiksmiljöer och exponera varor på ett tillgängligt och säljande sätt.
Vad du kanske inte tänker på? På vissa orter / inom större kedjor finns det möjlighet att arbeta heltid med detta medan man på de flesta ställen ofta får kombinera tjänsten som dekoratör med butiksarbete. Ibland krävs därför helg- och kvällsarbete och kunskap om ex. kassahantering. De flesta arbetar idag efter guidelines som skickas ut från butikernas huvudkontor så den kreativa friheten i rollen kan vara begränsad.
Kommentarer
Och så har vi "stilist" som är en duktig skribent, en språkkonstnär av rang. Jag har flera gånger sett en sammanblandning av "stylist" och "stilist": "Våra stilister hjälper dig med inredningen!" på butiksskyltar till exempel. 🙂
Så bra och tydligt förklarat! Speciellt delen om vad du kanske inte tänker på…
Vad intressant och bra skrivet!