Annons

Min senaste krönika för Market

Sedan 2006 skriver jag trendspanande krönikor i branschtidningen Market. Ett roligt komplement till bloggandet, inte minst eftersom det ger mig tillfälle att brodera ut mina tankar på lite fler tecken än ett normallångt inlägg. Idag publicerades min senaste text som behandlar den gränsöverskridande kärleken mellan mode och inredning som vi har fått se prov på vid flera tillfällen det senaste året. Kanske kan detta vara av intresse även för er. Här kommer min februarikrönika från Market. Lite nyfiken är jag givetvis också på hur ni läsare ser på alla dessa samarbeten. Känns det mest som PR-tricks eller är det en rolig branschglidning eller blir det bara kreativ kannibalism till slut? Vad tycker du?
——————————————————————-——–———–—-———-

Mode  ♥ Inredning = Sant
Acne som under lång tid och stort hemlighetsmakeri skissat på möbler lanserade nyligen sin efterlängtade och omdebatterade kollektion soffor på en visning i Paris, i samarbete med Carl Malmsten. Klädföretaget Boomerang har inlett ett samarbete med det unga svenska designstjärnskottet Jens Fager, känd för sina trämöbler, vilket resulterat i en ny serie pallar, bänkar och trasmattor av återvunna klädesplagg som kom ut i butik under slutet av förra året. Modeföretaget Odd Molly släppte också en serie limiterade lakan inför julhandeln, framtagna i samarbete med deras modell Helena Christensen och Odd Mollys delägare och grundare Per Holknekt avslöjades nyligen som EM’s senaste stjärntillskott på formgivarsidan. Under 2010 kan man via bloggen ”Ateljén” följa Pers projektarbete, där han har fått fria händer att skissa ut en egen kollektion möbler som ska sättas i produktion via EM.

De stora klädkedjorna satsar också stort på heminredning i form av textil. Först ut var spanska ZARA som snabbt blev populära med sina mjuka accesoarer för hemmet. H&M var heller inte sena att haka på den trenden, även om deras inredningssatsning verkar ha dragit ut lite mer på tiden än man först hade planerat. Sedan 2009 tillverkar H&M Home moderiktiga lågpriskuddar på löpande band och har tagit upp konkurrensen rejält med bland andra IKEA och Åhléns inom området ”prisvärd heminredning”.

Även i premiumsegmentet kan vi se liknande korsbefruktningar. Missoni har ju Missoni Home och preppymärket GANT har nått stora framgångar med sin New England-inspirerade kollektion GANT Home. Canada Goose som är kända för sina dyra dunjackor har lanserat en serie täcken, påslakan och plädar under samma starka varumärke och på ett liknande manér börjar också de etablerade inredningsföretagen stretcha sina produktportföljer för att inrymma konfektion. Lexington som tidigare gjort sig kända för sina hemtextilier inspirerade av den amerikanska östkuststilen säljer numera även kläder på bl a NK. Och Design House Stockholm som förr bara gjorde inredningsprylar har nu gett sig in i modebranschen. Ja. Omvända är begreppen. Minst sagt.

Just därför var det heller inte särskilt förvånande  när Stockholmsmässan avslöjade årets Guest of Honour 2010 inför Stockholm Furniturefair. Ingen mindre än den brittiska klädskaparen Sir Paul Smith. Han som annars mest är känd för sina karaktäristiska ränder på signaturplagg och accessoarer har faktiskt också formgivit möbler, mattor och möbeltyger. Nu återstår väl bara att se hur länge den här kärleken håller i sig. Och på vilket sätt den bär frukt. Kanske resulterar det i än fler branschhybrider och spännande samarbetsprojekt framöver, kanske i helt nya produkter och behov. Eller också inte? Kejsarens nya kläder kanske rent av är en stol 2010?

Kategorier:

Kommentarer

  • Lina skriver:

    Det beror på vilket märke. Diesels möbelkollektion blev ju riktigt cool men jag vet inte om jag är så imponerad av Acnes soffor.

  • Jättebra krönika! Tack för ditt inlägg också, det var ju "tajming" 😉 / Henrick

  • Intressant spaning och fin knorr på slutet i sann IKEA-tone of voice!

  • Johanna N. skriver:

    Glöm inte Svenskt Tenn + Acne också!

  • Hej ! Spannande blogg – hamnade har mesta av misstag… men med gladje !
    Mitt inlagg i debatten ar: Mode ar "ute" och inredning ar "inne"… det handlar om cross-branding och att modet "rider" pa inredningstrenden (som funnits lange i Sverige men som ar nyare ute i Europa) !
    Overgangen ifran det ena till det andra har forsigatt i manga herrans ar ! Tidigare modejournalister/stylister ifran 80-talets modepress i Sverige (tex Lotta Lewenhaupt, Lage Stone, Linnea Ost…) overgick till inredning & mobler for lange, lange sedan !

