Annons

Lika som bär special: Sampling okej eller ej?

Det här är inte ett vanligt ”Lika som bär-inlägg”, utan snarare en uppföljning på den diskussion som uppstått i kommentarsfältet efter mitt senaste inlägg på det temat. Lyktan Bankeryd gick nämligen in och försvarade sig efter min ”anklagan” om att de skulle ha härmat en befintlig designlampa. De menar att originalet är en lika stor kopia, de har båda gjort ett par justeringar på en mall som fabriken erbjuder, och att det är just så det funkar i branschen numer. Då undrar jag som konsument, vart går egentligen gränsen för att ett företag ska få säga att de har designat en produkt? Hur mycket måste man ha kommit på själv för att få sätta sitt varumärke på en grej? Har vi kunder ansvaret som ju ändå köper lookalikes eller är det utbudet som skapar efterfrågan? Efter en titt i Lyktan Bankeryds och andra belysningsföretags sortiment har vi hittat många fler exempel på detta och om det är såhär fabrikerna jobbar (och designavdelningarna på företagen accepterar att det går till) så undrar jag vart vi är på väg? Mot ett samplingssamhälle? Danska bloggen Bungalow5 förkastar fenomenet och svenska bloggen Husligheter väljer att citat ta diskussionerna ”med en nypa salt”. Hur ser du som kund på utvecklingen? Jag är nyfiken! 

Kategorier:

Kommentarer

  • Chatrine skriver:

    När vi startade vårt möbelföretag tog vi kontakt med en jurist för hjälp med mönsterskydd. Han rådde oss att avstå! Det var mycket pengar för ny firma och han menade på att ’de stora’ ändrar en liten detalj och då är det kört för tvist.
    Jag efterlyser verkligen en tanke bakom köpen och du ska ha enormt stort tack för det du gör!

  • Jämtlandshanna skriver:

    Ja, det är en svårt fråga det där vart gränsen går! Det finns onekligen extrema likheter. Påminner väl lite om klädbranschen där de billigare märkena snappar upp idéer från dom dyrare och gör egna varianter.
    Jag tror nog att det finns kunder för båda versionerna. De som sätter värdet i märket och köper den dyrare och de som köper den billiga för annars har de inte råd. Sen kan det ju vara större skillnad i kvalité på kläder än vad det är på lampor kanske.
    Som sagt, svår fråga!

  • Anonym skriver:

    Det stimulerar ju inte kreativiteten hos formgivarna som blir plagierade i alla fall….

  • Annelie skriver:

    Stackars formgivare! Efter kanske hundra skisser och många veckor når de sitt slutliga mål och en produkt ser sitt ljus. Sedan kommer en "fabrik" och säljer idén vidare som om det var deras – suck!

  • Johanna skriver:

    Bra där Frida! Bort med lookalikes!

  • Sofia PR skriver:

    Hej,
    Jag är både kund och återförsäljare. Tycker att det är bra att du uppmärksammar detta på riktigt! Tyvärr så måste lagen ändras, det går inte att ta en patent men ett mönsterskydd.. Nackdelen med detta mönsterskydd är att du bara behöver ändra en liten detalj för att komma undan helt laglydigt!
    Sofia

  • Rebecka skriver:

    Jag tycker nog i alla fall inte att vi som kunder har något "ansvar" när vi köper en kopia. För det första är det många som är långt ifrån så inredningsintresserade som vi (eller ni) är och som kanske inte alls vet att den där lampan är en kopia på någonting annat. Det är ju väldigt svårt att veta med tanke på hur många nya prylar som släpps och marknadsförs dagligen… men jag är helt med dig på att det inte är schyst och tycker också att det borde finnas ett bättre mönsterskydd. Helt klart!

  • Anonym skriver:

    Självklart kan kunderna omöjligt ha koll på allt men ett visst ansvar har man ju i alla fall när man medvetet vill åt en viss design eller form utan att vara beredd att betala vad det kostar. Visst kan det skarvas på hörn och göras mindre kostsamt för att man väljer andra material men en "kopia" är alltid en kopia och har inte samma andrahandsvärde/livslängd etc Tänker då främst på Designersrevolt, Blocketkopior på Eames osv .

  • Sofia skriver:

    Låter ju tyvärr väldigt tråkigt att det är i denna hårda och orättvisa
    Miljö många duktiga formgivare sliter i. I princip skulle ju vem som helst kunna starta ett företag, kontakta en fabrik och sedan bara börja producera "tweekade" produkter utan någon som helst egen fantasi eller talang. Tråkigt!

  • Marica skriver:

    Jag som konsument måste säga att jag tycker att det här är jättetråkigt! Vi lägger idag ner både tid och pengar på att skapa en unik och individuell stil, både när det kommer till mode och inredning. Rena plagiat av den här typen, oavsett pris på originalvaran, får det bara att kännas plastigt och ihåligt.

  • Jag var inte medveten om att det är fabrikerna som säljer någons design i "nya" samplade produkter. Förfärligt. Den senaste tiden tycker jag mig att det formligen exploderat imitationer hos de stora varuhusen och billighetskedjorna. Nu har jag förklaringen varför samma pryl dyker upp överallt. Tack! Det här är en viktig fråga. På min blogg har jag valt en kunskapsinriktning. Att sätta saker i ett sammanhang och lyfta designklassiker. Genom att visa fram ursprunget göra det lättare att välja. Och välja originalet. Och jag uppskattar att du driver den här frågan. Och det här var en ny infallsvinkel.

  • Helena D skriver:

    Jag håller med att det är bra att du uppmärksammar och tar upp detta här på din blogg. För min del gör det att jag hellre riktar min uppmärksamhet på äldre, "riktig" design. Så länge det går vill säga, och dessutom är det ju många gånger som säger ju plånboken stopp. Det massproducerade "lika som bär" som man ser överallt förtar min glädje med design faktiskt. Trist!

  • Helena D skriver:

    Oj vad knepig grammatik det blev när jag klippte ut lite text, men det framgår väl vad jag menar iallafall 😉

  • Sofie Sjöström skriver:

    Nu vill jag tvista till diskussionen något. Har funderat på om företagen ibland anlitar oss designer för att det ska vara ett namn som det kan skrivas om och marknadsföras om, men att designen i sig är mindre värd än vetskapen om att en designer ligger bakom inom vissa branscher. Vad tror ni om det resonemanget? Ligger det ett erkänt designnamn bakom, kan prislappen höjas trots att designern knappast kostar något för företaget i det stora hela. Hela möbelindustrin kastar ju ut nya möbelnyheter med nya formgivare för att synas och höras jämfört med för 20 år sedan. På det viset blir det svårt att få fram några riktiga "klassiker" från 2000-talet. Har även en kollega som drivit upp ett varumärke under en 7-årsperiod och som idag omsätter så skapligt så hon haft råd att anlita en resande säljare på heltid. Vad händer då? Jo, hennes agent i ett annat land kopierar hennes koncept och säljer likvärdiga produkter i ett annat varumärkesnamn…. Återförsäljarna köper och tror att det är hennes produkter. Vem ska man skylla på här? Återförsäljarna eller agenten som kopierade?

  • Lasse skriver:

    Det är ju tyvärr så när det finns pengar i det finns det genvägar!

  • Peter skriver:

    I detta fall ska ju Lyktan Bankeryd ha en fet markering för de håller ju uppenbart på med plagiering.
    Kopiering händer hela tiden. Jag tycker att vi som konsumenter har ett miljömässigt ansvar att köpa original och högkvalitativa produkter med lång livslängd. Allt för miljöns skull. En billig kopia har aldrig samma miljöansvar bakom sig och oftast väldigt dåliga arbetsförhållanden för arbetarna. Idéer stjäls hela tiden vilket är smolket i designers glädjebägare! Köp original!

  • Tove skriver:

    Ja det är tråkigt att se plagieringar och kopieringar frodas på inredningsmarknaden. Personligen gillar jag det inte men jag funderar om det ändå är en "naturlig" utveckling till följd av en globalare värld – snabbare steg mellan idé, lansering och försäljning.
    Visst kan man säga att vi konsumenter har ett ansvar. MEN jag håller mer Rebecka ovan. Vi får komma ihåg att vi som diskuterar här är väldigt inredningsintresserade och insatta i branschen. De flesta konsumenter har ingen aning om att de köper en "kopia". De ser bara en snygg möbel: "Å vilken snygg plaststol med träben"" och vet då inte vilken som är originalmöbeln eller hur den ser ut. Är man inte insatt så kanske man heller inte riktigt vet varför man tycker just den stolen är snygg, man har inte tänkt på att vi konsumenter matats med plaststolar med träben i fyra års tid.
    En annan faktor tror jag är det klassiska Internetsyndromet som gör att fler konsumenter snabbare nås av de trender som råder. Visst snurrar inredningstrenderna snabbare nu än för tio (till och med fem) år sedan. Jag upplever också en större märkesfixering av inredning än tidigare, framförallt vad gäller accessoarer. Nu "måste" vi alla köpa en daggvas, en Hay-hand och en Tom Dixon-lampa – om inte annat så för att kunna ta snygga Instagram-bilder. I medier/sociala medier ser vi på ett ögonblick vad "alla" har hemma, hur innefolket lever och vad man behöver för att ha ett lyckat hem (fasad). För dem som inte är beredda att lägga lika mycket pengar på inredning, tjänar mindre och kanske är ombytligare i sin stil är det då lätt att få till den rätta känslan genom att köpa en kopia istället för originalet.
    Hoppsan, ursäkta uppsatsen! Men det är ett sjukt intressant diskussionsämne!

  • Tänker som agent för några möbelmärken i Sverige komma med några kommentarer. Vi ser dagligen nya kopior dyka upp på marknaden. Utomlands är det galet, galet många som tillverkas hela tiden. Respektive leverantör hinner inte med att följa upp alla kopior som kommer, främst från Kina.
    Men, nu kommer även kopiorna allt oftare ifrån våra svenska, ganska erkända leverantörer. Ett exempel ser ni här.
    Original: https://www.foscarini.com/diesel/en/lamps/floor/fork/gallery.html
    Kopia: https://www.lampgustaf.se/Hem/Produkt/105081/LEGEND.aspx
    Vad jag, framför allt, tycker blir så tråkigt är den slit och släng-menatlitet som är resultatet. Trenderna växlar så oerhört snabbt, så konsumenten vänjer sig vid att man kan byta ut sina lampor, bord, stolar, soffa mm med ganska jämna mellanrum utan att tänka på resultatet runt omkring oss. Leverantörerna producerar oftast med ett långsiktigt perspektiv, både med tanke på design men framför allt med kvalitet. När det sedan kopieras så görs det inte med samma kvalitet och slutkunden vänjer sig vid att produkten inte håller kvaliteten i längden och behöver byta ut om ett tag och byter då kanske till nästa "trend". Allt går så fort idag och i längden så tror jag inte att det håller att alla ska hinna med i alla trender. Ett långsiktigt tänkande är det bästa för alla. Och där tror jag att ansvaret är ganska stort på de företag som kopiera men att även slutkund måste tänka ett steg längre. Jag är väl medveten om att alla inte har råd att köpa original, men andrahandsmarknaden idag är enorm och man kan köpa många fina original för mindre pengar än du köper en ny kopia. En tanke bara.

  • Maria skriver:

    Oerhört intressant information från Lyktan Bankeryd. Själv har jag jobbat lite åt ett belysningsföretag vars design ofta kopieras. De har varit lyckosamma med någon process, men det har tagit tid och kostat mycket pengar och fråga är vad det i slutändan har gett.
    En annan vinkel är hur formgivarna själva ser på saken. Flera jag intervjuat har inte velat göra någon stor sak av att de blir kopierade. Vissa känner sig lite smickrade, andra är rädda att framstå som gnällspikar. Slutligen tror jag inte att man kan lägga något större ansvar på konsumenten. Långt ifrån alla har så mycket koll att man är medveten om det finns ett original till det man hittar butiken. Men hur tänker de återförsäljare som har både kopior och original i sitt sortiment, tro?

  • Har samma erfarenhet av problematiken kring kopieringen som Lina Carnerud Örner så ypperligt beskriver här ovan.
    Håller med Lina i allt som hon skriver i sin kommentar. Det är i grund och botten dagens slit och släng mentalitet och jakten på snabba kickar som driver på hela kopieringsmaskineriet.
    Vi vill själva ha mer i vår plånbok, mer betalt för utfört arbete men vi vill betala MINDRE för varor och tjänster. Hur kan det någonsin gå ihop?
    Inredningshjälpen/Anette

  • Anna skriver:

