Annons

Nyheter, Trender och mässrapport från Formex 2016

Jag har i vanlig ordning samlat mina spaningar från Formex i ett själv-intervju-inlägg så att ni som inte hade möjlighet att gå på mässan (eller som planerar att besöka den i helgen) kan få se den genom mina ögon. Totalt är det ju tre hallar (A, B och C) men i år bjöds vi också på en satellit i form av Nordic Buzz (på samma plats som STOFF kör sitt Greenhouse) där nya utställare från Norden samsades om utrymme för att visa sina kreativa idéer. Superbra initiativ, om än lite dold och folktom yta. Nästa år kan den kanske få mer reklam? Mässans övergripande fokus låg på vår egen tolkning av Norden. Jätteintressant!

Hur kändes mässan i år? 
Luftigare än vanligt. Jag upplevde att gångarna var lite bredare och att många utställare hade lite mindre monterytor eller bara mindre saker med sig – men det var inte något negativt i mina ögon, tvärtom! Jag tycker att jag hann se mycket mer på grund av det och kunde gå fler varv i hallarna än jag brukar och därför fick en mycket tydligare överblick än jag fått med mig tidigare år. 
Årets trendtema?
Nordic Me – som riktade fokus mot medvetna val. Detta tema tydliggjordes inte minst med mässans föredragschema som för en gångs skulle inte bara handlade om merförsäljning och ökat ”kräng” utan också om innehåll. Förutom min egen programpunkt ”Sustainable Style och LOHAS” så är exempelvis Kemikalieinspektionen på plats och berättar om gifterna som finns i våra hem och Elin från Moderådet pratade bl a om hur vi idag är medskapare snarare än betraktare till influenserna och trenderna vi omges av. Spännande och viktigt. För vi kan alla bidra till en bättre värld genom att rösta med våra plånböcker. Jag hoppas på en fördjupning av detta under kommande mässor. Nordic WE nästa gång?
 
Vinnare av Formex Nova?
Nick Ross Läs mer om detta HÄR
Vilka färger / material gäller hösten 2016?
Mörkblått, mörklila, vinrött, grönt, grått och silver / krom. Men också en hel del brända orangea toner i terracotta och tegel. Gärna i flytande kombinationer. Tänk oljespeglingar eller färgskiftningarna i påfågelfjädrar. Materialmässigt verkar kalksten, glas och speglar vara viktiga nyckelmaterial i höst.
 
Några välformulerade rubriksättningar?
Nordic Nomad (etnoinspirerade textilier) och Rustic Kitchen (grov keramik i köket). 
 
Mässans tydligaste trendväxt?
Blodtopp. Jag har heller aldrig sett så många vinröda grässtrån skymta tidigare. Men det är ju ett toppentips för att ta in höstens trendfärg hemma på ett hållbart sätt. Fint att blanda upp i buketter eller fylla en vas med för ett arrngemang som står länge. 

Årets snackis? 
Mateusgrundarens dotter Filippa som inte bara tagit en plats i familjeföretaget utan också tagit företaget in i framtiden med sitt nya utvecklade sortiment av växtförvaring till köket – tillverkat på samma fabrik i Portugal som det polulära serviserna. Krydda det med att hon är lika smart och snygg som sin mamma. Det här kommer inte bara bli en säljsuccé, successionsordningen är räddad – Mateus kommer vara ett varumärke att räkna med länge till.

Årets mest fotade monter?
Klurigt eftersom alla inte lämnat rapporter ännu, men Anna Elzer Oscarsson ligger väldigt bra till att döma av instagrampubliceringarna. Bloggaren/stylisten Daniella Witte hade hjälpt till med färgsättningen som kändes 110% rätt och AEO’s Dancing Dune nominerades dessutom till vårens Formidable under mässan. I mina ögon är Anna vår generations Marianne Westman. Snacka om driven kvinnlig kreatör. Hon sköter allt från 3D-skisser och prototypframtagning till inhemsk svensk produktion, konceptutveckling och sälj – själv! Anna är verkligen en multitalang med vilja och jag är helt övertygad om kommer bli hågkommen från vår historia så de här pjäserna lär bli framtida auktionsobjekt. 

Årets pryl?
Om vi säger såhär. Läderförkläden och skärbrädor syntes ö v e r a l l t. En produktkategori som fanns med i var och varannan monter. Mitt bästa tips, fråga alltid leverantören om lädret är vegetabiliskt garvat eller kromgarvat samt vad det är infärgat med. Och var lädret har producerats…. VILLAGE gör sina förkläden av spillbitar från svenskt Tärnsjöläder, men långt ifrån alla jag frågade kunde svara på de enklaste funderingarna om sina produkter. Skumt. En annan grej man inte tänker så mycket på när man köper skärbrädor (som inte är gjorda i ett enda trästycke) från fjärran med andra regler än oss. Vad är de sammanlimmade med? Och hur är de efterbehandlade? Bara ett tips. Kan innehålla en hel del kemikalier.
 
