Annons

Sexig tjej som säljer inredningsgrej – är det okej?

Jag kan bara applådera de senaste veckornas mediauppbåd kring hashtaggen #metoo som synliggjort den unkna kvinnosyn och objektifiering som fortfarande existerar i vårt samhälle. Det är hemskt att vi ska behöva diskutera sådant 2017. Steget från den debatten till inredningsbranschen kan ju tyckas ganska långt, men jag skulle vilja ta tillfället i akt att inflika en liten reality check här. Eller en uppmuntran till självrannsakan för oss alla. För hur står det egentligen till med den kvinnliga objektifieringen i hemmet?
Ta en titt på Hemnet, eller i valfri blogg eller inredningsmagasin. Hur ser det ut på väggarna? Bilder på halvnakna tjejer som visar tuttarna eller rumpan eller tittar in i kameran med sug i blick är mer regel än undantag. Det är inga konstigheter. Det är fotokonst. Jag är inte ett dugg bättre själv som har Helmut Newtons och Kate Moss böcker framme i små stilleben här hemma, till vår 4-åriga sons beskådan.
Och hur kommer det sig egentligen att ”sexig tjej som säljer grej” skapar ramaskri när det kommer till annonser för fälgar eller bilar, men verkar gå obemärkt förbi när det kommer till bäddset, krukor eller bänkskivor. Jag bara undrar. Hur tänker vi kring detta?

/BILD RADERAD AV UPPHOVSRÄTTSLIGA SKÄL/
Kampanjbild för haussade Dirty Linen. Vad vill man säga med den bilden undrar jag?

/BILD RADERAD AV UPPHOVSRÄTTSLIGA SKÄL/
Eller den här? Från Dirty Linens SS 2017. Kunde varit en sida i Slitz?

/BILD RADERAD AV UPPHOVSRÄTTSLIGA SKÄL/

Rimlig reklam för bänkskivor?

/BILD RADERAD AV UPPHOVSRÄTTSLIGA SKÄL/
En hyllad kampanjbild för IsaDecos krukor från förra veckan. Relevant rekvisita?

Kategorier:

Kommentarer

  • Erica skriver:

    Bra att du tar upp detta! Undrar också över rimligheten i och tanken bakom dessa reklamer…

  • Erica skriver:

    Bra att du tar upp detta! Undrar också över rimligheten i och tanken bakom dessa reklamer…

  • Marja skriver:

    Extra intressant eftersom jag (fördomsfullt nog?) antar att det är en större andel kvinnor än män som är intresserade av heminredning och står för dessa inköp. Ett bra exempel på att även kvinnor internaliserat den patriarkala blicken, vi reagerar inte nämnvärt på att bilder på kvinnokroppar används för att sälja bänkskivor och krukor….

  • Anonym skriver:

    Älskar Residens hjärndöda förklaring "inspirerad av modevärldens estetik". Ja, modevärldens sunkiga skeva sexistiska estetik ja… men lite ifrågasättande från en tidning kanske vore på sin plats här – varför ska vi välkomna det till vår bransch. Har ju inte ett jäkla dugg att göra med produkten? Eller hånglar ni ofta upp era krukor i poolen???

  • Emilia skriver:

    Men jösses, förutom att det är väldigt märkligt är produkterna dessutom extremt dåligt exponerade enligt mig. Suck.

  • Helena skriver:

    Så sant så sant!! Jag hade själv tidigare en poster från Fotografiska. David Lachapelles foto med två kvinnor med bara bröst. Även om de var roliga/tankvärd/intressant med en kvinna som sprutade bröstmjölk så känns det ändå lite sunkigt på något sätt. Den kommer inte upp igen. (Förresten ser inga amningsbröst ut som de på bilden!!)

  • Felicia skriver:

    Jag blir galen av det där. Har t ex reagerat på hur ofta Lotta Agaton lagt ut bilder av nakna tjejer på sin blogg. Det vore en annan grej om det var ungefär lika många killar som exponerades på detta sätt men så är det ju inte.

