Formex del 4 - SISU, Finland selected by Formex

En av mina personliga favoritupplevelser på mässan var inte helt otippat Stefan Nilssons fantastiska samling av Finska designfavoriter, i B-hallen. Ett bra internationellt initiativ! Kul idé av Formex och bra jobbat av Stefan. Och med tanke på Finlands storslagna skogar kändes träfonden som helt rätt inramning för hans urval av nya och gamla designklassiker från vårt grannland. Nedan ser du några bilder från SISU - Finland selected by Formex. Missa förresten inte att du kan följa Stefan via Twitter.

Foto: Frida Berglund

Formex del 3 - reseinfluenser

Formex tema i år var som sagt “Vintage travel” vilket utställarna tolkade på lite olika vis. Slitna koffertar och resväskor i skinn, som tagit en tur eller två runt jorden, visades som fina som fina inredningsdetaljer eller förvaringslösningar eller soffbord. Gamla kartor och jordglober var också synliga i mönster och detaljer, liksom stämplar/passtryck, gamla biljetter, reseväckarur och souvernirer från jordens alla hörn. Mässrestaurangen i B-hallen hade sittplatser som ramats in med riktig tågkupékänsla.

Foto: pressbilder Formex samt egna foton/Frida Berglund


Formex del 2 - trendutställningen i entréhallen

Som del 2 i min rapport från senaste Formexmässan väljer jag att visa det man möts av när man kliver innanför dörrarna vid huvudentrén. Nämligen den stora temautställningen, som alltid bygger på årets mässtema. Den här gången var det Paula Malm som hade fått äran att tolka tidens tendenser och istället för en lång poetisk beskrivning av den tänker jag lista de fenomen jag själv tycker mig ha noterat både bland hennes trendplock och i många tidningar den senaste tiden:

- Trärent ellet målarnött, bland nytt - gärna som matsalsbord i en övrigt modern inredning.
- Urban retro. Fabriksdetaljer. Som här, skåp från gamla omklädningsrum.
- Gamla klockor (analoga) gärna i trä eller varför inte timglas (finns bla. på Åhléns)
- Fårskinn och grå krulliga, ullplädar.
- Rutigt och hundtandsmönstrat (som även syns i modet, kolla bara hos
Hotspot!).


Foto: pressbilder Formex samt egna foton, Frida Berglund

Formex del 1 - pressfrukosten

Nu är jag hemma från Formexmässan igen. Spenderade två dagar i Stockholm utan kamerakabel, därav radioskuggan de senaste dagarna. Det kändes inget kul att uppdatera utan foton. Har en hel del bilder att ladda upp och visa, men ska fota ett bröllop idag så jag tar det pö om pö. Här kommer del ett i min rapport. Vi börjar vid pressfrukosten. Varje torsdagmorgon innan mässan öppnar bjuder Formex in de drygt 700 journalister som bevakar eventet till en maffig pressfrukost. Förväntningarna är alltid höga, och på något vis lyckas arrangemanget överträffa dem gång på gång. I år var det Rune Kalf Hansen som stod för menyn, som hade ett genomgående ekologisk tema. Basilikajuice, youghurt med ekologiska blåbär, morötter och kålrötter, Fair Trade choklad och blommor från naturen. I restaurangen syntes spår från årets tema - Vintage Travel. Och efter kalaset bjöd Formex in ett antal bloggare för att tycka till om kommande satsningar. Ett kul och bra initiativ från mässarrangören tycker jag.

Foto: Frida Berglund

Formexmässan öppnar

Idag öppnar årets Formexmässa ute i Älvsjö, Stockholm. Klockan 08.30 är det pressfukost och jag är på väg dit alldeles strax. För er som sitter närmare en TV - missa inte TV4's Nyhetsmorgons direktsändning med Stefan Nilsson kl. 8.20 (där de visar den Finska designutställningen som Stefan roddat ihop). På återseende ikväll! Håll också utkik efter liveuppdateringar från Twitter.

