Annons

Formex SS15 – Entréutställningen

Den här veckan pågår Formex, Nordens största inköpsmässa för inredningsbranschen, på Stockholmsmässan i Älvsjö. Jag brukar ju normalt vara på plats för att bevaka den under flera dagar, men i år blev det bara en snabb svängom. Nyhetsvärdet för mig som bloggare är inte längre vad det en gång varit eftersom utställarna numera skickar ut information om sina nyheter långt före jul. Och eftersom fotoförbudet för besökarna är bortplockat och många instagrammar från mässan i realtid (kolla in hashtaggen #formex eller #formex2015) så känns det inte motiverat att fota ännu bfler bilder på samma saker som redan visats femhundrasjuttioelva gånger. Lägg därtill att trendutställlningarna inte tilltalar mig rent estetiskt och ni förstår att min bildrapport från vårens Formex är av det mer pliktskyldiga slaget. Men, jag vet att det finns många som inte kunnat åka dit och som väntar på mina inlägg därifrån och jag vill inte göra er besvikna. Här kommer en snabb summering av entrétorget. 
I år var det stylisten och set designern Saša Antić och Niklas Hansen som fått äran tolka mässans trendteman för våren 2015: Nordic Neat, Nordic Essence, Nordic Motion och Nordic Folk. 
Förväntningarna på dem var jättehöga, och därav hade man nog redan innan kunnat räkna ut att den samlade presskåren skulle bli besvikna och baktala dem. Oavsett vad de gjorde. Med all respekt för att det är ett hästjobb att tematisera så många olika utställares produkter på liten yta.
Men, för att summera de för året kraftigt bantade och ganska svårfotade podierna. Starka färger mötte hantverk och naturmaterial. Inramat i skira tyger, skulpturala installationer och kaxiga citat på golven. 
Foto: Frida Ramstedt, Trendenser.se 

Kategorier:

Kommentarer

  • tommy skriver:

    häftigt =)

  • Sandra skriver:

    Hoppade över formex jag med, pga tidsbrist. Jag tycker det är framförallt kul att entrétorget är stylat av någon ny, det har blivit ganska förutsägbart de senaste åren med Jan Rundgren. Min favoritdel på torget (av bilderna att döma) är det runda vita podiet.

  • Nathalie skriver:

    Jag tycker det är onödigt att låta elak men.. Jag förstår inte riktigt det här. Jag tycker att den facetterade väggen ser ut som en klättervägg och platsar fint på ett aktivitetscenter eller i en lekpark. Less is more – även utställningar, enligt mig.

  • Anna skriver:

    Tack för översikten! Tycker inte heller det är fint (förlåt) men är glad att få se bilder på detta ändå eftersom jag inte hann eller kunde åka på mässveckan i vår.

  • Katarina skriver:

    Tycker ändå att du lyckats fota bra under rådande omständigheter. Jag funderar mycket över hur lite inspirationstorget utnyttjar sociala medier genom att inte göra det fotovändligt? Det borde vara en utmaning att fota så spännande som möjligt. Se och lär av Plaza Interiörs interaktiva tävling där besökarna gjorde moodboards och fotade med specifik hashtag. Kul att skåda in i framtiden med #formex2105 😉

  • Stina skriver:

    En eloge till dig Frida, som fått till så fina bilder. De hade utnyttjat ytan dåligt tycker jag, tråkigt hur de skapat "baksidor" på de olika montrarna – både tråkigt och svårplåtat. Men mest anmärkningsvärt tycker jag faktiskt deras blaserade attityd på pressfrukosten var. De hade ingenting alls att säga om hur de tänkt när de skapat utställningen och verkade mest tycka att det var jobbigt att vara där.

  • Helena Aro skriver:

    Första gången på många, många år som jag inte går. Först fick jag tokångest, sen insåg jag, jag har redan genomsökt det mesta pressmaterialet i december (precis som du sa) och att döma av Instas hashtaggar från Formex så är jag inte detminsta imponerad, vilket gjorde att jag faktiskt inte gick i år. Tror de måste ta ett nytt grepp för att inte tappa journalister o bloggare!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.