Annons

Sponsrat inlägg: Frida ❤ IKEA ❤ Umeå = SANT!

När man läser intervjuer med formgivare, stylister och inredningsbloggar som får frågan om var deras inredningsintresse började, så är det närmast obligatoriska svaret ”att de möblerade om hemma redan som barn” eller att de ”gillade att inreda i sina dockhus”. Så var det för mig också. Men om jag ska ta min analys ett spadtag djupare så var jag en ganska blyg viol när jag växte upp. Att experimentera och utforska min tonårsidentitet med hjälp av mode och annorlunda kläder var därför aldrig ett alternativ för mig. Jag ville ju inte sticka ut och synas. Däremot älskade jag att möblera om och prova olika stilar i mitt flickrum, så inredning och design blev min uttrycksform. Där kunde jag sväva iväg hur mycket jag ville och testa nya idéer utan att behöva ställa mig själv i strålkastarljuset. 
 
Jag klippte och klistrade också och byggde tredimensionella rum i gamla skokartonger tillsammans med mina kompisar. Idag kanske man skulle säga att vi gjorde moodboards men på den tiden handlade det mer om dagdrömmar och framtidsfantasier. Hur skulle vi bo när vi blev vuxna och vilka liv ville vi leva? Vem ville vi vara? Och hur kunde man gestalta det med hjälp av möbler och inredningsdetaljer. På den tiden fanns ju varken internet eller samma utbud av inspirerande inredningsmagasin som idag. Därför var IKEA’s årliga katalogutskick en högtidsstund och startskottet på en ny säsong av idéer och inredningslösningar. 
 
Eftersom vi hade 35 mil till närmsta varuhus åkte vi inte till IKEA särskilt ofta och varje besök föregicks av noggrann planering och minst tre varv i butiken. Ett första för att titta runt i utställningarna, ett andra för att handla och ett tredje för att bocka av alla inköpslistor man fått med sig från vänner och grannar. Och jag åkte alltid därifrån med bilen full av grejor och huvudet fullt av inspiration. För att inte tala om känslan av att ”allt är möjligt”. Kanske inte så konstigt att IKEA snabbt blev min framtida drömarbetsgivare? Ni som har följt mig länge vet ju också att förkärleken till IKEA var en stark drivkraft till att jag startade Trendenser när jag pluggade på universitetet, just därav.
 
Under de tio år som passerat sedan jag startade min blogg har det hänt väldigt mycket. Både med min egen ”karriär” och kunskap om branschen, liksom med vår allmänna inställning till inredning och boende. För att inte tala om vår finansiella miljö och ränteläget. Idag är vi många som använder möbler som ett sätt att markera vilka vi är eller önskar att vi vore även i vuxen ålder och givet den låga räntan blir ”redskapen” vi använder bara större och större. Vi pratar inte längre skokartonger och flickrum, utan riktiga möbler, hus, sommarställen och renoveringsprojekt. Idag bygger vi en stor del av vår identitet kring vårt boende och väljer inredning lika mycket för vad den ska säga om oss, som för vad den faktiskt ska användas till. Och många gånger gör vi det både kortsiktigt och nyckfullt. Det bekymrar mig. För det är stor skillnad på att experimentera med design i drömmarnas värld och att göra det med resurskrävande soffor, sängar och möbler. Inte minst ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.
 
Jag säger inte att det är något fel i att vilja omge sig med fina saker, det vill ju jag också – men en vacker kuliss betyder ju ingenting om vi snart inte har någon jord kvar att bo på. Vad har vi då för framtid att se fram emot? Det här är något jag funderat väldigt mycket på den senaste tiden, inte minst eftersom jag jobbar med inredning på heltid numera. Hur ska jag förhålla mig till det här? Vad kan jag bidra med? Och om man inte kan göra allt, räcker det att göra något alls? IKEA’s ambition att ta mer ansvar för naturens resurser och ett mer hållbart samhälle inspirerar mig, och säkerligen många fler. Om vi alla hjälps åt att fatta smartare beslut i stort och smått, och om vi vågar ifrågasätta oss själva och hur vi tänker kring heminredning – så tror jag det kommer ta oss en bra bit på vägen mot en mer hållbar värld. 
 
Och mot bakgrund av allt det här; min uppväxt i Umeå, min personliga resa och min bloggkarriär och inte minst mitt pågående sökande i hur jag ska förhålla mig till mitt miljötänkande vs mitt jobb – är jag så outsägligt stolt över att få vara en del av IKEA’s nya satsning på hållbarhet och en del av IKEA’s öppningsvecka när de slår upp portarna för ett nytt varuhus i min gamla hemstad Umeå. Det sluter min cirkel och ger mig hopp om framtiden. Kom gärna och lyssna på mina föreläsningar på varuhuset, eller Umeå universitet så lovar jag att berätta mer om hur jag tänker.
 