  • Anonym skriver:

    Sätter en peng på att flera som nu läser dina tankar om konst/prints och trenden med nakna kvinnor porträtterade i poserande och utmanande vinklar tycker att den här debatten är fånig. "Det är ju bara tavlor liksom, det betyder ingenting sexistiskt för mig?…" sluta löjla dig Frida.
    Till er vill jag bara fråga: Hade du hängt upp en tavla på en fet kvinna? En hängröv med bristningar? En påklädd gammal tant? En man som sög sexigt på en pistol? Eller två män som kysser varandra?…. Inte lika inspirerande eller vackert? Varför det? Har någon ett vettigt (icke sexistiskt) svar på den frågan vill jag gärna höra det.

  • Kristina skriver:

    Inte ok enligt mig. Försöker att inte köpa saker som säljs med tjejer på det här sättet. Har inga tavlor/prints/böcker mm med nakna/halvnakna tjejer.

  • Jenny skriver:

    Yes på detta! Tycker personligen att det känns ganska sunkigt med nakna kvinnokroppar på foton uppe på väggen, med ursäkten att det är "konst". Återigen blir kvinnokroppen något avhumaniserat, ett objekt att betrakta, att bedöma. Hur är det att se på det varje dag i sitt hem, undrar jag? Vad gör det med kvinnosynen på ett undermedvetet plan? Alltså jag förstår om en har en bild som de tycker är väldigt vacker och vill hänga på väggen, men det finns ju så mycket annat att välja mellan?
    Det är så bra att du tar upp detta, problemen måste belysas om och om igen, tills vi ser en förändring. För bilder som de du använder som exempel i inlägget borde höra det förflutna till.

  • Bra inlägg! Så konstiga och omoderna bilder! :/

  • Lina skriver:

    Trodde först jag kommit in på Genusfotogrsfens blogg. Men bra initiativ Frida! Positivt om fler personer pratar om detta samhällsproblem

  • Amanda skriver:

    ÄLSKAR att du tar up detta. Kommenterade det för ett tag sen i kommentarsfältet här, och din röst hörs, så tack!
    Så trött på att se sexism i alla forum som i princip finns…och i inredningsvärlden är det som du säger väldigt få som vågar säga något. Jag vill leva i en jämlik värld där ingen människa ska behöva vara ett objekt.

  • Sanna skriver:

    Tack Frida för att du tar upp detta! Vi kvinnor är inte skådebröd och jag personligen har aldrig sett mig som det heller. Tycker drt är osmakligt och platt med dagens foto ”konst”. Som att man inreder sitt hem helt utan eftertanke! Jag brukar tänka att den konst jag har sänder ut ett budskap..

  • Hannah skriver:

    Well Said! ??

  • Nej man tycker ju att vi borde ha kommit längre när vi snart skriver 2018..betydligt längre.
    Andra bra exempel står tex Röshult för (har förvisso en kille med på ett hörn) och även Hästens som jag tror du påpekat sedan tidigare.
    Ofta när man besöker massor ute i Europa så är det tjejer som ska demonstrera bubbelpooler, badkar, utemöbler osv iklädda bikini…
    I Milano förra året hade Hästens en snygg tjej som poserade lite utmanande vid och på sängen, och jag kan intyga att fotograferna på plats var betydligt mer intresserade av tjejen än sängen…

  • Anna skriver:

    Intressant diskussion

  • Anna skriver:

    Tack för att du uppmärksammar detta Frida! Jag skulle önska att detta var ett återkommande inslag i bloggen, ifrågasättande utifrån förutfattade meningar om t ex kön, ålder, etnicitet mm. Det finns mkt i inredningsvärlden som passerar förbi oss utan att vi reflekterar närmare över det, fast vi borde.

  • Josefin skriver:

    Så bra skrivet Frida! Jag gillar när du tar upp sånna här lite tyngre ämnen på bloggen. Du har gjort det innan och gör det fantastiskt bra. Objektivt och sakligt. Bra att du använder din röst till att uppmärksamma det som behöver synas!

