Annons

IKEA dukar upp till fest

Jag har velat suga på den här karamellen lite, för att ge andra bloggare en chans att skriva om bilderna först. Det här är ju en kampanj skapad av reklambyrån där jag arbetar om dagarna, så jag haft förhandsinfo eftersom jag varit involverad. Men nu verkar nyheten vara ute på nätet så då vill jag också passa på att visa IKEA’s nya festkampanj. Den är ju så fantastiskt fin! I vår finns som alltid många anledningar att fira med alla stundande födelsedagar, dop, studentexamens och skolavlsutningar. Och i sommar väntar en av årets kanske största fester – kronprinsessbröllopet! Det firar IKEA genom en stor inspirationskampanj med sex olika dukningsteman. På ikea.se/fest bjuds det på massor av dukningstips och tricks. Dessutom har du chans att vinna ett eget bröllop genom att fria på Facebook. Alla bord och bilder är stylade av Lo Bjurulf och plåtade av den kända fotografen Denise Grünstein. Som sagt, jag vet att jag är lite partisk, men visst är bilderna helt underbara! Eller? Hiss eller diss? Vad tycker du? Jag är supernyfiken.

Foto: Denise Grünstein, styling Lo Bjurulf

Kategorier:

Kommentarer

  • Jag hissar – och sveper snart med i mitt Fredagssvep 🙂 Jag tycker att det är på tiden att IKEA tar steget med toppstylist och dito fotograf i en stor kampanj för att visa mångfalden i sina produkter. Väl utfört säger jag!

  • Johanna N. skriver:

    Tummen upp från mig!

  • Susihus skriver:

    Åh så läckert och det känns inte alls som IKEA, skönt att de kan förnya sig.
    Ha en härlig helg
    Kram

  • Martina skriver:

    fantastiska bilder!

  • Annalainen skriver:

    Håller med Susihus, det här känns inte som "vanliga" IKEA. Way to go!!!

  • Mrs. b skriver:

    Snyggt, tycker även jag!
    Jag har inget emot Ikea, men ibland tycker jag Ikeas produktbilder andas för mycket Ikea. Ser man en bild över t.ex. ett vardagsrum så råder ingen tvekan om att det är ett "Ikea-vardagsrum" man ser. Det tror jag inte har enbart med produktena att göra, att det bara är Ikea-produkter som använts, utan mer med styling och utförande.
    Så det här känns som ett steg i rätt riktning tycker jag – snyggt!

  • Sofie skriver:

    Fantastiskt fina bilder! Lo är grymt duktig!!!

  • Anonym skriver:

    Jag hissar, känns inte alls som IKEA. Håller med ovanstående att det är så lätt att se att det är IKEA annars men det här känns riktigt bra. Sedan älskar jag Denise Grünsteins bilder, så vackra.
    Sanne/kungkarusell.se

  • Anonym skriver:

    Grymt fint!!!

    /Lottaxx

  • Anonym skriver:

    Grymt fint!

    /Lottaxx

  • Förutom att bilderna är väldigt vackra och inspirerande, så gillar jag att det visas hur man själv kan tillverka både med papper och blommor.

  • HISS så klart, bilderna är superfina och fint stylade. De känns inte alls som om de skulle kunna komma från IKEA!

  • Skönt Hemma skriver:

    Fantastiskt fina dukningar, miljöer och bilder! Vad kul att IKEA har tagit ett steg längre med stylist och fotograf för en proffsig presentation av sina produkter. Detta ger mersmak!

  • Det här var något nytt från IKEA´s sida, vilket jag gillar. Kul att de tänker lite utanför det "platta paketet". Jag älskar det och stylisten har gjort en fantastiskt jobb.

    Ha en bra dag,
    Sofia

  • Lisa skriver:

    fantastiskt kreativs upplägg, man har verkligen fått upp ögonen för något nytt här.
    De första bilderna får mig att tänka på Oddbirds fantastiska kreationer med gammalt porslin.
    Dock under jag lite hur Ikea har tänkt sig att publicera dessa bilder eftersom de inte riktigt sträcker sig till deras vanliga kundkrets, det vill säga alla.
    Har man tänkt sig Elle interiör och liknande eller var kommer vi få se dessa mästerverk?

  • Anna skriver:

    Helt fantastiska dukningar. Instämmer med tidigare kommentarer – känns inte alls som IKEA, utan ett nytänk i helt rätt riktning. Jätteläckert, hoppas på mer inspiration i samma anda även i varuhusen!

