Annons

Vad kostar fri frakt och fria returer? För miljön.

Fri frakt och fria returer är två av de viktigaste säljargumenten för e-handeln. Vad har det fått för konsekvenser för vårt köpbeteende? Vi handlar mer än vi behåller och kan skicka tillbaka det som inte passar, utan att behöva tänka efter. Men vad kostar egentligen de ”fria returerna”? För miljön och klimatet. Flygskam blev årets nyord i Svenska akademins ordlista 2018. Passivt resande kanske kvalar in 2019? 
 
Låt mig ge ett exempel.
 
Du köper en tröja eller en prydnadskudde på nätet, men vet inte vilken storlek/färg som passar dig bäst. Därför beställer du två så att du kan prova hemma i lugn och ro. Du skickar sedan tillbaka den du inte ville ha. Vad händer då? En logistisk piruett. Varan åker ju inte tillbaka direkt till lagerhyllan utan måste först ses över och kontrolleras, kanske ångas eller strykas, vikas och packas om i en ny förpackning och få nya etiketter innan den kan bli tillgänglig i webbshopen igen. Sker den hanteringen i Sverige? Inte alltid. Visste du att några av de största logistikföretagen som jobbar med 3PL (tredjepartslogistik) finns i Estland, Lettland och Polen? 
 
Din lilla tröja eller prydnadskudde/bäddset//handduk/pläd etc får i värsta fall åka på en ganska lång resa å dina vägnar. Från webbshopens lager i Sverige, hem till dig, sedan tar den en sväng över till Baltikum innan den kommer tillbaka till lagret och kan säljas ännu en gång… med stor sannolikhet till någon som köper och agerar på samma sätt som dig. Alltså kanske den tar ytterligare några varv i världen innan den hittar sin slutgiltiga ägare. Hänger du med? E-handeln inom textil (mode och heminredning) består till stor del av trendkänsliga säsongsprodukter med kort livslängd. En returnerad vara måste snabbt tillbaka och vara säljbar igen. Det skapar ett hetsigt e-korrhjul utan dess like. 
 
Transporten må stå för en liten del av de totala utsläppen (ca 3%) när man beräknar hela livscykeln av en ny produkt. Men hur mycket ”passivt resande” och slöseri med resurser skapar vårt nya köpbeteende? Är det någon som ens räknar in returpiruetterna? 
 

Kategorier:

Kommentarer

  • Lovisa Bergroth skriver:

    Tack för att du lyfter den här frågan! Jag har själv gjort det du beskriver flera gånger, klickat hem, provat och returnerat. Insåg sedan att det är ett ohållbart beteende och försöker tänka mer hållbart nu. Därför är det så härligt att du inspirerar till en sundare och mer eftertänksam livsstil för oss som älskar mode och inredning!

  • nilla skriver:

    ja det skulle vara intressant med info vad alla dessa returer kostar både i pengar och utsläpp. och vad händer med de varor som inte går att sälja igen. hur stort är "svinnet" och blir det sopberget?

  • Lina skriver:

    Aa ja kag gör ju precis så. Nu ska jag tänka om.
    Tack Frida för att du tar klimatet på allvar. Önskar fler gjorde som du.

  • Cathrin skriver:

    Tack för att du lyfter sådana här lite obekväma saker! Det är inte lätt att göra rätt men betydligt enklare när en har lite mer kunskap.

  • Lisa S skriver:

    Säger bara WOW tack för att du belyser detta!!!! (Har delat på min FB sida). Tänkte på det senast igår då min kompis beställt kläder till sin dotter. Hon beställde två olika storlekar för att välja ”sen skickar jag bara tillbaka det som inte passar” och jag tänkte direkt på galenskapen. Jag handlar aldrig på nätet. Handlar i o för sig till 90 procent second hand. Stor kram Lisa S

  • Gulli Nyquist skriver:

    Tack för att du tar upp detta. Var på ett informations möte om just detta i slutet av förra året. Det är inte bara miljön som tar stryk, har ni ens funderat över vad fri frakt/retur kostar den som säljer varan. Fler o fler butiker försvinner på grund av kostnaden för fri frakt, pressade priser och inte minst av alla returer.
    Detta måste belysas på ett sätt att allmänheter förstår vad som är på gång, inte minst för miljön men även över: vill vi ha butikerna kvar.

  • Hanna skriver:

    Så bra att du belyser detta! Hur tänker du själv kring din konsumtion? Vad väljer du att köpa nytt och begagnat? Tips på bra sidor om man vill tex köpa ny miljövänlig matta.

  • Erica skriver:

    Men oj tack för att du lyfter detta (och alla andra viktiga saker du tar upp)! Nu när du säger det är det ju så självklart men jag måste erkänna att jag inte riktigt har tänkt på det här, vilket ju både känns dumt och pinsamt nu… Och jag som ändå försöker vara medveten och handla hållbart. Numer shoppar jag nästan ingenting men de få saker jag köper köper jag ofta online, av flera anledningar, och ibland passar det ju inte och så får jag skicka tillbaka. Jag har faktiskt inte sett någon annan prata om det här, och jag hade inte riktig kommit på det själv heller så nu fick jag mig en liten aha-upplevelse alltså. Bättre sent än aldrig gissar jag. Tack!

  • Hanna skriver:

    Spännande att du lyfter detta som inte många tänker på. Förutom att konsumenterna blir mer medvetna och inte returnerar så mycket så finns det mycket e-handlarna kan göra. Bättre produktbeskrivningar med bra bilder och AR är ett steg.

  • Anna-Karin skriver:

    Alltid knepigt att beställa produkter vad det än må vara. Önskar det fanns fler showrooms så hade det förenklat mycket gällande returer.

  • Pernilla skriver:

    Hej,
    Det stannar inte bara vid transporterna kring retur och returerna i sig jag har även funderat kring det där med klimatfrågan och e-handel över huvudtaget. Produkter skickas från producent till en e-handel (i vissa fall skickas det till slutkonsument direkt från producent) produkten i sig ligger oftast i ett emballage för sig (ex. lampa) dessa är sedan staplade på en pall som oftast är emballerad (i plast) så här långt lika med en "vanlig" butik. I en "vanlig" butik skulle kund åka till butiken köpa varan (ev. få den i en plastpåse) och åka hem igen. I en e-handel klickar kund hem varan den redan emballerade varan läggs i en ny kartong/fraktpåse och ev. med lite utfyllnadsmaterial för att inte skumpa runt. Bil hämtar paket från e-handel lager som kör paket till ett distributionsställe som sedan kör det till ett utlämningsställe ( i vissa fall har jag haft paket som har köps från en butik norr om min stad paket har fraktats till ett distributionscenter söder om och sedan körts upp igen där jag bor…hmm) kund kör till utlämningsställe och hämtar ut paket. Hur mycket resursslöseri är inte det?

  • Anna skriver:

    Skäms föe att jag inte tänkt på detta utan tyckt att jag varit smart som apart mig själv tid…. tack för att du orkar skriva jobbiga texter. Det här gör bloggen extra bra!

  • Josefin skriver:

    Tack för ett mycket bra och träffsäkert inlägg, känner mig dum som ansträngt mig för att köpa bra kläder av ekologiskt/ återvunnet material men inte tänkt på konsekvenserna av att inte prova i butik och därför behöva skicka tillbaka sånt som inte passar och låta dessa flyga runt sådär.

  • Caroline skriver:

    Vad jag förstått så är det inte heller lönsamt för handlarna att hantera returer och packa om varorna många gånger, exempelvis om det är reavaror, så dessa slängs direkt. Helt oanvända kläder och saker. Man blir ju mörkrädd…

  • Annie skriver:

    Jättebra att du lyfter denna fråga! Jag har själv funderat på det och försöker undvika att handla så. Om jag ska handla försöker jag även "samla ihop" så att jag beställer flera varor samtidigt (alltså inte för att returnera utan om jag beställer en tröja kanske jag väntar tills jag även behöver de där strumporna, och byxorna etc. Ja ni fattar….). Till detta kommer ju även att jag ska åka till utlämningsstället för att hämta ut paketet, eller om jag beställt leverans fram till dörren – som ibland också är kostnadsfri!
    Å andra sidan är det en resa för mig om jag ska in till "stan" för att handla i butik, varan där har fraktats dit, hanteras av personal mm mm. Men jag håller absolut med – vår e-handel kan inte vara hållbar!!

  • Ingela skriver:

    Tack för ett bra och tänkvärt inlägg!!

  • Malin skriver:

    Åh vad vettig du är… nästan så det blir jobbigt. Jag försöker intala mig själv att mitt konsumerande och lika mycket tillbaka skickande inte är såååå farligt. Men det blir till att tänka en vända till framöver innan köplusten slår till.
    Tack för tänkvärdheten i dina inlägg!

  • Bettan skriver:

    Ja, det är verkligen en fråga man kan och skall ställa sig innan man handlar på nätet. Jag läste också om det i nya Råd o Rön.
    Frida är i en klass för sig. Det visar bl.a, att jag inte fann hennes namn bland alla miljöinfluencers i debattartikeln i Expressen den 24/1. De som tror o tycker, att allt blir bra, om bara Statsministern fostrar oss.

  • Mie skriver:

    Man kan även se det tvärtom. Med fri frakt och retur finns det ingen anledning att beställa mer än en storlek eftersom det inte blir dyrare att skicka tillbaka och beställa om än om man hade gjort en större beställning direkt. Tycker att det är skönt att ha en fri retur om det blir fel, sen är det synd att det missbrukas.

  • Stefan skriver:

    Fast bättre att tröjan åker kollektivtrafik (tåg/lastbil) med hundra andra paket än att man tar bilen tur och retur till ett köpcentrum och (kanske inte) köper den. Det var min spontana tanke kring detta iallafall.

  • Hade ingen aning om att det kan gå till sådär. Tur nog så returnerar jag sällan varor då jag tycker det är jobbigt/tråkigt…

  • Kriss skriver:

    Ännu ett skäl att gynna den lokala handeln!

  • Anna E skriver:

    Tack för att tar upp detta. Själv försöker jag inte handla så mycket. Dvs att verkligen fundera om jag behöver en sak. Behöver jag en sak: 1) kan jag handla den loklat. 2) Handlar jag på nätet, handla mera saker på en gång. Och då saker som jag verkligen vet att jag inte skall byta.

  • Sanna skriver:

    Mycket viktigt inlägg och det sticker nog i ögonen för många i dagens samhälle att läsa detta. Även i mina ögon då jag beställer och returnerar hej vilt…

  • Mia skriver:

    Tyvärr är det i många fall ännu värre. Många e-handelsföretag kan inte hantera alla returerna så plaggen slängs. På riktigt. De har jätteavancerade system för att plocka varor på lager och att skicka iväg dem men returer tar för mycket tid och kostar därför för mycket pengar.

  • Jill skriver:

    Tack för ett bra och viktigt inlägg! Tror dessvärre att jag har blundat för denna problematik, men detta fick mig verkligen att tänka till.

  • Karin skriver:

    Så intressant! Jag känner att jag som konsument vet så lite om sådant här att det är svårt att göra rätt. Jag vill konsumera så lite som möjligt och så hållbart som möjligt – men vad ÄR hållbart? Designmässigt, kvalitetsmässigt, produktionsmässigt? Och HUR konsumerar man minst dåligt? Är e-handel alltid sämre än att själv åka till affären eller beror det på vara/volym/transportsätt osv? (Obs menar förstås inte att Frida ska ha alla svar, detta är bara ett urval av mina tankar i frågan)

  • Lovisa skriver:

    Verkligen intressant, viktig fråga.???

  • paula skriver:

    Har aldrig tänkt på det du skriver. Tänkvärt och det känns så onödigt.

  • krolina skriver:

    Har aldrig tänkt på detta, tack för att du lyfter upp dettta. Nu kan man förbättra sig

  • Anna skriver:

    Tack för ett tänkvärt inlägg!
    Länkar till en tidningsartikel som handlar om att godstrafiken på järnväg minskar och lastbilstrafiken bara ökar…:
    https://www.sydsvenskan.se/2018-12-16/lastbilarna-pa-e6-rymmer-lika-mycket-gods-som-alla-statliga

  • Emma skriver:

    Jobbar själv på ett 3pl lager, en av våra kunder har i sin tur en stor kund som är en stor webshop för skönhet. Mycket av produkterna är tillverkade i Tyskland. Produkterna från Tyskland skickas till vårt lager i Sverige. Kundens kund beställer varor, order plockas och skickas sedan till kundens kunds webshop lager. Vet ni var webshops lagret ligger?! I Tyskland! Varorna kommer från Tyskland till Sverige tillbaka till Tyskland för att sedan beställa av folk i Sverige. ?

  • Åsa skriver:

    TUSEN TACK! Så här kan vi ju inte hålla på…

  • Anonym skriver:

    Jag undrar hur du själv ställer dig till hela ditt levebröd. Att tipsa oss, påverka oss, angående ”inredningsnyheter”. Bara för att de stavas ”ekologiskt” eller liknande är det ju inte som att vi behöver dem. Alls. Egentligen. Vi behöver inte mer Kockum, vi behöver inte fler ”get the look”. Nej, faktiskt inte. No offense, men hur ditt yrke bidrar till värdeskapande, det vet jag inte.

  • Anonym skriver:

    Okej, jag ber om ursäkt för det sistnämnda. Det var att ta i. Det är självklart bra med någon som upplyser oss om vad vi kan göra bättre. Du har flera tänkvärda inlägg. Men jag talar om inredningshysterin/konsumtionssamhället överlag, som du ju är med och skapar (och också får betalt för). Det blir intressekonflikter.

  • Anonym skriver:

    Så himla bra skrivet. Jag kör själv lastbil och vet hur mycket lastbilarna släpper ut och sliter på miljö och vägar.
    Inlägget är så välskrivet och det är lätt att förstå utan att ha några riktiga förkunskaper.
    Ha en fortsatt trevlig dag.

  • Anonym skriver:

    är det bättre att 1000 kunder kör 5 mil för att handla än 1000 paket lämnar lagret i en bil ?

  • Oj! 😮 Hade ingen aning om detta. Har dock enbart skickat tillbaka saker som varit trasiga. Har aldrig varit med om att varan inte passat hemma när jag fått hem den. Antar att jag antingen inte är så kräsen, eller att jag haft väldigt tur. Är jag osäker köper jag den inte även om det är fri frakt. Samma sak i butik. Enda affären jag brukat öppet köp på är Rusta, där jag själv jobbade många år. Det är nog för att det är enda butiken jag spontanköpt saker på antar jag 😛 Wow! Tack för det här inlägget. Hoppas att företag slutar med fri frakt/retur så folk inte uppmuntras till att köpa saker de inte är säkra på eller behöver.

  • Jennifer skriver:

    Mycket intressant läsning. Jag vill gärna grotta ner mig lite extra. Har du någon litteratur/forskning som det är förankrat i?

  • Elisabeth Bogren skriver:

    Mycket bra skrivet. Handlar allt som går i våra lokala affärer, dels för att gynna de mindre lokala butikerna men även med tanke på miljön. Ska kanske tillägga att jag bor i en mindre stad. Handlar även hår och hudprodukter lokalt, vi kommer att tappa expertisen annars. Om vi hjälps åt kan vi göra skillnad!

  • Josefine skriver:

    Hej Frida, detta har jag inte alls tänkt på (pinsamt nog) så tack för att du tog upp frågan! Köper inte så mycket generellt men returnerar kanske ett par gånger per år och ska försöka minska detta. Apropå kommentar ovan; är lite nyfiken på varför du inte var med i listan över de bloggare som skev under artikeln i Expressen? Inget dömande, undrar bara hur du resonerar kring det. Allt gott!

  • Sara skriver:

    Bra skrivet! Manga tanker inte pa detta.

  • Linda skriver:

    Jag håller inte alls med Anonym som skrev 2019-01-31. 01:21:17 om att Trendenser bidrar till inredningshysteri. Jag är trött på att läsa sådana kommentarer då det dumförklarar andra läsare. Jag tror knappast någon ger sig ut och köper ny matta för att Trendenser tipsar om hur man ska tänka när man köper matta med storlek och övrigt möblemang mm. Och den som målar om efter tipsen om effekter av olika läge för fondvägg hade förmodligen ändå tänkt måla om. Jag använder trendenser som hjälp när jag behöver inhandla något. Behovet finns redan. På Trendenser kan jag söka på tex soffa, stol, sängbord och få upp relevanta tips som gör att jag gör ett mer genomtänkt köp som håller i längden. Att sidan delvis är reklamfinansierat ser jag som att läsa tidningen. Inte går jag och faller för vartenda extrapris/rea erbjudande i lokaltidningen bara för att jag läser tidningen? Det är ju de intressanta artiklarna jag är ute efter, precis som den post jag här kommenterar på. Därför är jag inne och läser ibland även om jag inte behöver köpa något, och det har hitintills aldrig hänt att jag köpt något bara för att Trendenser skrivit om något fint/hållbart/ekologiskt. Däremot gör inlägg som detta att jag tänker ett varv extra kring onlinehandel. (Har precis beställt hem spjälsäng med dropside funktion efter att ha bevakat detta på blocket under graviditetens 7 månader, vad hade jag gjort om något varit fel med den? Borde jag letat runt i ortens alla babyaffärer istället? Tycker det är intressanta frågeställningar inlägget genererar.) Jag är en vuxen människa som kan göra egna behovsanalyser, och tror inte jag är ensam. Sluta dumförklara Trensensers läsare!

  • Denise Taylor skriver:

    Bra att du tar upp det! Det är så lätt att vi köper mer än vad vi behöver. Har satt shoppingförbud på mig själv i år. Får bara köpa det jag behöver. När jag behöver något ska det bli secondhand som jag ska vända till först (om det inte är underkläder).

  • Sandra skriver:

    Hej!
    Intressant inlägg om e-handelns baksidor. Undrar lite hur du ser på porslin, både som man handlar som privatperson till sitt kök & företag (ex restaurangernas). Idag finns inte många svenska porslinstillverkare kvar. Hur tänker du du kring ”hållbart” tillverkat & köpt porslin ? Om du skulle handla det själv eller om du var restaurangägare. Intresserad eftersom jag har en affärsidé som jag funderar på att gå vidare med på ämnet..

  • Anna skriver:

    Det allra sämsta för miljön är dock att köpa något som bara blir liggande och inte används. Viktigt att tänka på också.
    Det vi först alltid borde göra är ju såklart att se om det vi letar efter finns att köpa begagnat. Och sen faktiskt göra ett genomtänkt köp, göra sin research för att slippa köpa flera storlekar och redan innan veta att man tänkt göra en retur.

  • Trendenser skriver:

    Jag säger inte att e-handel per see är fel MEN intentional returns är inte bra. Bättre att beställa det man ska ha istället för att beställa med onödiga returbehov.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.