Annons

Per Holknekt för EM

För någon vecka sedan ägde pressvisningen för Ateljén (Per Holknekts kollektion till EM) rum i Stockholm. Jag fick presskitet skickat till mig eftersom jag inte kunde vara på plats. Och därefter har jag avvaktat. Vägt tyngden mellan fötterna. Funderat hur jag ska ställa mig. För jag gillar det ju inte riktigt, och jag brukar inte publicera icke-konstruktiv kritik och gnäll. Därför lägger jag bara upp bilderna och låter er avgöra själva. Jag nöjer mig med att konstatera att jag hade väntat mig mer av mannen som frälst halva Sveriges kvinnliga befolkning med Odd Molly. Hiss eller diss? Vad tycker du?

Kategorier:

Kommentarer

  • charlotta skriver:

    meh, inte min cup of tea, så att säga.

  • Jenny skriver:

    Diss, diss och diss!

  • gella skriver:

    Njeä… Inget för mig. Fast man ska aldrig säga aldrig. Rätt var det är blir det superinne med fransar och detta stuk så man ser det överallt och efter ett tag börjar man kanske gilla det… 😉

  • monnah skriver:

    Jag gillar kudden om man tar bort fransarna… Soffan/fåtöljen skulle jag inte betala för.

  • mallan skriver:

    Stor, stor diss!

  • Sofia-Tingelings skriver:

    Vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att den ser otroligt skön ut. Gillar "innanmätet" och färgvalen. Men ogillar fötterna + att det ser väldigt skumt ut med fransarna?
    Hade inte valt den till mitt eget hem, men tror faktiskt att den kommer sälja, beroende på pris förstås.

  • Soffan är absolur diss !!!!!!!!!

  • Hem och Lycka skriver:

    Inte min smak heller, diss!

  • Christina skriver:

    Jag fattar inte alls. Vem är det som ska vara kund till det här? Inte är det OddMolly-kvinnan i alla fall och det var väl det man hade hoppas på när EM lanserade Per som nästa formgivare. Han som brukar vara så bra på mitt-i-prick-design verkar ha fått slag. För hur tänkte han egentligen? Vilken normal svensson bor så rymligt att de har råd med en fåtöljsoffa för en person, som sväljer ett halv vardagsrum? Jag drömde om en möbel för mig. Kvinna 40-nånting, som gick att smyga in i ett befintligt hem – men den här pjäsen går ju inte att placera någonstans för en människa mitt i livet. Kanske för en ungkarl eller ensamstående. Men inte för en normal familj….

  • Jag gillar verkligen fåtöljen! Fransarna skulle jag dock stoppa undan, men kombinationerna av "gammal madrass" och ljusa tygerna gillar jag. Just med fransarna förstår jag inte riktigt, tycker de tar ner själva fåtöljen. Men jag kan hålla med att jag hade förväntat mig mycket, mycket mer.

    Kudden lämnar jag till övriga att kommentera….

    / Henrick

  • Sara skriver:

    Det verkar finnas ett fenomen hos företag, de flesta tror att namedropping säljer = dvs kända namn som designar. De kanske inte är riktigt medvetna om att byta material inte alltid är det lättaste (textil beter sig på ett annat sätt än möbler). Och jag tycker att jag ser lite av detta fenomenet här och det det kanske inte finns någon tydlig målgrupp. Jag tycker visserligen att man kan se visionen av hur det skulle bli men det nådde tyvärr inte riktigt ända fram. De kanske skulle ha drivit designprocessen lite längre. Sedan tycker jag att det är upplyftande med en designdiskussion på nätet det finns redan för mycket referat och hyllningar.

  • Sofie skriver:

    Hade också förväntat mig något helt annat. Bara att konstatera att inte alla som håller på med mode kan designa möbler och inredning…

  • Elin skriver:

    En stor diss tyvärr. Inte alls vad jag hade förväntat mig, och jag har svårt att se målgruppen för denna möbel. Den ser jätteskön ut, men det räcker liksom inte.

  • Peter skriver:

    Dihiss? 🙂

    Diss – för att möbeln är väldigt "smal/okommersiell" och antagligen svårsåld för de stackars möbelhandlarna (den är ju rätt svårplacerad i ett svenskt hem!)
    Hiss – för att han vågat göra just det! En egen möbel, utan att ta hänsyn till ovan nämnda saker.

    Inte alla formgivare som vågar gå på känsla i dagens konforma mellanmjölkssverige!

  • Lina skriver:

    Supertråkigt! Jo den ser skön ut, men billig och tråkigt. Nä inget för mig.

  • Anna skriver:

    Man skulle kunna säga att soffan är, en misslyckad New England-stil med en touch av innerkuddar och indian-tema

  • Linruz skriver:

    Det är absolut inget som går hem hos mig så det får bli en diss.
    Håller med dig om att jag hade väntat mig mer.
    Kram Lina

  • Niina skriver:

    DISS diss och åter igen diss
    Niina

  • Anderssonskan skriver:

    Vad är nu detta? En softölj? Ha ha ha!