  • Älmhult skriver:

    Många hissar detta, och även jag kan gillar delar av detta. Men eftersom du arbetar med IKEA´s kommunikation (eller på byrån som står bakom) tycker jag att man bör ställa sig två frågor:

    1. Är det inte ett problem att folk gillar det nya för att det inte är som det brukar vara. Vad säger det om IKEA´s all annan kommunikation? För mig är det ett riktigt bottenbetyg att man säger så.

    2. Kul att IKEA vågar testa nytt. Men samtidigt känns det väldigt icke-IKEA och vad jag vet är IKEA enormt noggranna med att hålla kontinuitet i sin kommunikation. Risk att man skrämmer bort sin kärnmålgrupp eller bara en vinst i att locka någon ny?

    Vad tycker du Frida?

  • Jag gillar det skarpt. Lo är en av mina favoritstyliter. Såg att du är en hel del i stan. Hör av dig om du har tid för en lunch eller fika!

  • Karin skriver:

    Fina bilder!
    Trevlig helg.

  • Proforma - Irene skriver:

    Hiss, och den går ända upp till Penthouse!!! Det här känns verkligen inte som Ikea och det är så kul när de går utanför sina ramar… lite oväntat men snyggt!
    Bilderna är fantastiskt vackra!
    Trevlig helg!

  • Gagga skriver:

    Otroligt fina bilder! Härligt inspirerande. Kan inte förstå problemet i att just IKEA bjuder på detta. Inte första gången jag inspirerats av IKEA. Och säkerligen inte sista.Heja på!!!!

  • Lena skriver:

    Magiskt är ordet!

  • Ida - Decoria skriver:

    HISS! I alla fall de tre första. Älskar vitt och drömmer (såklart) om bröllop.

  • Lina skriver:

    Hej! Eftersom du gillar konst och ständigt söker den perfekta tavlan tänkte jag tipsa om att jag just nu säljer två jättefina Lina Bodén illustrationer på Tradera.

    De har faktiskt legat ute en vända utan att någon köpt dem så det finns verkligen chans att göra ett klipp!

    Kram!

  • tinajo skriver:

    Känns som att IKEA tagit sig till en ny klass med dessa bilder; drömlikt och vackert.

  • Frida skriver:

    Vad roligt att ni gillar bilderna! Det glädjer mig verkligen.

    Älmhult:
    Jag kan bara svara för mig själv. Det jag skriver nu representerar alltså varken reklambyråns eller IKEA's åsikter. Bara mina egna privata funderingar kring de frågor du ställde till mig, i egenskap av bloggare.

    Svar 1 + 2) Det har hänt mycket i inredningsbranschen under de senaste åren, allt eftersom vår generella boendestandard och ekonomi har ökat. Som bloggare upplever jag att vi konsumenter har flyttat fokus från att åtgärda problem till att skapa trivsel hemma när vi inreder. Drivkraften till förändring i våra hem har plötsligt fått andra syften och mål och därför tycker jag att det är väldigt klokt av IKEA att våga testa en annan sorts uttryck än det vi varit vana att se. Idag renoverar vi ju inte och gör om hemma bara för att våra boenden ska "fungera bättre", rent praktiskt. Ofta gör vi ju det lika mycket av kosmetiska skäl. Speciellt med tanke på alla mail och kommentarer jag får på det temat så upplever jag att heminredning tycks ha fått samma identitetsskapande roll som mode och kläder. Nu uttrycker vi oss själva med hur vi har det hemma och vi vill gärna visa vilka vi är (eller vilka vi önskar att vi vore) genom de saker vi skaffar oss. Och då biter inte längre rationella argument på mig som kund. Det ställer helt andra krav på leverantörerna i branschen. Shoppandet har blivit lite mindre praktiskt och mycket mer lustfyllt och då måste även branschföretagens kommunikation med konsumenterna spegla det. Förändring är ju nödvändigt för all förbättring och med det sagt tror jag inte att IKEA skrämmer bort varken de gamla trogna eller de nya nyfikna kunderna genom att anpassa sig efter deras nya perspektiv. Snarare tvärtom.

    Men som sagt, det är min högst personliga syn på saken.

  • Anna skriver:

    Diss. Så tråkiga bilder utan varken ljus eller skärpa. Jag skulle aldrig vilja sätta mig ner i det stöket…

  • Charlotte skriver:

    Ljuvliga, trendiga och mycket inspirerande tycker jag!

  • Овај пост је изузетно проницљиво и корисно да повећа своје знање из области знања и њених многобројних аспеката. Па, ја сам тако срећан што сам нашао овај

  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *