Utomlands tycks ju gränsen mellan journalistisk integritet och marknadskrafter vara något suddigare än i Sverige. Jag vet inte om det har med skillnader i lagstiftning eller moral och etik att göra men när man går runt bland butiker i London och N.Y. är det inte ovanligt att man ser skyltfönster stylade av chefredaktörer och stylister från kända mode- och inredningstidningar. Man kan också springa på stora kampanjer, där tidningsredaktioner har valt ut ”favoritprodukter” hos kedjorna, som de rekommenderar kunderna via skyltar och allehanda garnityr. Här i Sverige görs det trevande försök ibland, men det är sannerligen glest mellan skotten i inredningssammanhang – till skillnad från den svenska modebranschen ska sägas – där exempelvis H&M utan problem kan få en chefredaktör från Bonnier (Elin Kling, StyleBy) att kisa för sitt ”oberoende” och formge en limited-edition-serie. Utan att det ifrågasätts av konsumenterna, och utan att det blir ointressant för andra mediahus att skriva om och skapa PR för plaggen. Därför blev jag lite nyfiken när jag såg att Linum nu lanserar en textilkollektion formgiven av det internationella magasinet ELLE Decoration på stundande Formex. Det ska bli spännande att se hur den kommer tas emot av den svenska redaktörskåren. Kommer Sköna Hem att skriva om den, tro? Vad är din gissning?
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Intressant! Kollektionen ser riktigt fin ut, det man kan se på bilderna iallafall. Jag gissar att vi kommer att kunna läsa om kollektionen i några inredningstidningar, men långt ifrån alla…
usch! har så svårt att tyck om sådant här, ser både för och nackdelar med dessa samarbeten. Men troligtvis finns det nog fler tidningar än Elle som kommer skriva om detta.
Sköna hem har för hög svansföring men kanske Alltihemmet? Eller Plaza-vi-tar-in-allt-Interiör?
Kollektionen ser bra ut och bilderna är levande. Tror nog inte ALLA kommer skriva om det.
Har inte Elle Interiör i Sverige gjort ett liknande "utvalt av" på Åhléns eller minns jag helt fel nu? Vi kommer förmodligen se mer av detta även i inredningssammanhang kan tänkas.
En fundering bara – är inte detta eller exemplet med Elin Kling likvärdigt med att du rekommenderar kulörer för Alcro?
Eller är det kombinationen magasin/tidning och företag du är kritisk till?
Jag håller helt med dig om att en tidskrift med profileringen att vara oberoende bör hålla sig till sin linje och inte göra samarbeten i komersiellt syfte.