    Men allvarligt talat. Känner Per eller än värre EM sin målgrupp alls???
    Som trebarnsmamma har jag tid att sitta ner ungefär 5 minuter per kväll. Max. Och då vill jag sitta brevid min man INTE trona ensam i en fotölj som ser ut som en obäddad säng.

  • Proforma - Irene skriver:

    Absolut DISS (med stora bokstäver!)
    Ser skön ut men… nej tack!

  • Kan inte annat än hålla med dig. Inte min smak, men jag kan tänka mig att den tilltalar någon annan.

    Svar: Tack, det ska bli så roligt att få flytta till större. Jag riktigt längtar att få börja packa!

  • exklusivvardag skriver:

    Tack för tipset 🙂 kramar

  • anna k. skriver:

    Det där ser ut som en sån där fåtölj man bråkar om när man ska flytta ihop, vansinnigt ful (men vad tänkte han när han satte dit en massa fransar?!) men är jätteskön att sitta i. Nä, ta bort!!

  • Theodora skriver:

    Ja, vad ska man tycka om detta. Ser skön ut, lite udda utseende. Nja, skulle nog vilja se den i verkligeheten, provsitta, känna på den och titta på prislappen innan jag bestämmer mig för vad jag tycker.

  • Frida skriver:

    Vilken intressant diskussion det blev! Jag kan hålla med dem som ifrågasätter användningsområdet men det är ju kul ändå, att det är en möbel som tycks provocera så. Det har vi ju inte fullt så många av här i "mellanmjölkens designsverige", som någon uttryckte det ovan.

    Jag vet inte något om prisläget, men jag kan höra mig för! Vet bara att kollektionen finns i butik fr o m den 20 augusti och att varje exemplar av fåtöljen och pallen kommer att vara numrerade.

  • Karin skriver:

    Priserna finns på EMs hemsida:
    Down fåtölj 12 950:- och Down pall 5 950:-
    Down kudde 750:- och Down pläd 1 950:-
    Down matta Offwhite-ish 5 950:-

  • Maria skriver:

    Jag tror inte Em bryr sig om de inte säljer en endaste fåtölj. Huvudsaken är att de blir omskrivna. Så sett har det här reklamprojektet (för det är ju ett sådant) fungerat utmärkt.

  • Malin skriver:

    Fast jag förstår inte varför man skulle ha stora förväntningar på detta bara för att han står bakom Odd Molly. Kläder och inredning går inte hand i hand…

    Dessa möbler är enligt mitt tycke diss.

  • Maria skriver:

    Jag måste nog säga att jag gillar den! första intrycket var att fransarna på fåtöljen är lite konstiga men ju mer jag tittar så tycker jag ändå om det,kanske dock skulle börjat med att stoppa undan dem, eller kanske dra ihop dem till en annan tofs, men de skulle nog titta fram sen. Den ser oerhört skön ut, snyggt med de olika madrasserna. Tillhörande puff var också snygg. Kudden skulle jag gärna köpa.

  • Millo skriver:

    Gräsligt!!!!!!! Ger inga bra vibbar för EM heller kan jag tycka. "Reklam", javisst men ingen positiv sådan….det är ju inte så att jag blir sugen på att åka till EM direkt.

  • Odd Molly fan skriver:

    Jag vill gilla men den skulle inte passa med de möbler vi har idag. Är det tänkt att man ska ha flera istället för soffa eller ska man mixmatcha?

  • Cecilia skriver:

    Nej, det känns faktiskt inte helt bra…

  • Björn skriver:

    Det "händer för mycket" samtidigt som den ser ofärdig ut. Jag vet inte vad för stil den där ska passa in i. Den ser ju så blek och trist ut. Utspädd på något vis. Han borde åtminstone tagit i med färg och mtrl. Nu tycker jag den ser ut som om man tagit bort klädseln och lämnat resten…

    Angående PR för samarbete, är den verkligen så omskriven? Jag sprang på den av en slump och har inte hört nånting alls om den. Det är nog lika bra för EM, de verkar ganska förvirrade i sin kommunikation.

  • immc skriver:

    Diss. Förstår inte grejerna med fransarna jag heller. Hade som många andra förväntat mig mer!

  • Lena skriver:

    All reklam är bra reklam känns som en förlegad inställning. I alla fall sen webben kom till. För där är negativ kritik också eviga kritik – texten ligger ju där för all framtid och som konsument kanske man inte blir så positiv om man gör research och upptäcker att någon kritiserat en produkt man tänkt köpa. I synnerhet inte när det kommer till något så känsligt som tycke och smak, i fallet "mitt hem är min borg". Jag vill inte köpa hem nåt som andra dissat så här hårt…

  • Camilla skriver:

    No, no, no.

  • Jari skriver:

    Jag kan inte säga något annat än att jag är imponerad av människor som vågar gå sin egen väg. Per har sannolikt inte funderat så mycket på vad andra ska tycka. Tiden kommer att visa om den funkar eller inte som med all design. De flesta framgångshistorier startar med produkter som få tar till sig från start. Jag tror att det kommer mycket intressant i framtiden ur detta.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.