Premiär för Sandras inredningsauktion

Visst är det inspirerande med alla idéer som florerar i bloggvärlden. Och en del blir det till och med företag av. Inredningsbloggaren Sandra som tidigare hade Tjohalias blogg, numera inspirera mera, har i dagarna gjort slag i saken och lanserat en idé - som hon jobbat med det senaste året. Inredningsauktion.se heter den och är precis vad namnet antyder; ett ställe där olika företag kan lägga ut auktioner med produkter inom design och inredning och där du som köpare har chans att fynda kvalitetsprodukter. Kul! Sandra, jag önskar dig ett stort lycka till med din auktionssajt!

Fallande löv - Stig Lindberg på Coop

Som knorr på sitt 110-årsjubileum firar KF och Coop med en serie jubileumsprodukter som bär designklassikern Stig Lindbergs mönster "Fallande löv". De nya produkterna är framtagna på temat ”Kaffe” och serien innehåller muggar (2-pack), servetter, en kökshandduk och en speciell förpackning av Coop Änglamarks kaffe. Upplagan är begränsad och kommer säljas till medlemspriser. Ex kaffemugg 2-pack 39.90 kr för medlemmar, 59.90 för icke medlemmar. Tipstack till Annnika.

Foto: pressbild Coop

Intervju i RUM

Missa inte mig i senaste numret av den svenska inredningstidningen RUM, där jag svarar på frågor om favoritbutiker på webben. Du hittar mig på sidan 19. Jag har inte läst tidningen särskilt många gånger innan jag blev intervjuad, men blev riktigt imponerad av det här numret. Kul med ett magasin som vågar vara lite udda i den annars ganska likformade floran av design- och inredningstitlar.

Foto: Frida Berglund

Veckans fredagsblomma och tre kryss på önskelistan

Nu var det länge sedan jag visade bilder på temat "veckans fredagsblomma". Men det betyder inte att det är en tradition jag slutat med, tvärtom. När jag satt och gick igenom bilderna som togs under gårdagens partaj, så insåg jag att där faktiskt fanns en del fina foton på den här veckans snittblommor, därför kommer de här. I kombination med favoritglasen och vasen från Iittala, som ett snyggt stilleben på nya soffbordet från Swedese. Och därmed fick jag också bockat av tre grejor från min önskelista som numera är införskaffade (önskelistorna med glasen, vasen och bordet hittar ni via länkarna).

Foto: Frida Berglund

Tips till kräftskivan

Missa inte min dukningsspecial på TV4's nya webbsatsning Hemmakanalen.se där jag tipsar om roliga prylar som kan piffa upp kräftskivan. Artikeln hittar du genom att klicka här.

Foto: montage av TV4/Hemmakanalen.se

Många pressinbjudningar blir det

På torsdag startar Formexmässan och designveckan i Stockholm. Pressinbjudningarna från de olika leverantörerna som ska delta fullkomligen rasar in i brevlådan och det märks att hösten är årets högtid i inredningsbranschen. Det ligger galet många produktsläpp, lanseringar och nyheter de kommande veckorna. Spännande och kul, men som vanligt svårt att sålla. Vad är ni extra nyfikna på? Själv är jag spänd inför att se Mateus himmelsblåa porslin som skymtar på inbjudan. Det ser riktigt lovande ut.

Foto: Frida Berglund

IKEA på Liljevalchs och Youtube

Nu är det snart sista chansen att se den stora utställningen om IKEALiljevalchs (pågår t o m. den 30 augusti). Har du inte möjlighet att åka dit, missa inte att kolla in den roliga filmen som visar hur man tänkte och byggde upp det som visas på plats i Stockholm. Klicka på bilden för att komma till Youtube, eller bara på play nedan så kan du se den direkt i bloggen.


Topp tre - snyggaste tvålpumparna till handfatet

Det blev prat om tvålpumpar häromdagen och hur man bäst pimpar sitt handfat beyond en vanlig plastförpackning från Palmolive. Här är min topp-3-lista på de stiligaste tvålpumparna att införskaffa till ett designmedvetet hem. 1) Vipps refillpump kostar ca 895 kr och finns i både svart, vitt och rostfritt samt i diverse kampanjkulörer. Ett extra plus för att man kan fylla den med vilken tvål man vill från refillförpackning, vilket är miljövänligt. 2) Molton Browns pumptvålar med tillhörande lotion. Kostar cirka 290 kr/st. Ser både bra ut och luktar gott (säljs bla. på Åhléns City). Dock ett minus för engångsförpackningen. 3) Savon de Marseille kostar från 195 kr/st och finns i en mängd olika dofter och färger. Men ett varningens finger, pumpfunktionen är vansinnigt stark vilket ofta resulterar i tvålprickiga gäster. Synd också att alla mäklare envisas med att styla badrummen med Marseilletvålar, för de börjar kännas som en ängslig statussymbol nu - men helt klart en klassiker som funkar.

Nyheter från Linum hösten 2009

Jag fick precis tillgång till pressloginet på Linums hemsida och därmed access till höstens alla nyheter. Vilka nyheter sen. Jag föll pladask för de stålgrå och duvblå textilierna i kombination med det vita. Känns lite vintriga och svala, som kontrast till sommarvärmen som precis kommit tillbaka till Göteborg. Extra kul är det också att Linum tänker så evolutionärt med färgskalorna. Säsongerna tonar över i varandra vilket gör det lätt att kombinera höstens kollektion med vårens (bilden på badkaret).


Foto: pressbilder Linum

Bokstavligt talat

Via Emmas blogg sprang jag än en gång på stylisten Sofie Anderssons inspirerande bilder och kunde inte låta bli att slänga iväg ett mail för att fråga Sofie om det var okej att posta ett foto eller två här, för att visa en väldigt fin pysselidé som kan användas i lite olika sammanhang. Ordspråk på möbler. Eller vad sägs om de här broderade små raderna på en sänggavel? Kanske något jag skulle kunna fixa på min egen som faktiskt påminner lite om den här. Eller det söta ordspråket som piffar upp två vanliga stolar vid ett litet frukostbord. Kul detaljer, inte sant?

Foto: Marcus Svensson, Stylist: Sofie Andersson

Auktion av skyltex. på Svenskt Tenn

Bor du i Stockholm får du inte missa att Svenskt Tenn snart auktionerar ut sina visningsmöbler och skyltex. Om jag bara hade haft möjlighet hade jag hängt på låset. Jag är verkligen galet förtjust i deras grejor. Även om många av mina vänner anklagar stilen för att vara konservativ och lite småborgerlig, så är många av Svenskt Tenns möbler riktiga klassiker numera och därmed kloka investeringar som håller i all evighet. Och jag kan inte hjälpa att jag gillar just det. Långsiktighet. Så, har du vägarna förbi Strandvägen de närmsta dagarna - kolla in utbudet redan nu och spana in dina favoritobjekt. Själva auktionen äger sedan rum på måndag den 24 augusti från kl.18.30. Lycka till!

Foto: pressbild på utställningsmöblerna som ska auktioneras ut

Nyhet från Myrica Design - Supermario Collection

Svenska Myrica Design lanserar ny serie sänggavlar och fat inför hösten. Den här gången på temat Super Mario. Allt tillverkat i samma blanka akrylmaterial som hennes tidigare alster.

Foto: pressbilder Myrica Design

Ellos + Zara Home = sant

Här kommer en glädjande nyhet till alla svenskar som har varit nyfikna på klädkedjan Zaras inredningskollektion, nu blir det ännu lättare att handla från dem. De öppnar nämligen en digital filial i Sverige i samarbete med Ellos. Så nu kan du shoppa Zara på postorder till Svedala. Hurra! Klicka här för att ta del av de delar av sortimentet som finns tillgängliga.


