Annons

Lika som bär: Tom Dixon

Man behöver inte gå på Formex för att förfäras över de skamlösa kopiornas storhetstid i branschen. En titt i möbelkedjornas kataloger duger gott som bränsle till den irritationen. Man undrar ju lite om det överhuvudtaget finns någon stolthet hos en formgivare som väljer att rita och ta fram något så uppenbart inspirerat som detta. Mios nya lampa Nina, en rak ripoff på Tom Dixons storsäljare Beat Tall. Fast med kopparfärgad insida. Inte okej, om du frågar mig. Visst är de här lika som bär?
Orginalet: Tom Dixons Beat Tall, pris 3870 kr
Lookalike: Mios nya lampa, Nina pris 299 kr

Kategorier:

Kommentarer

  • Catarina skriver:

    Jag håller med. Väldigt likt. En tydlig ripoff.
    Ibland tycker jag att kopiorna ser helt okej ut. Men i det här fallet är den ju inte alls lika fin.
    Som formgivare, kan man ens säga att man gjort den? Det tycker jag är dålig reklam för sitt eget varumärke i så fall. Vem sätter sitt namn på sånt?

  • Johanna skriver:

    Ja, verkligen lika som bär.
    Jag tycker att Mio har mer och mer kopior i sitt sortiment. Eller har det alltid varit så?

  • Linda skriver:

    Mio är helt klart värst av kedjorna, det är säkert 90% kopior. Dags för ett upprop?

  • Josefin skriver:

    Helt smaklöst på alla sätt. Såg också detta i katalogen. Vissa skäms inte! Men får man ens göra så här?? Håller med om att ett upprop hade känts lite skönt…

  • Sofie Sjöström skriver:

    Jag har själv formgivit för Mio för ca 10 år sedan och tyvärr är det så att många av kedjorna kopierar från alla mässor och tycker att detta är helt OK. Kanske är det vi konsumenter som måste sätta stopp – bli mer medvetna vad vi stödjer när vi köper från kedjorna. Vi formgivare har svårt att påverka kopieringen. Har själv varit i skiljedomstol i ett fall vilket tog musten av mig men jag fick rätt ändå mot ett svenskt möbelföretag som fick betala för sig.

  • Martin skriver:

    Hahaha! Fantastiskt! Att de bara vågar…
    Tror nog det är bra om vi tar de där mojitosarna snart. Det är bra för nerverna har jag hört. En till dig, en till mig och två till mänesjern!
    Kram!

  • Kristin skriver:

    Det är så tragiskt och beklagligt att det får fortsätta på det här viset. Ramarna är inte tillräckligt strikta i rättssystemet och många stora företag har jurister som sitter och granskar designen så att den håller sig inom de rättsliga "gränserna".
    Vi är ju många designers som de skulle kunna samarbeta med istället.
    Det är bra Frida att du tar upp detta! Men ett upprop hade verkligen varit på sin plats snart!

  • johanna skriver:

    Jag har slutat handla på Mio för läääänge sen… suck!

  • Marty skriver:

    Mio kopierar sina leverantörers bästsäljare och låter tillverka i Fjärran Östern. Billigare? Javisst. Sämre kvalité? Oja! Man har fått kalla tillbaka flera lampmodeller då de visat sig ha brister i elsäkerheten..

  • Bella skriver:

    En av de största anledningar jag bestämt mig att byta bransch (i mitt fall från mode men som designer är saken den samma). Vill inte sitta och inspireras (Läs kopiera) hela dagarna…

  • Jennie skriver:

    Inte ok.

  • Anonym skriver:

    Inte roligt när alla håller på och kopierar

  • Carina skriver:

    Vad är problenmet? Det är väl bara att ni köper dyrgripen originalet och låter bli att handla kopian eller? Återigen skulle jag ta det som en komplimang att man skapat nåt snyggt som alla vill kopiera. I slutändan så är det ju så att det ändå är originalet som räknas.

  • Wiveka skriver:

    Kan det inte vara som i läkemedelsbranschen att kopiorna kommer så fort patentet gått ut. I detta fall mönsterskyddet som gäller Max 25 år.

  • Wiveka skriver:

    Kan det inte vara som i läkemedelsbranschen att kopiorna kommer så fort patentet gått ut. I detta fall mönsterskyddet som gäller Max 25 år.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.