Mässorna rullar på i Europa. Den här veckan har det varit Maison Objet i Paris och nyheterna har fortsatt stått som spön i backen. Här kommer en summering av vecka 36 – för dig som vill ha koll på vad som händer i inredningsbranschen just nu!
Svenska Layered går all in på 70-talsestetiken. Numera gör de ju både möbler och mattor och dessa bilder är plåtade i Unckels fina tegelvilla.
Jag vet inte vad jag tycker om att
Norrgavel slirar i sin tro på tidlöshet och satsar på starka säsongsfärger, men i veckan kom iaf en pressrelease om deras höstnyheter.
Fritz Hansen har utökat sin kollektion ”inredningsaccesoarer” under namnet Objects.
Värt att notera:
– Kitchentime når 100 miljoner men ökar förlusten
– Ellos letar efter fler butikslägen efter framgångarna i Mall of Scandinavia
– Hemnet har fått en ny (kvinnlig) VD
– Och fotografen Pia Ulin är aktuell med en ny bok!
Anette visade nya bilder från
HEM’s showroom i veckan. Mycket 70-tals kulörer med olika toner av brunt och rostorange. Ja. Ni fattar konceptet.
Även lågpriskedjorna satsar på de roströda/rosa tonerna och retroinfluerade färgblocken i höst. Se H&M Homes nyheter HÄR + en packe bilder som släpptes i veckan.
Och på tal om retrovurm så släpper danska ByLassen sin designljusstake Kubus i samma material som orginalet gjordes i när den lanserades på 60-talet: bränd koppar. På samma tema är veckans mest ombloggade obekt till salu en maxad mexitegelvilla. Ovant men inspirerande. Se fler bilder HÄR och ha en skön söndag!
Foto: Layered / Norrgavel / H&M / HEM / Kubus / Ekenstam
Kommentarer
Sett denna lookalike? Skruf CSA vs. https://www.tradera.com/item/341194/288997771/kanna-boda-nova-signe-persson-melin
Åh, håller med om Norrgavel. Älskar deras filosofi och deras möbler. Förstår dock inte varför de har börjat "uppdatera" deras soffor (som nu blir mindre tidlösa och mer lika annat), ha säsongens kulörer etc. Visst förstår jag att de behöva sälja och att lansera nyheter är ett sätt att nå ut i "bruset", men det skulle man väl kunna göra genom att plåta snygga bilder i inspirerande miljöer istället?
Jag blir också ledsen över Norrgavels senaste kampanjer. Känns som det går stick i stäv med grundfilosofin att ens tala i termer av höstens hit och vårens dit – än värre ställa om produktionen och agera på övergående trender. Det är ju inga subtila detaljer heller utan resurskrävande klädslar och stora penseldrag….
Så snyggt det brunröda påslakanet var!
MexiSTEN. Inte tegel. Same same but different 😉
Norrgavels värdegrund säger konsumera mindre men bättre; att omge sig av färre saker, men av högre kvalitet. Saker som håller funktionellt och estetiskt, helt enkelt – vilket inte är så enkelt – tidlöshet. Det visar sig verkligen i möbelsortimentet som stått sig unikt bra genom alla år. Samtidigt finns en motsatt längtan efter förändring och förnyelse. Norrgavel har alltid försökt att hantera båda dessa sidor. Själva möblerna ska hålla länge, kanske i generationer, men de kan behöva målas om eller få ny klädsel efter ett eller ett par decennier. Det är här vi talar uppdatering och lek med trender.
Uppdateringen av Norrgavels soffor 2017 har inte med trender att göra. Jag vill att form ska följa funktion/innehåll. Då sofforna ritades låg spiralerna i sofframen, men sedan fler år har de flyttat upp i själva plymån/sitsen. Som en konsekvens har jag länge velat korrigera formen, vilket nu är gjort.
Nirvan Richter, formgivare Norrgavel
Tack för ditt raka svar Nirvan. Det uppskattar jag!