Bara en vecka kvar till julafton nu och det bakas lussebullar, kokas knäck och gräddas pepparkakor i mitt kök. Här kommer även en hopkok av de mest uppsnackade händelserna som passerat revy de gångna sju dagarna. Hoppas ni hittar något ni gillar!
HAY relanserar Børge Morgensens klassiska pinnstolar, J41 och J42.
Modeföretaget LOEWE foundations är aktuella med en ny utställlning i samarbete med keramikern Sara Flynn. Tipstack till Lotta Agaton.
Notiser
– Love Antell som deltog i ”Så mycket bättre” 2014 gör broderimönster för svenska The Folklore Company, till förmån för Amnesty International.
– Oscar Properties säljer av ytterligare en fastighet, ett tecken på den oroliga bostadsmarknaden?
– Journalisten och krukväxtälskaren Theree Rosenvinge startar Krukväxtpodden, som utlovar inspirerande lyssning för alla växtälskare.
– Även Elsa Billgren och Sofia Wood är aktuella med en ny trendspanande podd. Första avsnittet avhandlar fenomenet med fredagsbuketten.
Stoff relanserar dem klassiska modul-ljusstaken Nagel i en ny svart variant.
När Kristoffer Vural öppnade sitt badrumsskåp insåg han att i princip alla produkter förutom munvård går att hitta fint utformade och paketerade. Därför startade han Selahatin som nu debuterar med tre olika tandkrämer.
Orosdi-Back släpper en ny bok om stilepoken Swedish Grace med 650 bilder som visar allt från arkitektur och möbler till föremål i tenn, gjutjärn och silver; skulpturer, keramik och textilier. Denna veckan hittade jag inget unisont hyllat Hemnet-hem på några av de stora svenska bloggarna, men däremot har jag missat att ta upp Måns Zelmerlövs superstylade hem som Hanna Wessman gjort på uppdag av artisten. Har haussats ordentligt bland bloggarna. Kolla in bilderna HÄR. Vad tycker du?
Kommentarer
Angående Layereds reklambilder, så trött man blir. Hoppas att inga kvinnor sätter upp deras produkter på sin önskelista.
Suck. Här är en till som blir så himla trött av att se Layereds reklambild. Trodde vi var påväg in i 2018.
Must have-känsla på allt annat dock. Literally. ✨
Förväntar er ingen ändring hos Layered. De har jobbat med halvnakna kvinnor i sin kommunikation hela tiden. Virade tom in nakna kvinnor i sina mattor för att kränga dem i en kampanj. SUCK.
Layereds bild är så tröttsam!
Jag kan ändå inte låta bli att skratta, vem lägger sig så obekvämt i en fåtölj? Har hon svimmat lixom? 😉
Jag har slutar köpa möbler/föremål mm där de gör reklam med kvinnor på det här sättet. Jag hoppas alla slutar med det så företagen måste tänka om. Alternativt går i konkurs… ?
Layered… Eew.
Jag förstår att det är svårt för många bloggare att inte förföras över professionell kommunikation, men Layered är ett företag som jag verkligen har mina tveksamheter kring. Förutom den tvivelaktiga objektifieringen, så tycker jag att vi alla bör fråga oss hur mycket de männsikor som knyter mattorna får betalt efter kommunikationsbyrån, det påkostade showroomet och andra kringkostnader är betalda. Mattorna kostar trots allt inte så mycket sett till arbetet bakom. Att sen produvera mattor av plast som en "medveten" vara… Det må vara att det är gamla pet-flaskor, men vad händer när mattan är utsliten och behöver avfallshanteras?
Jag älskar dina veckosummeringar!
Tycker inte Layered förtjänar all den dåliga kritiken. Att ha med kvinnliga modeller på kampanjbilder är väl inget skamligt? Layered är ett nytänkande varumärke som vågar prova på nya uttryck vilket jag tycker är upplyftande! Det är väl bättre att de försöker jobba mer medvetet och gör mattor av återvunnet material än inte försöker alls?
Sofie: det är inte att ha kvinnliga modeller som är problemet, utan hur kvinnorna porträtteras. Här är kvinnan avbildad på ett sätt som framhäver hennes klackskor, ben och byst, medan ansiktet är dolt. Hon ligger dessutom i en utmanande position. Jag håller inte alls med dig om att detta är ett "nytt uttryck", snarare tycker jag att det är så som kvinnor har porträtterats i alla tider. Ett nytt uttryck vore att INTE sexualisera kvinnokroppen i marknadsföringssyfte! 😉 jag tycker att det är toppen att människor reagerar, först då kan vi få till en förändring!
Tycker Layereds bild känns mer filmisk, än att de försöker få fram en sexig tjej. Mer en stilbild från filmen Monica Z, tycker den ser cool ut.
Hej! Tycker att man fortfarande ska få ha kvinnliga modeller i bilder som påminner om konst.. Det är konstnärligt uttryck och ska man sluta ha med kvinnor i såna bilder helt då? Det är ju bara vi som har laddat bilden med sexiga ord genom att tolka att "högklackade skor och byst är sexiga"? kvinnor ska väl få visa bysten hur de vill utan att det är fel att vara "sexig och utmanande"?
Hej Frida,
Vi tycker det är jättebra att du lyfter frågan om “sexig tjej säljer grej”. Anledningen till kampanjens uttryck är att vi inspireras mycket av modefotograferingar och konstfoto och valde därför att ta med en vän som fick agera modell för denna plåtning. Detta är en bild av en större bildserie men när bilden syns ensam utan sitt sammanhang så förstår vi att den kan upplevas fel. Vi vill självklart inte på något vis förmedla skeva ideal eller sexualisering av kvinnor så det var verkligen inte vår mening att det skulle upplevas på det sättet. Vi är ett kreativt gäng på Layered bestående av tre starka kvinnor och vi delar alla feministiska värderingar och äskar framför något annat starka powerkvinnor samt starka estetiska uttryck. Vi har dock förståelse för kritiken och tackar för att du uppmärksammade detta, vi kommer ha detta i åtanke för våra fotograferingar framåt!
Önskar dig en God Jul och Gott Nytt år!
Bästa,
Layered
Hej Frida och andra läsare! Eftersom många tandkrämer har ful förpackningmåste jag tipsa om en sak jag fick i present! The Design cover tillverkar fodral till tandkrämer. Så fina! Och smart om man inte vill byta tandkrämsmärke. (@thedesigncover) God jul!