Annons

Lookalikes: Vaser med lock

Jag är ledsen om jag blir lite upprepande mot Mio, men jag tycker det är så trist att se svenska formgivare bli överkörda av en stor kedja. För det går ju inte att misstolka likheten mellan dessa två. Eva Schildts vas Äng från Klong (som har vunnit pris för bästa inredningsaccessoar av Elle Decoration 2014) och blivit en nutida klassiker med sitt utmärkande och organiskt mönstrade blomsterstöd av massiv mässing – och Mios nyhet Lily som bygger på samma princip. Eller vad säger ni om de här? Lika som bär? 
Bild 1: Vasen Äng från Klong, pris från 765 kr
Bild 2: Vasen Lily från Mio, 499 kr

Kategorier:

Kommentarer

  • Hannah skriver:

    Tack vare din blogg så har jag verkligen ökat min egen kunskap kring design och hantverk. Så när jag slog upp mops katalog tyckte jag att nästan hela tidningen bestod av kopior av redan existerande varor. Mycket tråkigt!

  • Anonym skriver:

    Så tröttsamt och typiskt Mio.. Också helt sjukt att de kan ta 500 spänn för en kopia! Inte så himla mycket dyrare att köpa den riktiga..

  • Anonym skriver:

    Tycker det är helt ok. Plantagen säljer en variant oxå sen en tid tillbaka. Klong lilla kostar över 700kr . Mios stora kostar 500kr. Jag tycker den är fin och bättre för min plånbok än o köpa klong den stora. Den är inte helt likadan heller för den delen. Såklart det kommer olika alternativ på sånt som är design o dyra. Tom Ikea kör liknande. Därför heter det trender .

  • Anonym skriver:

    Tycker det är USELT av de stora kedjorna att köra över designers, oavsett storlek. Cervera tex såg jag i veckan har under (eget??) brand "Table Top" kopierat ett flertal kända produkter mer eller mindre rakt av 🙁 Synd för de mindre aktörerna som ännu inte hunnit göra sig ett namn innan de kopieras och ser sina produkter och ideér säljas för en spottstyver!

  • Linnéa skriver:

    Håller med till viss del men ska inte inredning vara för alla?
    Jag har inte den ekonomin att jag kan köpa en vas för närmare 1000 kr och då är det väl fint att det finns andra möjligheter även om det inte är äkta?
    Det finns ju massor av exempel där kedjor kommer med egna varianter på designprylar (ex Skultunas ljuslyktor, Hyllan från Bruka Design mm..)

  • Sara ~ Candis skriver:

    Mios verkar inte kunna hålla blommorna på plats riktigt. Är de för tunga så kommer de bara lägga sig ner och stjälkarna spreta åt alla håll.
    Den är ju prisvärd för de som inte vill lägga tusenlappar på en riktig, men jag själv föredrar the original i det här fallet.

  • Maria skriver:

    Köpt en vas,Kassandra Vase fra A Simple Mess-fin den oxo! Även den är en sorts kopia men jag valde stående glascylinder med galler och då känns det lite bättre=)Men sen så ville jag ha just den formen. Äng tycker jag endast ska vara just Äng.

  • Ja det är riktigt tråkigt att de stora kedjorna (Mio är ju tyvärr inte ensamma om detta) gör alla de här look a like produkterna, en del av dem är ju nästan kopierade rakt av och inte speciellt många verkar ifrågasätta eller ta upp det till diskussion heller, vilket göra att det hela verkar helt ok för slutkonsumenten som jag tror ofta har liknande åsikter som Linnéa här ovan.
    Min åsikt är att allt inte alls behöver vara till för alla, har man inte budget till en vas, väska eller vad nu må vara för låt säga 1000 kr eller mer, så finns det massor av bra produkter att välja mellan som inte är kopior.
    Designkopiering i stort och smått är en sån komplex och stor fråga att det är svårt att förklara för den som inte är insatt, men på det stora hela kan man väl krasst konstatera att det inte för något gott med sig, tvärtom så urvattnar det hela branschen på sikt.
    Inredningshjälpen Anette

