Annons

Veckans snackisar och nyheter – v 42

Vecka 42 har bjudit på kyla, till och med snö på vissa håll, samt en och annan solglimt. Både väder- och nyhetsmässigt that is. Eller vad sägs om en iskall designprins, snömosigt snack, en ny blomstrande butikskedja och årets kulör? Här kommer en summering av de senaste sju dagarna. Enjoy!
Låt oss börja med det roliga. Nordsjö bjöd in till ett riktigt lyckat lanseringsevent av ”årets färg” i onsdags. Många bloggare var på plats för att mingla och måla samt beskåda Hannas Wessmans installation. Den nya trendkulören Teal med pressbilder spreds snabbt som en löpeldnätet.
I veckan kom också den glada nyheten att webbshopen Royal Design blir butikskedja! RD skyltar upp sju affärer i ett slag! Bl a tar de över Cerveras franschisebutiker i Karlstad, Visby, Landskrona och Kristianstad liksom anrika Josephssons glas & porslin i Göteborg och Hasselgrens i Lund. Kul!
Mindre kul tror jag därmot att prins Carl-Philip har haft det sedan Form Magazine avslöjat att han aldrig designade det där gnistskyddet för Svenskt Tenn. Han satte tydligen bara sitt namn på det. Nu ifrågasätter medierna precis allt han gjort och kallar honom Den motvillige Designprinsen”…
Hjärnan bakom Carl Philips roll som ”designprins” sägs vara reklamaren Michael Storåkers, VD för Bukowskis och styrelsemedlem i prinsens företag CPhB Design AB och Bernadotte & Kylberg AB. Även om inte ”Slottet brinner” så har de här herrarna onekligen fått det lite hett om öronen nu…
Och i USA har Martha Stewart varit i blåsväder i veckan sedan hon låtit sig intervjuas av Bloomberg News där hon sågade en stor del av sin egen målgrupp (bloggande amerikanska pysslare) med citatet: ”Who are these bloggers? I mean they’re not trained editors and writers at Vogue magazine.…”
Det är ju förvisso sant, men Martha kanske har glömt att hon själv byggt sitt varumärke och en stor del av sin popularitet på den amerikanska drömmen dvs att hon är ”self made” och utan formell utbildning. Och inte minst, att många av hennes kunder är just ”hobbypysslare” som hon en gång var… Nåväl. Låt oss avrunda den något stormiga veckan med en ny höstharmonisk syssla som många Instagrammare har hängett sig åt de senaste dagarna. Kolla in hashtaggen #höstmandala och inspireras!

Foto: Nordsjö, faksimiler från DN/SVD/AB, skärmdump från Bloombergs och Instagram

Kommentarer

  • Lulluh skriver:

    Jättefin blogg och bra innehåll 🙂

  • living by Miriam skriver:

    Händelserik vecka 😉

  • Maria skriver:

    Att RoyalDesign blir butikskedja är ju sant på så vis att deras skyltar kommer upp, men det är inte de som öppnar butikerna, utan det är franchisetagare som står för risken, företagandet och investeringen. Väsentlig och stor skillnad. De står egentligen bara för den ökade omsättningen utan annan risk att i fall av franchisetagarnas konkurs eventuellt förlora betalning för vissa fakturor (beroende på upplägg, kanske behöver franchisetagaren betala vid leverans, i så fall är RD helt riskfria.).
    Jag blir så irriterad jämt när företag vill ta åt sig äran då andra investerar och riskerar.

  • Lina skriver:

    Måste testa att göra ett sånt där lövkonstverk!

  • Lina skriver:

    Jag tycker det är väldigt spännande att ingen längre pratar om "slottet brinner" som ett plagiat, utan det försvann när prinsens namn försvann. Båda är väl lika fel, eller? Men ja, en väldigt pinsam soppa.

  • Felicia Marthe skriver:

    Otroligt inspirerande blogg!

  • Linn skriver:

    Hej Frida,
    en helt annan fråga. Är gravid och funderar på att köpa en Bed in bed/babykorg som skrev om i våras. Jag undrar därför hur mycket användning du fick för den och om du är nöjd?
    Tack för en bra blogg som jag nu läst nästan sedan starten=)
    MVH
    Linn

  • STILITIDEN skriver:

    Intressant vecka och sum-up av den och prinsdebatten…den lär väl fortsätta. Men jag gillar hursomhelst hans senaste "verk" eller den han som står som initiativtagare för; Rörstrands Rödlistan. Fast upp på bordet och äras den som äras bör. Och Martha faller lite på eget grepp där, håller med dig.
    Kul att du visar höstmandala – att döma av "likes" på Instagram har jag märkt att vackra löv och blomster slår med hästlängder hur snygga inredningsprylar som helst:)
    Ha en skön måndag!

  • A. skriver:

    Intressant sum up och intressanta kommentarer också. Kul att läsa varje vecka!
    Maria om det är så lätt att starta franchise på andras bekostnad varför gör då inte alla det? 😉

  • Som alltid intressant läsning!
    Trevlig måndag allesamans =)

  • Emilie Thulin skriver:

    Tråkigt med prinsdebatten. En gammal klasskompis gjorde en väldigt bra jämförelse med designparet Eames, som hade en hel stab med formgivare under sig. Men på möblerna står endast Eames. Tycker nog att man är lite väl hård mot prinsen – i en bransch där det redan snålas med cred.

  • M.T skriver:

    Det stämmer inte att Josephssons är köpta av R.D, enbart att ett samarbetsavtal slutits. Josephssons har mer än 100 års erfarenhet av att driva fysisk butik med all den kunskap det innebär, R.D kan e-handel och har etablerat sig mycket väl på nätet.
    Förhoppningsvis är det en match made in heaven, men det återstår ju att se?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.