  • Maria skriver:

    Tack för bra inlägg! Har själv tänkt väldigt mycket på detta och skulle aldrig hänga upp en naken eller halvnaken tjej på väggen. Precis som någon ovan skriver har jag också reagerat på Lotta Agaton och även hört av mig till henne. Dessutom använder hon sig endast av väldigt väldigt smala kvinnor/flickor. Brrrrrrr. (PS. Fick inget svar från henne såklart). Du kan ju även lägga till Layered som säljer sina mattor med nakna tjejer…

  • Josefin skriver:

    Oerhört bra skrivet Frida, skarpt och viktigt! Som mamma till två små flickor känner jag ett enormt ansvar att vara en bra förebild och en måste visst hela tiden tänka på det inser jag när objektifieringen av kvinnor sker så slentrianmässigt!

  • T-Anna skriver:

    Tänkte på det för ett tag sedan, när Good Thing släppte… ngn slags tidstidskrifthållare? och sålde med bild på den klassiska naken-tjej-sitter-som-en-kringla-så-bröst-och-kön-inte-syns. Det """"roliga""" var att tidskrifthållaren var blank, satt strax bakom henne, och att åskådaren därmed såg hennes röv med. Tacohej Good Thing, jag klarar mig.

  • Karin skriver:

    Tack Frida för ett mycket bra och viktigt inlägg! Jag tänker ofta på detta när jag bläddrar igenom annonserna i inredningsmagasin. Soffor som säljs genom att en sexig kvinna iklädd slitsad sidenklänning och höga klackar halvsitter på dem, exempelvis. Eller svenska exemplet Layered som sålde mattor genom att fota mattan tillsammans med stora tavlor av nakna kvinnor (det var inget snack om vad blickfånget var i den bilden och… tja, det var inte mattan). Dirty Linen har jag också lagt märke till tidigare. Jag tycker att det är sunkigt och väljer faktiskt bort dessa varumärken på grund av detta.
    Samtidigt förstår jag dig helt i det du skriver om dina stilleben. Vi har sedan länge fått lära oss vad som är vackert och åtråvärt och att vill omge oss med det är inte alls konstigt. Många gånger kommer jag på mig själv med att välja och agera i allra högsta grad stereotypt och bakåtsträvande, stick i stäv med allting jag tror på. Men jag försöker och jag lär mig och gör bättre och bättre val varje dag. Och varje gång någon uppmärksammar ämnet så tar vi till oss nya formuleringar och argument, vi belyser det från ytterligare en vinkel och blir förhoppningsvis ännu lite klokare. Fortsätt så!

  • Lisa S skriver:

    Så sant så sant! Verkligen ingen rimlighet. Konstigt att de "tillåts". Jag har arbetat i läkemedelsindustrin och när ngn gjorde reklam/broscyrer e dyl så var det inte omöjligt att de blev anmälda. Tack snälla snälla för igår Frida! Så himla kul att få träffa dig när man följt dig så länge!! Stor kram Lisa S

  • Ingrid skriver:

    Själv får jag rent av avsmak för produkter som visas som de bilder du presenterar här. Får inte alls lust att köpa något av det.

  • Loo skriver:

    Du är så befriande självkritisk Frida! Det är bl a det jag mest beundrar, proffsig och orädd när det gäller att våga ifrågasätta och vara självkritisk.
    Jag älskar Bryan Adams bild på artisten Pink men kan inte köpa den eller hänga upp den eftersom den objektifierar mer än jag kan stå för. Jag har även avsmak för Kate Moss som ikon eftersom det representerar en ohälsosam syn på kroppen och med hennes heroin chica stil (och leverne) kan jag inte heller tycka att det anses som god smak att ha henne porträtterad.
    Man är olika och det är ok men att våga ifrågasätta och vara självkritisk är modigt. Att våga vara otrendig när det inte förenar sitt eget ideal.
    Grymt inlägg Frida!