Några personliga favoriter? 
Jag gillade Staffan Holms nyheter i samarbete med Village och Skruf (samt ljusstakarna i gjutjärn som gjorts tillsammans med Village och Skeppshult). Jag tyckte också mycket om terracottakopparna och muggarna från Good Company samt Deskstore and Friends nyheter av Tärnsjöläder och svenskt papper (som var avsevärt finare än House Doctors där mina förväntningar föll lite platt) och SOOP Stockholm hade massor av smarta prondukter. Sen blev jag väldigt glad över att se G.A.D på plats. De har gjort hållbara och svensktillverkade möbler sedan 1999, så deras nya accessoar-sortiment med mindre detaljer för hemmet känns helt rätt i tiden trots sin tidlöshet. Om det är någon trend som spänner över alla stilar så är det  grundfiosofin att både producera och konsumera kvalité, med eftertanke och omtanke. 
Foto: Frida Ramstedt, Trendenser.se 

Kategorier:

Kommentarer

  • Anonym skriver:

    Så spännande och intressant! Tack för din summering! Jag är väldigt nyfiken på ditt föredrag…
    "medskapare snarare än betraktare till influenserna och trenderna vi omges av" låter ju väldigt intressant… Heja rösta med plånboken!

  • Ja, det var jag som skrev kommentaren ovan… Vet inte riktigt hur den blev anonym?!?
    Finns det möjlighet att sätta dit "pin it"-knapp på bilderna eller längst ned till varje inlägg?

  • Tack för tips! Jag har installerat en knapp på datorn men inte vetat att det går att göra även på iPad/iPhone – tack! Ska försöka få till det så jag kan pinna och sprida vidare dina bilder…

  • lina skriver:

    Hej Frida, tack för en som alltid bra rapportering 🙂
    Jag vet att du har tagit upp det förut, men det är verkligen dags att öka storleken på bilderna på bloggen. Dina kvalitativa bilder förtjänar mer.

  • Mini skriver:

    Din sammanfattningar är alltid så otroligt bra och man får känslan av att vara där själv! Tusen tack! Och jättebra jobbat! ????

  • Lisa skriver:

    Intressant läsning! Men Frida, att kommentera en framgångsriks kvinnas utseende och få det att framstå som att det har något att göra med framgången, även om det var en komplimang, känns inte helt i tiden.

  • Frida skriver:

    Lisa: Filippas utseende har naturligtvis inget med hennes kompetens att göra men om du sett hennes (och mammans) utstrålning skulle du förstå vad jag menar. Teresa är känd för sin persona, likväl för sin fingertoppskänsla, men Filippa kommer inte ha problem att axla hennes mantel. Hade det varit män med sådan karisma hade jag kommenterat det med. Har inget med att de är kvinnor att göra.

  • Anna skriver:

    Åh tack för den fina sammanfattningen! Grämer mig lite att jag glömde av Nordic Buzz. Hoppas det finns kvar om jag beger mig dit något annat Formex!

  • Lisa skriver:

    Ok, då hade jag använt "karisma" istället för "snygg", men det här är ju ingen språkblogg.

  • Anna-Maria skriver:

    Kul att få "vara med" på ett hörn även om man inte besöker mässan. Kan du berätta lite mer om vad man ska akta sig för med skärbrädor-lim? Jag är inte så insatt.

  • Vera skriver:

    Blir så glad att du tar upp hur viktigt det är att känna till produktionsförutsättningar för lädret i det man köper! Just lädergarvning är en av världens smutsigaste industrier (en stor del av lädret i svenska produkter garvas i ett industriområde utanför Dhaka som klassas som en av världens giftigaste platser) och produktionskedjan innehåller många led vilket riskerar bristande ansvarstagande för miljö & arbetsvillkor.
    Ett lästips om detta är nyutkomna boken Modeslavar. Den handlar om hållbarhet och mänskliga rättigheter inom den globala klädindustrin men granskar också läderindustrin.

  • Lina skriver:

    Vilken bra rapport! Kul att få en sådan väl genomarbetad sammanfattning. Fast jag håller med signaturen Lisa att det hade varit trevligare att läsa en mindre könad text.
    Bra att du tar upp det här med att ställa frågor till säljarna. Är så viktigt att våga fråga – i alla sammanhang. Otroligt märkligt när de inte kan svara på ett så stort event som Formex. Fast även om de kan svara kan det ju också vara klurigt att veta vilka svar man ska leta efter. Att något innehåller kemikalier betyder ju inte automatiskt att det är ofarligt. Och om något är fritt från tex BPA gäller det ju att ha koll på vad det är ersatt med. Verkligen en djungel. Skönt då när Kemikalieinspektionen var på plats och informerade. Vet du om någon har skrivit om deras föredrag?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.