Foto: montage och kollage av bilder från Ellos och Zara Homes kataloger

Frida for Everybody

Om någon hade berättat för mig vad den här bloggen skulle leda till, den där septemberdagen 2005 när jag satt i ett studentrum på 9 kvm och knapprade på mina allra första inlägg till Husmusen.blogg.se så hade jag nog inte trott på ett endaste ord. Den har öppnat så många dörrar och gett mig så roliga möjligheter att jag omöjligen kan ångra något (förutom namnet då, men det ska ju snart bytas). Senast i raden av skojiga uppdrag var att stå modell för The Body Shops 30-årsjubileum. Extra kul eftersom det är ett företag som inte bara startade samma år som jag föddes (1979) utan också tillverkar produkter som tilltalar mig, både i hjärta och hjärna. Jag önskar att det fanns fler företag med samma sunda rekotänk, även i inredningsbranschen. Idag åkte en 70-talsstylad version av mig ut till drygt 80 000 brevlådor och 58 butiker i Sverige. Så vi kanske ses snart, på en Body Shop nära dig.

Foto: skärmdump av Everybody, Body Shops kundtidning.

Nyhet från Fritz Hansen

Danska Fritz Hansen satsar stort i höst. Både med eget showroom i Köpenhamn (som öppnar den 27 augusti) och med en ny serie möbler under namnet Little Helperssom officiellt släpps i samband med designveckan). Klädhängaren ingår i den senare och designades av Sidse Werner redan 1971. Den ska med sina kulörta armar fungera som en avlastare för dina plagg, i exempelvis hallen eller sovrummet. Lite för kulört för min smak, men det tycks ju ligga i tiden. Blivande klassiker måntro?

Foto: pressbilder Fritz Hansen

Nyhet från Louis Poulsen - Tobold

Danska designföretaget Louise Poulsen utökar belysningssortimentet med ett nytt färgkoncept till Toldbod, i munblåst opalglas. Den strama formen ska få nytt liv med hjälp av kulörta sladdar. Kupan finns i svart och vitt och elkablarna i bland annat (gissa vad) purpurlila och grönt. De olika färgkoncepten med kupor och sladdar går under namnen: »Misty Blue« som har inspirerats av den uppsprickande morgongryningen och kombinerats med en lila sladd, »Black Berries« är svart och har hämtat sin inspiration från björnbärsbusken med bär och stänglar eller blad och har därför en grön sladd. »Yellow Blossom« som ska likna maskrosens vackra gula nyanser och kombineras därför med en vit sladd. Molnen har gett den vita versionen namnet »Cloudy White« och »Grey Thunder« är matt och rustik och har inspirerats av bland annat en rapsåker som lyses upp av ett åskväder, och därför är sladden gul. Alla kuporna är i högglansig lack och alla pendlar finns även med vit sladd om man vill ha en mer diskret lösning. Sladdarna kan också köpas som tillbehör.

Foto: pressbilder Louise Poulsen

Bröllopsinspiration

Om ni undrar varför det har varit osedvanligt tyst här på bloggen de senaste dagarna så beror det på att jag har hjälpt en kompis syster att föreviga sitt bröllop i helgen. Ett projekt som kräver både förberedelser innan, närvaro på den stora dagen och en hel del redigering av bilder i efterhand. Men kul är det, verkligen. Tänkte att jag skulle bjuda på några detaljbilder och hoppas att brudparet inte misstycker. De hade nämligen ett så tufft färgtema för festen. Rött, svart, vitt och prickigt. Vilket gick igen på både klädsel, dukningsdetaljer, bröllopstårta, blommor,, program, menykort och ja. Allt. Och nu var det ju länge sedan jag postade något i kategorin dukningstips, så det här kanske kan vara något att inspireras av för er som går i giftastankar eller är på väg att fixa en temafest inom kort.

Foto: Frida Berglund

Katalogsläpp för IKEA

Idag släpps IKEAS 59:e katalog som tryckts i 198 miljoner exemplar, på 28 språk och i 54 utgåvor och som förmodligen blir läst av 400 miljoner människor i 38 länder. Häftigt. I år har den också blivit lite mindre. Efter att IKEA testat ett nytt format, som nu blivit standard för alla marknader. Det är alltid lika kul att se hur de stylat miljöerna, ta del av vilka nyheter som släpps och hur inte minst få en bild av hur IKEA ser på trenderna för folkhemmet. Tyvärr har jag inte fått någon katalog hemskickad, utan har bara tagit del av pressmaterialet via webben. Lovar en mer utförlig analys av innehållet så snart jag lyckats lägga vantarna på ett ex. Ska ner på stan senare i eftermiddag och hoppas haffa en då.