  • Elisabeth skriver:

    Bra skrivet!,

  • Therese skriver:

    Jag tycker inte att det är okej och har faktiskt aldrig haft någon fotokonst av detta slag. Alltså Cindy Crawford som ska sälja bänkskivor?? Blir bara löjligt.

  • Christine skriver:

    Usch jag får ont i magen av dessa bilder, vad lätt det är att i vardagen bara gå förbi, ta ner blicken, titta på något annat, inte lyssna ordentligt eller att le lite fånigt. Så kloka ord Frida! Sådan viktigt sak att uppmärksamgöra. Och om jag gör så sänker blicken, vad bidrar jag till då? Tack Frida, jag skall inte sänka blicken, jag skall säga till och uppmärksamgöra detta när jag upplever det! Heja dig. Mod och framgång.

  • Anna skriver:

    Oerhört effektiv reklam!!! Jag tänker direkt att "jag köper vilken j*vla bänkskiva som helst UTOM just den här". För som konsument vill jag inte bli betraktad som KORKAD.

  • Sandra skriver:

    Håller med! Vi måste sluta med det!
    Tipsar om att följa Nina Åkestam, reklamforskare på Handels i Stockholm, som undersökt både "sex säljer"-argumentet (hint: det säljer INTE) och hur bra däremot normöverskridande reklam funkar. Hon skriver ofta klart och klokt både i sin nya avhandling, på sin facebooksida och i Metro!

  • Kristina skriver:

    Exakt Anna! Vi bygger nytt hus och valde faktiskt bort just den bänkskivan pga reklamen.

  • Gudrun skriver:

    Så jävla bra!!!

  • Paula Magnusson skriver:

    Känns förlegat med halvnakna kvinnor i reklam och det har jag tyckt länge men då har jag fått höra att jag är känslig eller löjlig som ens reflekterar över det.
    Sen undrar jag varför kvinnor ställer upp på dessa bilder? Det är upp till var och en men man kan inte ena stunden posera halvnaken och sen gnälla över att man objektifieras och är offret.

  • Anonym skriver:

    Varför är Residence helt okritiskt hyllande till isadeco? Någon form sv kritiskt tänkande kan man väl önska sig även sv ett inredningsmagasin?

  • Kim skriver:

    Jag håller verkligen med. Bra inlägg, heja dig!

  • Sarah skriver:

    På tal om att vara blind för det man visar… Jannice Wistrand har inte läst det här blogginlägget direkt ????????(Kolla länken!)

  • Camilla skriver:

    Sjukt bra poäng!
    Trodde ett tag att det bara var jag som tyckte att den där reklamen för bänkskivor var bland det fjantigaste jag sett.
    Vem gör den här typen av reklam och vem är det tänkt att det ska rikta sig till? Som kvinna känner jag bara avsmak.
    Då ska vi inte ens gå in på den svartvita "fotokonsten" av halvnakna kvinnor som ser minderåriga ut. Det kommer aldrig komma över min tröskel iaf. Det spelar ingen roll hur creddiga de där fotoböckerna eller motiven är. Jag anser att de speglar en rätt unken syn på kvinnor tyvärr.

  • Anonym skriver:

    Tror det används för att man ska "Hajja till", hur kul är en reklam med en bänkskiva liksom? Sen om det är rätt eller fel… Ja det beror väl på hur det görs.

  • Emma skriver:

    Du säljer själv krokier på välsvarvade kvinnokroppar (annonsen direkt under detta inlägg) . Vari ligger skillnaden?

  • Linda H skriver:

    Frida skriver iofs att hon "inte är ett dugg bättre" ’en det är väl en jäkla skillnad på rörelsetecknade krokier och fotokonst med tjejer som Gisele som lyfter tröjan och visar pattarna? Eller Cindy Crawford som sträcker ut sitt ben för att sälja kompositsten!?!