Hoppas vi ses!
 
 
Kom och lyssna på mina föreläsningar på IKEA Umeå:
27/2 kl 12.00 Plats: IKEA Umeå Tema: Inspiration och idéer för hållbar inredning
27/2 kl 14.00 Plats: IKEA Umeå Tema: Inspiration och idéer för hållbar inredning
1/3 kl. 12.00 Umeå Universitet Tema: Studentföreläsning // USBE karriärcenter
 

Bjuder på en sneak peek på IKEA’s kampanjbilder inför varuhusöppningen i Umeå. 
Samtliga av dem är snyggt stylade av Pella Hedeby och fotade av Ragnar Ómarsson.
Foto: IKEA Umeå / IKEA Livet Hemma. Fotograf: Ragnar Ómarsson
 
*inlägget presenteras i samarbete med IKEA 

Kommentarer

  • Jenny skriver:

    Hoppas på en turné runt om i landet!! Vill också höra dig på mitt lokala varuhus 🙂

  • Sarah skriver:

    Det finns inredningsbloggar och så finns det Trendenser.. JÖSSES vilken fantastisk bra text Frida!

  • Johanna skriver:

    Känner igen dilemmat. Så svårt!! Vore kul att lyssna på hur du får ihop det. Kommer du föreläsa på Ikea Bäckebol eller Kållered också?

  • Anna skriver:

    Heja dig vad bra att du belyser detta viktiga ämne! Typiskt att det är för långt till Umeå för att åka att lyssna!

  • Vilken text Frida!!! Heja dig!! Åh, så intressant att få läsa dina tankar och att du skriver längre text, mer personligt…
    Nu har du höjt ribban igen!
    Kram

  • Sofia skriver:

    Jag är också uppvuxen i Umeå och jag gjorde precis likadant, kunde även alldeles för många produktnamn utantill, haha. Högsta önskan var ett varuhus i Umeå och det är nästan en löjligt fnittrig känsla som infinner sig när jag läser Ikea Umeå. Så udda, overkligt och efterlängtat!

  • Vilket uppdrag, passar ju som handen i handsken Frida!
    Det som du beskriver är ju absolut ett av våra största uppdrag att klara av alla lite till mans behöver ta ett större ansvar för vår konsumtion, och jag tror att många behöver lära sig betydligt mer om vad tex möbler och textilier innehåller och hur de påverkar både oss människor här och nu och miljön i stort.
    Lycka till!
    Kram Anette
    Lycka till!

  • Anonym skriver:

    Jag ska försöka komma dit! 🙂 och jag är så glad att IKEA äntligen öppnar i Umeå!

  • Kristina skriver:

    Heja heja!! Instämmer i ovan talare att det är synd och skam man inte bor närmre Umeå. Turné tack ??????

  • Annika Persson skriver:

    Ja, det är ju alldeles självklart att du ska vara med när IKEA äntligen (!!!) slår upp portarna i Umeå! Vi var ju väldigt många som jublade när det blev klart att IKEA öppnar här! Jag kommer självklart och lyssnar! Ska ta med maken. Han har ju aldrig haft möjligheten att få lyssna till dig. Rekommenderar alla som kan att komma! Du äger! 😉

  • Anna-Maria skriver:

    Intressant att höra lite mer om dig,och kul med ditt samarbete.Skulle vara roligt att lyssna på dig också men det blir nog inte så. Lycka till och allt gott!

  • E skriver:

    Kul! 🙂
    Ännu roligare ifall du börjar följa "Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier" fullt ut.
    "5 Annonsmärkning av inlägg
    Det går inte att säga exakt hur en annonsmärkning ska se ut. Det viktiga är att det för läsaren av bloggen genast framgår när ett inlägg utgör marknadsföring. Eftersom läsaren omedelbart ska kunna förstå att det är fråga om marknadsföring – även vid en flyktig läsning– räcker det inte att i slutet av inlägget informera om att inlägget i själva verket är marknadsföring."
    https://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/V%C3%A4gledningar/Dokument/Vagledning_om_marknadsforing_i_bloggar-201511-tillganglig-KOV.pdf

  • Anonym skriver:

    Fint och ärligt skrivet.

  • Emma - By Emma skriver:

    Frida, så bra skrivit och ingen är mer lämpad än du att vara en del av denna satsning.

  • sandra skriver:

    E: jag tyckte det framgick tydligt, även av texten, kändes inte äkta för fem öre. Men alla andra som kommenterar verkar inte fatta ;), hur tydlig Frida än är

  • Josefin skriver:

    Grattis Frida, vilket roligt uppdrag! Bry dig inte om tramsiga kommentarer om det du skriver är äkta eller inte, jag tror på dig till 100%, var nämligen själv en sådan tjej på den tiden som tyckte ny ikeakatalog var julafton och klippte och klistrade och drömde i mitt flickrum, och planerade Ikeabesöket med högsta noggrannhet, även om jag ’bara’ hade 10 mil till mitt närmsta varuhus som var Älmhult 🙂 Jag är helt i linje med dina tankar om hur man kan kombinera ett inredningsintresse med hållbarhet så keep up the good work!

  • Nini Tjäder skriver:

    Grattis till Ume och alla ume-bor att de nu äntligen får sitt IKEA. De jag känner i UME har längtat länge efter att få IKEA dit.

  • Anna skriver:

    Men snälla Frida kan du inte göra en turné landet runt med denna föreläsning kring detta tänk? Snälla, snälla! Och vad det gäller ovan kommentarer så hoppas jag att du är rutinerad nog att bortse från dem – jag tycker att det tydligt framgår kring att detta är ett sponsrat inlägg. Du är en av få bloggare i landet som faktiskt märker ut detta på ett rakt sätt. Trevlig kväll!

  • Sofia W skriver:

    Vad härligt att hitta hem, på fler sätt än ett! ?

  • Susanne skriver:

    Allt går att sälja med mördande reklam … Förstår att du som driver eget liksom jag men jag inte har möjlighet att ha reklam p min sida.. Är opartisk och det är inte ok att bli "köpt" trots att det skulle underlätta för min egen del ur ekonomisk synpunkt. Lycka till!! https://allergikonsulentvg.se/

  • E skriver:

    Nu är det tydligt ända från start, efter att du lagt till "Sponsrat inlägg" i början. Bra det! När jag läste första gången så stod det ju endast allra sist, längst ned och det såg man inte förrän man kom dit, efter att ha läst hela inlägget. Det är bra att du som är en bloggförebild följer Konsumentverkets rekommendationer. Tummen upp för det!

  • Marlene skriver:

    Ett inlägg kan väl vara äkta även om det är sponsrat? Du är otroligt proffsig Frida, fantastiskt duktig och en stor inspirationskälla för många. Bry dig inte om tråkiga kommentarer, låt de inte påverka dig med sin negativitet.

  • Anonym skriver:

    Du får nog räkna med att ta en del skit efter prisutdelningen. Baksidan av guldmedaljen är skuggig.

  • sandra skriver:

    Nu menade jag inte att trampa nån på tårna. Jag läste inte ens att det var sponsrat utan fattade det själv. Med inte äkta var det mest att Frida hjärta ikea. Att hon menar allt om hållbarhet tror jag på men just att Frida skulle hylla eller ens skriva ett mega långt inlägg för just ikea fattade jag på en gång handlade om sponsring/samarbete. Därav jag inte tyckte det kändes äkta utan mer ett proffsigt jobbinlägg.

  • Martin skriver:

    Så. Nu har jag printat ut hela kommentarstråden, ramat in och hängt upp på väggen. Varför? Jo, det ska jag berätta… När världen går under och Gud kommer och frågar hur i hela friden det kunde gå så snett, då plockar jag bara ner tavlan och visar honom. Allmän skärpning eller bara alkolås på kommentarstråden. Jag vet inte vad som är bäst. Jag vet däremot vem som är bäst. Frida. Klart, tydligt, informativt, transparent och personligt.

  • Peace, love and understanding! ? Elakheter, oförskämdheter och diverse påhopp är bara så bedrövligt.

  • Linda skriver:

    Hoppas föreläsningarna går bra och att det drar mycket folk!

  • Emma skriver:

    När nya ikeakatalogen kom brukade vi få börja klippa i den förra. Vi hade A3 block som vi bara använde till speciella tillfällen och detta var just ett sådant. Ett stort blankt papper, en ikea katalog, en sax och sedan många drömmar till det. Många timmar kunde fördrivas med att klippa och klistra ihop rum.
    Hoppas som många ovan att vi som har långt till Umeå också får en chans att lyssna till dig.

  • Trendenser skriver:

    Du tycker inte att själva rubriken eller kategorin inlägget är postat i ”ANNONS: Sponsrat inlägg” eller undertexten *presenteras i samarbete med IKEA – är tydligt nog?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.