  • Camilla Raihle skriver:

    Håller med, himla trist och fräckt med kopior. Dessutom rätt dyr för att vara kopia…

  • Hannah skriver:

    Håller med dig till fullo. Jag jobbar själv på Mio och även vi i personalen tycker att det är tråkigt och lite fegt att kopiera istället för att skapa eget

  • Camillasnyahem skriver:

    Äng är ju så vansinnigt mycket snyggare och priset skiljer sig ju knappt. Tummen ner för Mios kopia.

  • Stina skriver:

    Tycker Mio lyckas dåligt, inte snygg och för dyr för det man får.

  • Anonym skriver:

    Cooee har en variant oxå dock i keramik som är jättefin . Plus att lite dumt o jämföra den lilla Klong med den stora från Mio. Den stora från Klong kostar 1500kr inte 800kr.

  • Stoffe skriver:

    Kolla Fritz Hansens senaste kollektion. Finns en liknande vas som bygger på samma princip även där.

  • De där vaserna skulle inte sitta fel i lägenheten. Stiligt!

  • Sara skriver:

    Meanwhile du gör gärna reklam för ellos

  • Emelie skriver:

    Så kul med dina lookalikes, har kollat igenom de gamla inläggen på temat. Många visste jag inte ens om. Men nej det är inte okej att göra så lika saker. Tråkigt att det ska vara så, man tycker ju att en så stor kedja skulle ha egna idéer.

  • Isabell skriver:

    Blir besviken på Mio! inredning ska vara för alla plånböcker men trender är inte kopier. Äng vasen är dyr, har ingen sån själv. Men jag följer trenden genom att köra stora glasvaser och mässing.

  • Maris skriver:

    Nej, här är det många som går bort sig i sitt resonemang. All inredning är definitivt inte för alla. Som med allt får man anpassa sig efter plånboken. Att du tycker om en produkt och gärna vill ha den betyder inte att du har rätt att köpa den, eller en kopia, till ett pris som passar dig. Vi har en lagstiftning som slår fast att formgivaren har rätten (både den ekonomiska, som kan överlåtas, och den ideella som är okränkbar och inte kan överlåtas) till sitt verk. När du köper kopian som inkräktar på upphovsrätten gör du dig skyldig till att det finns en marknad för kopior. Du blir en del av problemet och är anledningen till att kedjorna väljer att inkräkta på formgivarens upphovsrätt. Hur det kan rättfärdigas med att man inte har råd med originalet är fullständigt oförståeligt!

  • Linda skriver:

    Jag uppskattar dina inlägg om lookalikes!
    En tanke som slagit mig är om de flesta skulle resonera på samma sätt om andra branscher, till exempel dagligvaruhandeln där jag jobbar. I de flesta fall är det märkesleverantörer som där lägger ner tid och ekonomi på att utveckla innovationer medan kedjorna sen kopierar trenden och tar fram en egen produkt. De flesta konsumenter verkar acceptera den kopieringen av mat men egentligen är det samma princip

  • Gunilla skriver:

    Fast först i genren vas med blomsterstöd var väl ändå Design House Stockholm med sin Focus fr 1995?! Jag har en sån och tycker att alla vaser med "lock" härrör fr den.

  • AK skriver:

    Jag håller med dig Frida, tycker det är så dåligt av Mio och alla andra kedjor som kopierar det som en formgivare strävat för att ta fram. För min del hade jag inte velat ha en kopia hemma utan hellre sparat och längtat för att kunna köpa DEN vasen som jag verkligen vill ha.
    Tycker det handlar om hållbarhet, vi kan inte köpa allt vi vill ha just nu utan måste sålla bland alla fina grejer på marknaden och välja vad vi verkligen vill ha och vara nöjda med det valet. För om vi köper billiga kopior innebär förmodligen att vi aldrig blir nöjda med våra prylar. Istället lägger vi några nya hundralappar på en ny trend (kopia) som vi inte heller kommer vara nöjda med särskilt länge. Det är inte hållbarhet för mig.