  • Emma skriver:

    ÄLSKAR att du, som läses av så många, tar upp detta! Kan vi inte alla enas om att inte köpa grejer av företag som kör ”sälj en grej med en tjej” – spåret!? Det känns så sjukt gammalt!
    Krismöte på Dirty Linen och de andra företagen du nämner efter ditt inlägg kan man tänka! Hehe, bra jobbat!

  • Brenner skriver:

    Tänker att det här är ett typsexempel på hur okritisk den här branschen är. Inredningsmagasinen bara applåderar, bloggarna "vill ha" och på instagram existerar ej reflektion. Bra att detta tas upp!

  • Ida skriver:

    Så viktigt inlägg! Som kvinna matas man med denna typ av reklam överallt och formas till att tro att vårt värde sitter i vårt yttre. Men det är så fel. Vi är så mycket mer. Tack för att du tar upp detta!

  • Sara skriver:

    Jag gissar på att inredning är riktad mot båda män och kvinnor (eller lets face it våra killar kollar 1/100 del på inredning som vi) medans bilar och fälgar är för män. Så som en bild på kvinna i elle är inte samma som en bild på en kvinna på slitz. Eftersom publiken e inte detsamma.
    Och det med cindy är nog mer för att d e cindy än en kvinnokropp då hon är väldigr känd.
    Sj är jag så trött på kvinnokroppar och speciellt kage moss och scarlett Johanson. so tacky?

  • Anonym skriver:

    En kille som bloggar om TATUERINGAR, MODE, INREDNING OCH MASSOR MED TANKAR OM LIVET! Checka gärna in min blogg 🙂

  • Anna skriver:

    Så viktigt att tänka på för alla. Män som kvinnor ??

  • Emm skriver:

    Enligt Lgr11 läroplan i bild ska eleverna i högstadiet genomföra bildanalys på den här typen av bilder utifrån genus och kritiskt tänkande kring reklam. Hoppas det sker i alla skolor då det är så viktigt.

  • Erika skriver:

    Nej nej nej! Helt fel.
    Dirty Linen använder både nakna män och kvinnor för att sälja sängkläderna. Sängkläderna har dessutom sexiga detaljer.
    Gör din jävla research innan du startar ett idiotdrev mot ett företag där människor jobbar.

  • Sara skriver:

    Halvnakna personer som säljer sängkläder.
    Vad gör man i sängen? Jo man har sex.
    Frågor på det?
    #bodypositive

  • Johan skriver:

    Dåliga exempel men förstår precis vad du menar.
    Vissa saker har ju ingenting med sex att göra, men sängar?

  • Clara skriver:

    Sexig man och kvinna som säljer sängkläder och underkläder är väl ändå ok trots allt! Sex behöver ju inte automatiskt vara dåligt.
    En kruka dock haha. Hur tänkte de där?

  • Gustav skriver:

    Jag tycker dock att i reklam så är det minst lika mycket "objektifiering" av män som med kvinnor. Detta har ingenting med #metoo att göra. Man ska väl kunna se kvinnor så som de ser ut i verkligheten även på bild utan att känna sig berättigad att tafsa..

  • Anna skriver:

    Var detta det värsta du kunde hitta?
    Tråkigt halvdant försök på feminism av en blogg som uppmanar till ohållbart slöseri och köpmani..

  • Anonym skriver:

    Sex är väl en sak i säg miljö men vad säger Dirty linens bild. Tjejen är naken men inte killen. Han läser en bok och är too cool to care medan hennes posture säger något. Vad?

  • Anja skriver:

    Så svenskt att kommentera att det inte får vara några kvinnor med i reklambilder. Det är ju bara en själv som definerar det som sexigt? Tycker verkligen inte det är några problem med detta utan det handlar ju bara om att varumärkena inspireras som modefotograferingar mer..

  • Trendenser skriver:

    Som jag skriver, jag är inte perfekt och gör inte alla rätt – men tycker inte vi har mindre behov av självrannsakan för det.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.