Foto: pressbilder IKEA

Budskapsmugg i limited edition

I Rädda Barnens designshop hittade jag de här muggarna i benporslin från Franks form med mottot: " Work like you don't need the money. Love like you've never been hurt. Dance like nobody's watching." En specialutgåva som säljs i limited edition med Rädda Barnens logotyp på undersidan. Pris 150 kr (varav 53 går direkt till Rädda Barnen). Kanske något att shoppa upp sig på som tänkvärda "morgonmuggar" nu när sommarförälskelser och semesterhumör går mot höstmörker? Det kan vara bra att med jämna mellanrum påminna sig om vikten av att våga vara modig och att leva, varje dag.

Foto: pressbild Rädda Barnen

Nyhet: dansande design från Menu

Danska Menu lanserar en riktigt elegant ljusstake i högglanspolerat stål inför hösten. Och den har, precis som namnet Dans antyder, hämtat sin inspiration av just mänsklig rörelse. Formen ska symbolisera det kvinliga och manliga som förenas i ett. Just därför passar de såklar bäst när de står alldeles tätt tillsammans (eller en bit ifrån varandra, beroende på din sinnesstämning). Pris: 5500 kr. Perfekt bröllopspresent att samla till i kompisgänget om du liksom jag är bjuden på augustibröllop. Själv ska jag gå på två stycken innan det är dags att vända bladet i almanackan till september.

Foto: pressbild Menu

Elvine - Creators Inn Stockholm

Svenska streetwearmärket Elvine tar nya grepp för att sprida kännedomen om sitt varumärke bland rätt personer. Detta genom att öppna minihotell med gratis logi åt kreatörer under namnet Creators Inn by Elvine. Är du alltså formgivare, konstnär, författare, skribent eller liknande och ska besöka Stockholm eller Göteborg så får du bo gratis i deras regi. I snyggt formgivna miljöer. Först ut var ett rum hos det kreativa kollektivet LAT på Lindholmen i Göteborg. I sommar har de även öppnat ett "hotell-i-hotellet" på nyhippa Scandic Malmen vid Medborgarplatsen i Stockholm. Smart! Tanken är alltså att kreativa individer ska kunna få en gratis fristad en natt eller två. Men det gäller också att ha en bra anledning till besöket i staden. Man måste ansöka om lov. Utlandsgäster prioriteras, och - som de själva skriver - "att klubba med sin polare" är inte tillräckligt för att få tummen upp från Elvine. Kul, smart och enkelt koncept! Undrar om bloggare räknas in i den skaran?

Foto: pressbilder Creators Inn, från Scandic Malmen Stockholm

Svart, lila och orange

En annan färgkombo som funkar fint med lila och svart som (lite tjatigt, jag vet) verkar vara höstens kulör - är orange. Titta här, en inspirerande bild på en arbetsplats som jag sprang på via Emma. Kanske djärvt, men i små doser funkar det även för en vitkramare som mig.

Foto: skärmdump från Emmas designblogg

Nyheter från Hemtex

Okej, nu börjar purpurlila synas bland höstnyheterna hos så många återförsäljare att mina fingrar inte räcker till för att räkna. Senast i raden? Hemtex. De bullar också upp med kuddar, plädar och gardiner i höstens hetaste kulör. Kan vi konstatera att det är färgen som gäller i år? Purpur, lavendel, syren, smutsigt pastellig och ja... lila i alla de former. Ihop med turkost blev det en riktigt lyckad kombo.

Foto: skärmdump Hemtex

Nyheter från Cult Design

Sent igår var jag på Madonnas andra konsert på Ullevi, tillsammans med min kompis Lovisa Persson, som är formgivare på Cult Design. Då fick jag också veta att Cults nya höstkatalog har släppts på webben. Det måste jag ju passa på att tipsa er om, innan jag springer till jobbet idag. För den här katalogen är nog den roligaste från dem på länge. Jag gillar att Marita tar plats och berättar om årets mönster och att man kan följa deras tolkning av Paisley- och Folkloretrenden med Cultmåt mätt. Extra kul med det ryska också, eftersom Madonna hade ett eget inslag i showen med musik och kläder på just det ryska Folklore-temat. Och du. Gissa årets huvudfärg? Purpurlila. Jag anar en trend!

Foto: skärmdump från årets katalog Cult Design

Nyheter från Himla

Ett annat svenskt textilföretag som verkligen har lyckats etablera sig de senaste åren är Himla. Sortimentet har blivit tydligare och deras nya shop-in-shop-lösningar gör det enkelt att få en känsla för hur produkterna kan kombineras redan ute i butiken. Nu har de släppt höstens katalog på webben, precis som andra textilföretag i branschen. Här syns också mycket purpurlila och lavendel, svarta kontraster och smutsiga pasteller. Snyggt. Vill du se mer, klicka här. Jag gillar också hur lagom diskret Himla märker upp sina produkter med loggan. Men där är jag kanske lite reklamskadad. Är det något ni tänker på? Hur lapparna med ett varumärkes logga är placerat på handdukar, sängkläder och kuddar?

Foto: kollage av pressbilder Himla

Nyheter från Mimou

Lilla Ronneby huserar inte mindre än två riktigt bra svenska textilföretag. Mairo som jag bloggade om i inlägget innan är ett av dem, Mimou ett annat. Deras sängkläder och kuddar är av oslagbar kvalité och de är duktiga på att ta fram mönster som känns lagom trendiga men ändå långlivade. Nu har den senaste katalogen för 2009/2010 dykt upp på webben. Jag klickade mig precis igenom den och konstaterar att purpurlila kanske kan vara något? Klicka här om du vill se höstens nya färger.

Foto: Mimou presbild

Nytt från Lisa Bengtsson och Mairo

Igår pratade jag med Lisa Bengtsson, en av Sveriges absolut hetaste mönsterformgivare. 2008 blev hon tilldelad ELLE Deco International Design Award som ”årets stjärnskott”. Via henne fick jag förstahandsinfo om några av de projekt hon varit involverad i som kommer att lanseras i höst. Allt finns inte på bild och kan inte visas i bloggformat ännu, men hon har lovat att hålla mig uppdaterad så snart de släpps. Här är foton på hennes senaste samarbete med det svenska textilföretaget Mairo som kommer ut i butik inom kort. Mönstret heter Sir Harald och flirtar med farfars rutiga nattskjorta, morfars historier, dofter av pipan i köket och gammalmorfar Haralds lappande och lagande för att få ihop livets alla betänkligheter. Rutigt kommer ju stort även från fler företag (trendrapport på det inom kort) och Lisas mönster passar ju bra in på det temat. Vill du se mer av Sir Harald kommer det att visas i all sin prakt på den kommande Formexmässan i slutet av augusti.

Foto: pressbilder Mairo

The Selby's

Det blev prat om inredning på jobbet häromdagen då min kollega och skrivbordsgranne Lotta tipsade mig om The Selbys. En fotograf som fotar heminredningsreportage med en väldigt orginell vinkel. Jag vet att Lotta har nämnt länken tidigare, och till och med visat sidan för mig, men jag antar att jag inte varit mottaglig innan. Bilderna är lite rockiga och bohemiska i stilen, men väldigt roliga och personligt vinklade och fyllda av detaljer. Först nu jag har fattat storheten i den. Snacka om inspiration på hög nivå. Den kittlar då min egen fotonerv ordentligt. Klicka runt och njut.

Foto: The Selbys

Årets sömnigaste kampanj. Eller?

Ni har väl knappast undgått IKEA's stora sängkampanj som rullar i dagarna (det ligger en reklambanner alldeles här intill om inte annat). Kampanjen, som ska lansera den uppgraderade serien Sultan, tar plats i digitala medier däribland bloggosfären. IKEA kör banners, tävlingar med användargenererade Spotifylistor och direktsänd TV via webben där man uppmanar kunderna att delta i vadslagning om vem av "sängtestarna" som kan hålla sig vaken längst. Själv tycker jag att den senare idén känns väldigt sömnig. I ordets rätta bemärkelse. Speciellt med tanke på att den mycket mindre och coolare outdoorbutiken Playground gjorde en liknande grej, fast bättre, tidigare i våras. Men absolut inget ont om IKEA's sängar, jag har själv en Sultan och är kanonnöjd. Upplägget på kampanjen för dem känns däremot sådär kul. Ska de här personerna bara ligga och skruva på sig tills de somnar - medan det pratas om dem i en studio? Jättespännande isåfall. Not. Det känns ungefär lika roligt som att se på färg som torkar. Dessutom undrar jag på vilket sätt testpersonerna som bara ligger och stirrar i taket och försöker hålla sig från att somna lyfter fram det som är allra bäst med IKEA's sängar? Nämligen att de är vansinnigt billiga trots en helt övergrym kvalité och att man just därför kan tillåta sig att köpa precis den storlek eller sängmodell man behöver just nu (inte för livet, eller för hur man planerar att bo och leva imorgon) och därefter kan göra precis vad man vill i dem (och nej, då menar jag inte bara det uppenbara). Förutom att sova gott kan man dessutom äta söndagsfrukost utan att vara rädd för att spilla. Eller dricka fredagsvin, ta en kopp te eller sitt morgonkaffe i sängen medan man kollar mailen, eller TV'n, pratar i telefon, ritar, skriver, låter barnen leka, busa, hoppa, dansa, leva och ja vad sjutton som helst utan att man behöver vara rädd för att ha sönder sitt livs investering. Nej, för mig väcker den här sömnkampanjen ingen extra köplust eller liking för varumärket. Men jag kanske är reklamskadad. Eller så är det kanske bara extremt svårt att marknadsföra just sängar? Därför blir jag nyfiken på vad ni tycker, ni som inte äter och andas reklam hela dagarna. Påverkas ni av sådan här kampanj? Blir ni sugna på att köpa ny säng av IKEA's upplägg? I'm all ears.

Foto: skärmdump IKEA

Secto Design

Det har varit en diger skörd av mail att jobba sig igenom efter semestern. Många frågor blir det, både från läsare och annonsörer och olika samarbetspartners. En av de mest återkommande funderingarna från er som läser bloggen har berört lamporna i inlägget från Flüggers designchef. Därför kommer svaret här i bloggen, så kanske det kan hjälpa fler. Lampan är formgiven av Secto Design och är tillverkad i Finland. Just den här modellen heter Octo, men det finns en hel del andra av liknande sort. Stavlimmade i trä, målade på utsidan, snygga från alla vinklar (även underifrån) och de ger ett fantastiskt sken på kvällen. Tro mig, mina föräldrar har den svarta modellen nedan i sitt vardagsrum och den ger verkligen en bra mysbelysning med en dimmer. Pris cirka 6500 kr.

Foto: Secto Design

Norrländska guldkorn och semesteravslut

Idag är det måndag och nu är sommarsemestern över för den här gången. Så även min veckolånga vistelse uppe i norra Sverige. Och gissa om det har varit en bra sådan. Tärnafjällen bjöd bland annat på nyplockade hjortron, bastubad, midnattssol, båtturer på spegelblanka fjällsjöar, löparrundor  i gassande sol och en hel del kvalitetstid med familjen. Jag har också hunnit med ett par dagar i Umeå där jag träffat vänner på löpande band och besökt Noliamässan. Härligt! På onsdag börjar jag jobba på Valentin&Byhr igen, och tills dess har jag lite bloggfix att greja med. Bland annat den stora namntävlingen som hittills lockat över 500 förslag. Det ska bli riktigt spännande att vittja mailkorgen idag och jag känner mig både laddad och redo att ta itu med hösten!
Foto: Frida Berglund och Kristina Berglund

Annonser Annonsera
Statistics