  • Brukar inte kommentera inlägg någonstans. men det här gör mig så arg!
    Kopiering förekommer hela tiden, i alla branscher. Det är inte bara fysiska produkter som kopieras, det är så mycket mer. Människor som bara snyltar åt sig på andras affärsideer, koncept , websidor och varumärkesutveckling är minst lika irriterande. Då hjälper det inte att få kommentaren att man ska vara stolt över att bli kopierad, då har man gjort något bra? Det är både kostsamt och energikrävande att utveckla. För mig är det mest märkligt att man vill vara det företaget som aldrig producerar något eget vare sig det gäller produkter eller tjänster. Sorgligt och jag är SÅ trött på det. Ha en fin dag idag!

  • Kristina skriver:

    Reagerade precis som du Frida när jag slog upp Mio katalogen igår. Så himla trist.

  • A-mamman skriver:

    Blev undrande av rubriken; kan en vas ha ett lock? Men på Mios variant är det ju mer av ett lock, om än med hålmönster. Visst påminner de om varandra men jag tycker det finns värre exempel, både i hur lika produkter är (på vissa ser man knappt alls någon skillnad) och på hur fiffig produkten är från början. En pall eller kudde eller liknande verkar så dumt och simpelt att kopiera tycker jag, mer begripligt när det kommer något nytt, som just Äng. Kanske inte ok, men inte så konstigt att det görs fler och billigare vaser med liknande funktion (att sprida ut blommor i detta fall). Kul kategori i din blogg!

  • Martin skriver:

    @Maris
    Äntligen någon som sätter huvudet på spiken/pricken över i:et. Just precis exakt så som du skrev…. fantastiskt! Tack!

  • Sylvia skriver:

    Ska varken köpa original eller kopia, trots att jag kan köpa hur många jag vill……… Men nu fick jag lust göra ett antal egna, med vilda blommor runt knuten. Behövde lite pepp i vårtröttheten…………Kan hålla med om att Mios kopia inte alls lika vackert sprider blommorna…………Har alltid gillat din koll på original – kopia ända sen Husmusens tid, har för mig du började med det redan då! Så tack för din inspiration!

  • FruK skriver:

    Maris, vilken grymt bra kommentar! Skriver helt klart under på den.

  • Ninni skriver:

    Stämmer in i kören! @Maris
    Bra skrivit och så sant!
    Vänligen Ninni.

  • Sandra skriver:

    Maris: synd att lagstiftningen inte verkar funka. Man kan ju inte skylla på konsumenten då kanske 90% av mios kunder inte ens vet vad äng är för vas. Alla är inte design-intresserade utan handlar bara. Säga att man bidrar till kopiering är lite fel tycker jag.

  • Anonym skriver:

    Även Fritz hansen har gjort en liknande Klongs Äng!

  • Sofie skriver:

    Jag tycker det ät konstigt att det kan fortsätta hända gång på gång! Hur fungerar lagatiftning, det är ju uppenbart att det är en kopia?

  • lisa d skriver:

    reagerade rejält när Mios reklamblad kom hem sist. Det var flera saker som var riktiga kopior tyckte jag. Himla tråkigt.

  • Emelie skriver:

    Bra att du lyfter det här gång på gång Frida! Håller med till 100% i det du skriver Maris.

  • Tanja skriver:

    Köpte en vas till min svärmor för ca 10 år sedan, från cult design. Den var visserligen fyrkantig, men med hål i locket så att blommorna skulle "stå". Tycker nästan Mios variant var mer lik den, lite grövre sådär (har också ängvasen, den är ju mer spröd)

  • Karin skriver:

    Även jag håller helt och fullt med @maris och Frida m.fl.
    Det många konsumenter inte vet är att en designer i många fall jobbar med royalty och därmed får hela eller delar av sin inkomst beroende av hur många produkter som säljs. Att nån snor ens idéer – som förmodligen krävt rätt mycket tid innan de ens kommit i produktion – är minst sagt respektlöst.
    Något annat irriterande på samma ämne är då inredningstidningar bagatelliserar problemet genom att ha uppslag med "kopiera stilen" och liknande.

