Annons

Är det bara jag?

Okej, nu måste jag göra en Hotspot och analysera branschreklam. Förlåt mig, men ibland är det svårt att hålla sig. För ett par dagar sedan fick jag nämligen en bunt danska inredningstidningar och när jag sedan bläddrade igenom dem, däribland det senaste numret av Bolig Magasinet, så kändes annonsen för Royal Copenhagens kulörta ”contemporary collection” väldigt bekant. Eller åtminstone bildidén till den. Är det bara jag, eller känns inte det här väldigt mycket Mateus 2008? Vad säger ni andra inredningsnördar om annonskonceptet med färgstänk på staplat vitt porslin?

Foto: annonsbilder utan text för Royal Copenhagen vs. Mateus. Vilken är vilken?

Kategorier:

Kommentarer

  • Jo väldigt lika! Men var det ingen text på eller har du tagit bort den? Mateus är ju bilden till vänster. Den var snyggare!

  • Frida skriver:

    Visst är det kul att en stor etablerad ibland inspireras av en liten uppstickare.

    Och ja, jag tog bort annonstexten (se ovan).

  • Som foto betraktat ser det läckert ut. Som reklam… tja, jag tycker det känns för långt från verkligheten för att sända köp-signaler till mig. Å andra sidan, riktigt tråkig reklam är ibland för nära verkligheten (typ reklam för tandkräm där någon superseriös tandläkare maler på om hur bra den är). Svårt att hitta en bra balans kanske?

  • Lina skriver:

    Jag gillar det! Mateus (till vänster) var kanske inte ens först, bara först för oss. Ju mer man läser om reklamens historia förstår man hur mycket av det vi ser som "nytt" inte alls är helt nytt. Och det är väl som med allt, influenserna finns där, inspirationen föddes någonstans, i någon idé av någonting av… 🙂

    Helt klart intressanta tankar att bolla!

    Trevlig helg!
    Kram

  • Jimmy Forsberg skriver:

    Haha, nästan lite pinsamt om jag får säga det själv. Att ett sådant väletablerat företag inte kan komma på något eget!

  • Iris skriver:

    Jag gillar den till vänster bättre, den var enklare. Den andra var lite rörig. De var väldigt lika i alla fall…

    kram /iris

  • Speja skriver:

    Bra uppmärksammat. Alltid kul att se hur man inlueras av varandra – och hur väl, eller inte, man kan dölja var influensen kommer ifrån.

  • Caroline skriver:

    "Överinspirerat". Än värre är reklam som är ofta är rolig, men inte har med produkten att göra: pengarna i sjön. (Som exempel just nu tänker jag på en radioreklam med klassikern "Bappelsin gubbjävel", har ingen aning om vilken produkt de säljer i sammanhanget).

  • Monnah skriver:

    Helt klart måste skaparen vara inspirerad av Mateus annons, medvetet eller omedvetet. Tankarna på det där att man måste "uppfinna hjulet" varje gång man skapar något själv har gett mig själv stor prestationsångest. Man måste släppa på det lite för att inte sluta göra saker helt och hållet. Naturligtvis känns det trist då stora reklamfirmor gör saker som inte känns nya (för kunden), men inspiration är samtidigt det som driver skapande framåt.

  • pethra skriver:

    Jag har sett färgstänk på fler ställen, om än inte på porslin. ILVA kör med det nu. Kanske något som ligger i tiden? Mateus reklam känns mycket finare än Royal Copenhagens, men det finns helt klart stora likheter!

  • J o h a n n a skriver:

    Ja de känns verkligen lika! Hoppas du får en trevlig helg!

  • Mia skriver:

    Japp verkligen lika, dock var ju "orginalet" Matteusen mycket läckrare! Ha en fin helg Kram Mia

  • Anonym skriver:

    Just sättet att marknadsföra porslin genom att stapla produkterna onaturligt på varandra syns nästan överallt just nu. Jag tror att det har gått inflation i det bland dekoratörerna.

    Jag tror inte att de tagit efter endast Mateus i det här fallet utan att det mer är en presentationsteknik som är populär.

    Likafullt vore det roligare med variation i produktmarknadsföringen.

  • Johanna skriver:

    Oj, ja det var verkligen likt. Lite tåkigt då det inte kommer nya idéer i den typen branch. Känns som att människor med så kreativa yrken borde vara lite mer nyskapande. Håller med en tidigare kommentar om att det känns som man sett det här med staplat porslin mycket nu…

  • smäm skriver:

    ingen aning om vilken som är vilken (är ingen inredningsnörd;), men som annonsnörd kan jag hålla med om att någon helt klart snott idén.

  • Anna skriver:

    Absolut likt. Svår balans det där om vad som är att kopiera och vad som är inspiration….Tack för inspiration på din blogg hursom! Gå gärna in på min blogg om inredning och design. Kolla exempelvis om du känner igen Hollywood-hemmen. Trevlig helg. Anna

  • Japp, mycket lika! Men jag går emot strömmen och föredrar Royal Copenhagens bild – antagligen för att jag gillar djuren. Kul!

  • Elin skriver:

    Jag vet inte när Mateus hade sin kampanj, men redan förra hösten, när Royal Copenhagen lanserade Louise Campbells servis Elements använde de detta annonskoncept. Bild: frUi6kjzJ0/Sp6ocj6KaPI/AAAAAAAAB1M/72H1xVmgQrk/s400/webbelementsservisr-419×600.jpg” rel=”nofollow”>https://1.bp.blogspot.com/frUi6kjzJ0/Sp6ocj6KaPI/AAAAAAAAB1M/72H1xVmgQrk/s400/webbelementsservisr-419×600.jpg
    Själv tror jag att de bara har byggt vidare på sin egna idé

  • Elin skriver:

    Jag vet inte när Mateus hade sin kampanj, men redan förra hösten när Royal Copenhagen lanserade Louise Campbells servis Elements hade de detta annonskoncept. Bild:
    frUi6kjzJ0/Sp6ocj6KaPI/AAAAAAAAB1M/72H1xVmgQrk/s400/webbelementsservisr-419×600.jpg” rel=”nofollow”>https://1.bp.blogspot.com/frUi6kjzJ0/Sp6ocj6KaPI/AAAAAAAAB1M/72H1xVmgQrk/s400/webbelementsservisr-419×600.jpg
    Själv tror jag bara att de byggt vidare på sin egna idé. Hurvida vem som inspirerades av vem tror jag att detta är en blanding av en slump och trender som ligger i tiden.

  • Ida skriver:

    Men varför inte ta extremt mönstrat porslin och hälla vit färg över :p detta påminner mig även om en reklam på tv där det faller saker i slowmotion ner i grön(?) färg.,

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.