    Att Acne har tagit upp samarbete med Carl Malmsten ar FANTASTISKT !!! CM's design och gedigna produktion har motts med snobbism och forakt ibland Sveriges inne-nissar och arkitekter sedan urminnes tider, av radsla for att inte vara coola nog ! Det har gatt sa langt att foretag som av tradition samarbetat med CM inte langre vagar sta for det och narapa tar avstand… jag tanker pa MMF… som verkligen uteslutit CM ur sin kommunikation trots att MMF pa sin tid drog stor nytta av deras samarbete…!!!
    CM ar Sveriges FORSTA designer… de andra var arkitekter som ritade mobler, eller innan dess mobelmastare som byggde & tillverkade sina egna mobler !
    CM linje ar sk "traditionalistisk" – han tog avstand ifran funktionalismen och var dessutom en stor pedagog som skrivit manga bocker… Han understrok vikten av arv & ursprung i en tid da man flyttade fran landet till staden. Han havdade att svenska folket riskerade att forlora sin identitet iom bondesammhallets upphorande. Han var den som drog igang debatten – i oppostion mot funktionalisterna – ur vilken det svenska folkhemmet foddes ! Lustigt nog anvands hans argument idag i narapa all marknadsforing av sk Scandinavian Modern, som han alltsa gick i strid med…!!!
    Jag lyfter pa hatten for coola Acne som vagar sta for nagot sa ur-svenskt som CM i sin "cross-branding" och darmed ocksa exportera akta svensk design-tradition med kvalitét internationellt !!!
    PS. det ar vad jag gor… exporterar Skandinavisk design ifran 1900-talet till Frankrike: funktionalism liksom traditionalism ! Och jag har ocksa mitt yrkesursprung inom mode…
    MVH charoline olofgörs

  • Sofia skriver:

    Det här är väldigt intressant. Och än så länge ju ett ganksa nytt fenomen. Det jag funderar på är om det kommer att gå lite överstyr och bli för mycket – lite som när kändisar ska designa kläder eller släppa sin 14:e parfym? Vissa gör det bra, men för många blir det egentligen inte mer än en PR-grej. Vad tror ni, blir det samma sak av det här framöver?

  • Mode och inredning= helt ok !!!
    Kul när de förnyar sej med utökat sortiment, det är ju textilier, och det kan man göra mycket med !!!!!!

  • Kreativitet ser inga gränser! Jag tycker det är befriande att ett företag vågar ta ut svängarna en aning. Jag tror att det många gånger kommer något nytt och spännande ur korsbefruktningar som de du nämner.
    Det är väl också ett tydligt tecken på hur viktigt ett varumärke är. Vad prylen är för något (klädesplagg eller möbel) spelar för vissa konsumenter midre roll än vilket varumärke det är. Vi vill associera oss med vissa värden, vissa sociala markörer.
    Detta är mina lite spontana tanka kring detta…
    mvh / Håkan

  • Anonym skriver:

    hej hopp allihop! 🙂

  • Super bra krönika. Vad skulle jag gjort utan din blogg.

  • Ica skriver:

    Superintressant fenomen. Jag menar det finns ju så många andra branscher som modeföretaget hade kunnat alliera sig med men de har ju inte direkt valt dem – alltså lockar inredning för något mer än det mest uppenbara (pengar att tjäna) – troligtvis våra nya konsumtionsmönster i dessa två gengrer!

  • Vad kul att läsa, jag skrev en artikel med exakt samma rubrik i Metro Bostad förra veckan! Trenden känns verkligen både spännande och alldeles självklar, varför har den egentligen slagit till med denna kraft tidigare? Potentialen är ju helt obegränsad…
    Hoppas allt är bra med dig 🙂
    /Stina.

  • Carolina skriver:

    Intressant trendspaning!

    Tycker inte alls att det blir för mycket, eller någon kanibalism. Du vet vad du pratar (…skriver) om, och det ger trovärdighet. Många känner bättre till ditt namn och din blogg, än kan namnen på chefredaktörer/redaktörer på de olika magasinen.
    Du får roliga uppdrag som många utav oss andra inredningsnördar drömmer om. Så ta vara på dom och se det som frilansuppdrag.

    Sköt om dig!
    Carolina

  • Jannice skriver:

    Mycket bra skrivet… och en intressant trendspaning!!
    Idag har jag börjat blogga på Spotlife. Välkommen in till mig och tävla om en fin kudde från DAY Home och se vad du tycker om min nya blogg!

    https://blogg.addsimplicity.se/

    Kram Jannice

  • Frida skriver:

    Tack för alla era intressanta och smarta kommentarer om det här ämnet! Jättekul att läsa.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.