  • Maris skriver:

    Ja, det är helt klart ett problem att lagstiftningen inte "fungerar". Fungerar i citationstecken, för fungerar gör den nog, men problemet är att det är formgivaren eller den ekonomiska rättighetsinnehavaren som måste driva processen och det är både kostsamt (och kan bli än kostsammare om man rätten inte dömer till ens fördel) och väldigt tidskrävande. Det avhåller naturligtvis många från att driva processer, trots att det hade varit behövligt med mer praxis på området.
    Jag håller med om att det är svårt att ålägga den som inte kan något om design ansvaret för det man köper och att man inte köper en kopia. Men. För det första, det jag främst vände mig mot var de som skrev att de trots medvetenhet om att det rörde sig om en kopia skulle köpa kopian eftersom den var billigare, då går argumentet om ovetskap inte hem. För det andra, det är inte sanktionerat att köpa en kopia av just den anledningen, bara att producera den, men jag tycker att man som konsument är skyldig att göra någorlunda informerade val. Slutligen, det må inte vara skadestånds- eller brottssanktionerat, men det är likväl moraliskt fel när vetskap finns.

  • Emma skriver:

    https://www.mio.se/produkt/ylva/30799526
    Snark…en karbonkopia av "Globe" från AYTM.

  • Jessica skriver:

    Det är svårt att veta vart gränsen ska dras när det kommer till formgivning och plagiat. Att låta sig inspireras och vidareutvecka en design kommer vi framåt och här rör sig även många av de stora aktörerna. För mig är företag som designers revolt etc. som DIREKT plagierar originaldesign helt förkastligt. Men om en form är "nästan" likadan men med en annan funktion då, som i detta exemplar där insatsen har blivit ett lock istället? En kan argumentera att de hade kunnat omarbeta formen lite kanske men handen på hjärtat, hur många stora möbelproducenter har inte liknande möbler ute på marknaden idag, utan att vi skriker plagiat?

  • Calle skriver:

    Det finns ju en likhet mellan vaserna men det är ju inga kopior. Markanta skillnader där mio har ett metall lock med hål medan Klong har en hel insats.
    Om ett företag skulle få ensamrätt på denna typ av produkt (där de i detta fall kommit på en ny funktion att stoppa blommor i en skål och då alla liknande produkter blev kopior) hade vi dödat produktutvecklingen och konkurrensen. Och det gäller inte bara inredning utan kanske även sådant som är livsviktigt för oss (typ läkemedel). Sedan är ju frågan var Klong från början fick sin inspiration?
    Hoppas även ni förstår att Klong inte har något mål att driva om de skulle ta det till domstol. De skulle förlora eftersom det INTE är ett plagiat. Sedan tror jag inte heller de har sökt och kan söka patent för funktionen att stoppa i blommor på ett "nytt" sätt.
    Kortfattat om designskydd:
    Designskydd är ett rent utseendeskydd. Det kan avse en hel produkt eller en produktdel. Det skyddsbara utseendet bestäms av själva produktens detaljer eller av detaljer i produktens utsmyckning. Särskilt gäller det linjer, konturer, färger, former, ytstrukturer eller material. En produkt är ett föremål som kan vara industriellt eller hantverksmässigt framställt. Den innefattar även delar som ska monteras till en sammansatt produkt.
    Hade lagen varit hårdare (som vissa här verkar förespråka) så hade det funnits monopol på tex Jeans. En tillverkare. Då kanske ett par hade kostat från 5000kr. Och utan större utbud på marknaden.
    Så innan ni börjar skrika kopia (vilket det inte är enligt lagen) och sedan förtvivla er över lagen så bredda först vyn lite och försök förstå hela problematiken i detta.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.