    Att Lyktan Bankeryd skyller ifrån sig på en fabrik är fel och pinsamt för dem. Det är de som har släppt kopiorna på marknaden och är ansvariga för sin produkt och tillverkning. Det här är en viktig diskussion för formgivarnas framtid och det finns regler för immateralrätt, det är ingenstans i samhället ok att stjäla och det gäller likväl produkter och mönster. Om den som står bakom originalet vill erbjuda marknaden en billigare produkt så är det självklart den formgivaren eller företaget som ska se över konstruktion och material för att framställa en billigare artikel. Det är absolut ingen utomstående som ska stjäla design och sedan gömma sig bakom argumentet att fler ska kunna köpa. Det här är en jätteviktig diskussion för att vi ska få nya formgivare och varumärken och ta gärna in advokat till din hjälp Frida de kan förtydliga att det inte är rätt att ta från andra i något fall och peka på lagar och regler för den som känner sig osäker var gränser går.

  • Sara Linnea skriver:

    Bra design kommer alltid att kopieras, i många branscher. Det är ett sätt för oss vanliga dödliga med medel/låg inkomst att ha fina prylar i vårt hem.
    Vi ser bloggar/magasin som inspiration. Det är många gånger irrelevant att tro att vi ska kunna hålla takt med den stylade världen.
    Diskussionen är onödig. Ibland undrar jag vad vi betalar extra för när det kommer till "äkta design".
    Prestige?
    Status?
    Yta?
    Vad är egentligen äkta då?
    Tar inte upp kvaliteten, för jag tror det kvittar. Då får man handla på loppis, för det gjordes inget skit för 50 år sen. Till skillnad från dagens slit-och-släng-samhälle.

  • Mia skriver:

    Jag tänker att det finns kunder till alla. De som är genuint intresserade av design och de som ser en lampa som ett bruksföremål och inget mer. Ingen sämre än den andra. Kunder har inget ansvar att veta vad som är "kopior", hur ska en kund ens kunna veta det om hen inte är riktigt insatt i designhistoria och det är ju väldigt få som faktiskt är det. En del satsar på unik konst, andra gillar att klicka hem planscher från Mokkasin eller Ikea som det finns hur många som helst av. Var och en gör som den vill tycker jag.

  • Christina skriver:

    Tycker att det är en ganska fånig diskussion. Vad gör inte HM och IKEA i allra högsta grad? Jag är själv formgivare och tycker att man ändå ser om det är original eller kopia. Och gör man inte det så är väl originalet inte tillräckligt arbetat ändå. Det handlar ju om känslan och kvalité. Använder en formgivare dessutom bra material så står det sig och det är sällan tanken med en kopia. Oftast gör du ju en kopia i ett billigare material.

  • Peter skriver:

    Jag tycker denna diskussion är mycket aktuell för jag brukar själv se drivor av produkter i butiker som mer eller mindre uppenbart har hämtat sin design och formgivning från mer kända formgivare.
    "Alla ska kunna erbjudas modern inredning utan att det ska kosta" brukar det låta. Ja men det fina i kråksången är att oftast så håller inte kopiorna samma kvalitè och är gjorda i helt andra material än den äkta varan.
    Jag som är intresserad av design och formgivning men inte kan spendera några större summor på det intresset, väljer hellre att köpa EN äkta produkt väldigt sällan någon gång då och då än att köpa billiga kopior mer ofta.
    Klädindustrin är likadan. Mode erbjuds till ett billigt pris så man kan hänga med i modet ofta men till vilket pris? Undermåtlig kvalitè och ett bidrag till vårt slit-och-släng samhälle.
    Det som kanske är mest tragiskt och sorgligt enligt mig är att andra ska sko sig på en framgångsrik formgivare och kopiera dess produkt och rida på samma framgångsvåg.
    Ju fler som köper kopiorna och får frågor var de köpt dem, desto mer glöms den som från första början formgivit produkten bort, det är om något som gör att åtminstone jag väljer att köpa den äkta varan så att formgivaren får det erkännande han/hon förtjänar.

  • WIGI skriver:

    Tack för en väldigt intressant samling av detta skamliga företagets agerande!
    De tycks tyvärr inte bara plagiera större varumärken utan till och med jag som väldigt ny i branschen har nu råkat ut för dem då de med sina Stella fyrkant i betong och Mini i marmor har plagierat mina lampor. Kan det bli mer pinsamt??

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.